Derfor kan billig fort bli dyrt

Du har kanskje allerede en idé om mål, behov og budsjett for den nye digitale løsningen. Men om 2 eller 4 år kan behovene ha endret seg. Tenker man for kortsiktig går man fort i fella ved å la seg blende av pris fremfor langsiktighet.

Vladimir Janjusevic
Utvikling

Alle løsninger har ulike behov og budsjett

Som byråer flest er vi i Increo fleksible med hva vi leverer – og hvordan vi priser det. Ingen prosjekter er like, og alle kunder har ulike behov og budsjett.

- Det kan være mange veier frem til den samme digitale løsningen, og alle har hver sin prislapp. Selv om de kanskje ligner hverandre, betyr ikke det at det er likt «under panseret».
- Vladimir Janjusevic, senior utvikler i Increo.

«Det kan være dyrt å være fattig»

Utvikleren ser at mange byråer legger seg lavere i pristerrenget når det lyses ut anbudskonkurranser. Vi i Increo har gjort det samme selv, men synes det er en uting. Det ender fort med langt større kostnader både for kunden som bestiller og oss som leverer løsningen.

- Mindre budsjett betyr at vi må fire på kvaliteten. Så enkelt er det. Det er klart at kunden må vurdere prisen, men ofte hadde de fortjent bedre enn det som blir resultatet av et mindre budsjett. En utvikler som gjør ting til halv pris, er ikke dobbelt så god, men må kanskje ta dobbelt så mange snarveier. Slikt blir det dårlig kode av, og det vil koste på sikt.

Vladimir påpeker at det er naturlig å være skeptisk til alle som vil selge deg en dyrere løsning. Men «buy cheap, buy twice» gjelder også når det kommer til digitale løsninger.

- I de tilfellene vi råder kundene våre til å gå for en mer kostbar løsning, er det ikke fordi vi vil tjene mer penger. Det ville være kortsiktig tenkning også fra vår side. Vi gjør det fordi vi tror at det det vil lønne seg i lengden for dem.
Utvikler Vladimir presenterer en løsning for utviklerne i Increo
Senior utvikler, Vladimir Janjusevic, forklarer hvordan prisen påvirker det ferdige resultatet.

Testing og dokumentasjon av kode

Vladimir trekker frem noen eksempler på arbeid med en tilleggs-prislapp, men som betaler seg over tid.

No items found.
No items found.
En klassiker er det som heter «unit tests». Det er små biter av kode som selv tester kode. Om jeg lager ny funksjonalitet for en kunde, kan jeg bruke unit testen til å kvalitetssikre koden. Da vet jeg at den ikke ødelegger noe når jeg publiserer koden.

Les også innlegget om automatisk testing med utvikler Marcin, her. 

Noe annet er skriving av dokumentasjon. Er budsjettet for stramt, er dette gjerne noe av det første som blir nedprioritert. Det kan også bli dyrt ved neste korsvei, forteller Vladimir.

- Dokumentasjon er helt avgjørende ved overleveringer. Kanskje bytter du utviklere, eller noen blir syke, eller eierskapet endrer seg. Skikkelig dokumentasjon vil sikre deg en smooth overgang som ikke koster unødvendig ekstra arbeidstimer.

Fleksibilitet. Stabilitet. Skalerbarhet.

I løpet av sine år i Increo har Vladimir sett at de nysgjerrige kundene som tør å satse, også blir mest fornøyd med resultatet.

Og ikke minst sparer de penger. De som starter med minste minimum, ender opp med å måtte bruke store summer på å hele tiden legge til nye ting i en kode som ikke er rigget for det. Jo mer solid fundament vi har laget i bunn, jo enklere og raskere er det for oss å legge til ny funksjonalitet, forklarer han.

I Increo jobber vi med digitale løsninger som effektiviserer og nettbutikkløsninger som konverterer, og Vladimir understreker at i slike prosjekter er det desto enda viktigere med bunnsolid kode.

Grundig testing og «peer review», at noen andre ser gjennom koden, er helt nødvendig for å kvalitetssikre løsningen. Billige løsninger blir etter hvert trege og seige, og det taper du rett og slett kunder på. Men en gjennomarbeidet og optimalisert løsning vil både gi deg den stabiliteten og skalerbarheten du trenger for å øke topplinja, sier han og avslutter:

- Og når du får økt fortjenesten, så er vi fornøyde.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev