Tida og veien – sjekk hvordan vi fikk Eva Strøminnsikt raskt på markedet

Det er sjelden sånn at all funksjonalitet må være på plass ved lansering. Noen ganger handler det bare om å komme raskest mulig på luften. Sjekk hvordan vi på rekordtid hjalp IoT-selskapet Datek å gå «live» med et produkt!

Camilla Tveit
Prosjektledelse, Rådgivning

Kampanjeside for Strøminnsikt

De galopperende strømprisene gav vann på mølla for IoT-selskapet Datek. Gjennom de siste par årene hadde de utviklet smarthusløsningen Eva, som blant annet inneholder smartgadgeten Eva Strøminnsikt. Hvis det var et tidspunkt for å lansere dette på, var det nå.

Så med bakgrunn i det hete markedet: Hvordan kunne de, med en kampanjeside,  fremme akkurat Strøminnsikt-produktet raskest mulig?

De viktige spørsmålene

Gjennom å prioritere, selvfølgelig. Her handlet det om å maksimere «time to market», og da måtte vi utfordre dem: Hva kan kuttes for å komme på lufta fortest mulig? På sikt var planen en splitter ny nettbutikk for hele Eva-universet, men nå var det Strøminnsikt-produktet det hastet med.

Dermed måtte vi stille de mest fundamentale spørsmålene: Hva er det minste som må være på plass for å overbevise forbrukerne om at dette er et produkt som gir dem verdi? Og hva er det minste vi trenger å implementere for å få det til?

Gjennom gode samtaler om akkurat dette fikk vi i havn de mest nødvendige USP-er. Deretter måtte vi avklare hva de var villige til å gjøre manuelt – og hva av dette som kunne automatiseres senere.

En god start

Resultatet er det som kalles et MVP – et minimum viable product. Det er, i motsetning til hva noen kanskje tror, ikke en vaklevoren betaversjon. Det er et velfungerende produkt som gjør akkurat det det skal gjøre – men ikke mer. Gjort riktig er en MVP også skalerbar og dynamisk slik at den senere kan bygges ut.

Alt dette gjorde vi for Datek. Nettbutikken, som nå er live bare 10 uker etter at vi sparket i gang prosjektet, er bygget rundt dette ene produktet og den tilhørende app-tjenesten. For at kundene skal føle seg «hjemme», lagde vi allikevel ikke bare en one-pager, men en komplett side som senere kan integreres som en del av den større Eva-butikken.

Flere skjermdumper av ulike sider fra strøminnsikt.no
evasmart.no

Tett samarbeid

Utviklingen har vi gjort i vår egen Wondercode (backend) og React frontend. Fordi tidslinjen har vært så tight, har vi jobbet ekstremt smidig. Her har fleksibilitet vært nøkkelen til suksess, og vi har hatt tett kontakt med kundens prosjektteam – i tillegg til ukentlige statusmøter.

Vi fikk fritt spillerom når det gjaldt struktur og layout, og fikk leke oss med design basert på Eva Smarthus’ nye visuelle profil. Ideen er å raskt forklare fordelene ved produktet, hvordan det fungerer – og å korte ned kjøpsreisen. Gjennom forklarende skjermbilder gjør vi det avskrekkende for dem som i utgangspunktet ikke elsker tekniske duppeditter.

Veien videre

Landingssiden er altså på luften, betalingsløsning er integrert – og folk kan enkelt kjøpe Eva Strøminnsikt. Hva nå?

Det er selvsagt nå moroa virkelig begynner. Hele siden skal integreres med deres interne salgssystem, og kundereisene skal kunne flyte på tvers av de ulike Eva-produktene. Og i mellomtiden viser MVP-tankegangen hvorfor den er så enormt verdifull:

For mens vi fortsetter å kode bak kulissene, kommer bestillingene inn i front.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev