Ta det digitale rommet!
Erlend Førsund har jobbet med B2B-markedsføring i over 20 år, og han var Norges første med «inbound» i stillingstittelen. Her får du hans blikk på bransjen – og noen gode råd på veien.
Siden han startet Norges første Hubspot User Group i 2015, har Førsund drevet voksenopplæring om inbound marketing. Den ser ut til å ha satt spor, for i dag skyller det en HubSpot-bølge over landet.
– Vi snakker daglig med bedrifter som har oppdaget at de trenger én helhetlig plattform for å samle og benytte seg av data i kundereisen og en vekststrategi som støtter opp om dette, sier Førsund, som i dag er CMO i Spring, Norges mestselgende HubSpot-partner.
Markedssjef til leie
Selskapet hans, Spring, har spesialisert seg på å skape vekst hos teknologi- og SaaS-selskaper. Growth-as-a-service – GaaS – kaller de det.
– I korte trekk handler det om at vi gir kundene våre konkurransefortrinn og vekst gjennom smart bruk av teknologi og kundereiser.
– Dere jobber med selskaper som baner vei i teknologiutviklingen. Hvordan jobber dere selv med innovasjon?
– For det første er forretningsmodellen vår ganske nyskapende i seg selv. Vi fakturerer ikke timer, men har ganske enkelt «vekstabonnementer» med faste priser. Det gjør det enklere og mer forutsigbart for kunden.
– I tillegg ser vi at stadig flere selskaper er åpne for å ansette folk på deltid, og vi var tidlig ute med å svare på dette med å tilby «fractional CMO» og «growth team». Det er spesielt nyttig for scale-ups og SMB-er som i stedet for å ansette en fulltidsressurs på markedsføring kan få et helt team med spesialister i en mindre stillingsbrøk, sier Førsund, som selv er utleid markedssjef for noen få av Springs kunder.
A winning recipe
Førsund og Spring er mindre opptatt av teknologi for teknologiens skyld. Det viktigste er hva som funker her og nå.
– Kundene våre er ambisiøse og skal vokse raskt. Da må vi ha en strategi basert på det vi vet funker og deretter eksekvere godt på den. Vår innovasjon foregår innenfor strategien, altså å gjennomføre litt bedre hver gang.
Han trekker for eksempel frem webinaret som et velfungerende verktøy i vekstarsenalet.
– Webinarer er ikke noe nytt, men funker fremdeles så det synger, hvis du gjør det riktig. Blogging er også et eldgammelt virkemiddel, men det gir resultater. Det er det som er viktig for oss og kundene våre.
Det beste rådet
Til både ledere og eiere av bedrifter flest har Førsund et klokkeklart råd: Ta det digitale rommet!
– Som leder må du bruke sosiale medier til å skalere lederskapet ditt. I kraft av å være CEO eller gründer har du allerede oppmerksomheten til folk som ønsker å følge reisen din. Vi liker mye bedre å følge folk enn bedrifter. Mange ledere er flinke til å «ta rommet» med karismaen sin, men glemmer helt å gjøre det samme digitalt.
– Mitt råd er derfor å bruke LinkedIn aktivt. Det er ganske enkelt å bygge en følgerskare dersom du poster i alle fall tre ganger i uka. Bruk gjerne video dersom du er typen, men tekst funker like bra. Slik skalerer du lederskapet ditt, og du kommer til å knytte kontakter du ellers ikke ville gjort.