Hvordan bli en god bestiller av webløsninger?
Hva koster en nettbutikk? Hvor høyt er et hus? Hvor tung er en stein? For å kunne få et reelt prisanslag og et bedre bilde av prosessen bak din nye webløsning, er det lurt å stille forberedt.
Få en mer ut av den første samtalen med litt forarbeid
Under gir vi deg noen tips til å gjøre et godt forarbeid, slik at du får mest mulig ut av ditt første møte med en mulig samarbeidspartner. Dersom det er første gang du bestiller en webløsning, enten det gjelder en nettbutikk, en webapplikasjon eller en nettside, er det lønnsomt å legge ned litt tid og energi i en kravspesifikasjon. Dette vil gjøre den første samtalen med en eventuell samarbeidspartner langt mer produktiv, da det vil spare deg tid, i tillegg til at både pris- og tidsestimat vil bli mer korrekt.
Hva er en kravspesifikasjon?
En kravspesifikasjon er et dokument som skal fortelle noe om formålet med webløsningen, og hva den skal inneholde, slik at leverandøren kan få en forståelse for hvilke behov du som bestiller har. Noen løsninger er rent informative, mens andre har som formål å inspirere eller selge produkter eller tjenester. Jo mer du har tenkt gjennom på forhånd, jo enklere vil det bli for leverandøren å legge en realistisk plan for veien videre sammen med dere.
Hva bør du tenke gjennom før første samtale med leverandøren?
Lag gjerne en sjekkliste som inneholder essensiell informasjon om den ønskede løsningen. Hvem ønsker dere å nå ut til og hvorfor? Hva ønsker dere å formidle og på hvilken måte? Spør deg selv: Hva er målet med løsningen? Hvilke utfordringer skal du løse, og for hvem?
En ting er at nettsiden skal se bra ut når potensielle kunder kommer inn på den, en annen ting er at det også må være funksjonelt å jobbe med og redigere innholdet som skal presenteres. Det er derfor lurt å også tenke på hvordan dagens CMS (content management system, altså nettsidens admin side) fungerer og hvilke utfordringer dere har i dag. Har løsningen noen begrensninger som gjør det vanskelig å jobbe med innholdet? Er det noen funksjoner dere mangler i dagens admin?
Hvordan skal løsningen utformes?
Deretter bør du gjøre deg opp noen tanker om hvordan siden skal se ut. Trenger du designmaler til flere ulike deler av siden? Skal løsningen inneholde skjemaer, og skal dere sende ut nyhetsbrev? Er det aktuelt med en blogg- eller inspirasjonsdel på siden for å skrive lengre artikler og lage engasjerende innhold? Trenger dere en innloggingsportal til “Min side” eller liknende, og hvilket type innhold skal i så fall ligge her?
I tillegg er det relevant å tenke gjennom om løsningen har behov for integrasjoner. Sagt på en annen måte: skal løsningen snakke med andre systemer? For eksempel kan en nettbutikk ha behov for å snakke med lager-, kasse- og faktureringssystemer.
Når du har tenkt gjennom og svart på disse spørsmålene, har du et godt grunnlag for å lage en kravspesifikasjon, som igjen vil gjøre det mulig for leverandøren å komme med et estimat på pris og tidsbruk.
Tenk gjennom budsjettet ditt på forhånd
Det finnes et stort spekter av løsninger og funksjoner som kan bidra til å gjøre akkurat din webløsningen optimal. Dersom du oppgir en budsjettramme kan leverandøren si noe om hvilken type løsning det er realistisk å få til som svarer til behovene dine.
Skreddersøm kan forenkle arbeidshverdagen din
Vi i Increo leverer skreddersøm, ikke hyllevare. Det vil si at vi lager alle løsninger spesialtilpasset til dine behov, slik at du får akkurat de funksjonene du trenger. På denne måten unngår vi overflødig funksjonalitet som kun virker som støy, både for de som skal bruke webløsningen, og for de som skal drifte den.
Dersom du er usikker på hva du trenger av funksjonalitet til din nye eller eksisterende webløsning, ta en titt på hvordan arbeidshverdagen din er i dag. Er det noen oppgaver som tar unødvendig mye tid? Kanskje kan vi automatisere noe for deg?
Her kan du lese mer om hvordan webapplikasjoner kan gi deg en mer effektiv arbeidshverdag.