Hva er SEO, og hvorfor skal du fokusere på det?
SEO står for search engine optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. Jeg mener at SEO handler om mer enn å bare optimalisere for søkemotorer.
I Increo velger vi først og fremst å fokusere på brukerne – for til syvende og sist så er det de som faktisk skal kjøpe produktet eller tjenestene du tilbyr. Man må selvfølgelig fortsatt jobbe strategisk med SEO, men da med mål om å bli synlig for de rette brukerne. Vi ser alt for ofte at andre i vår bransje fokuserer for mye på søkeordene med høyest antall søk i måneden, uten å se på intensjonen rundt søket. Da mener jeg SEO har mistet sin effekt.
Hva handler SEO om?
SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å bli synlig i det organiske søkeresultatet. Over 200 rangeringsfaktorer vektlegges når din nettside blir rangert. Rangeringsfaktorene omfatter alle aspekter ved en nettside – hvordan du skriver tekstene dine, brukervennlighet og design, utvikling av løsningen, linker og omdømme fra andre nettsider.
Google må forstå hva innholdet handler om, og hvilke søkeord du bør rangere på. Sikkerhet, lastetid og mobiltilpasning er viktig for god brukervennlighet. Riktig kode gjør innholdet tilgjengelig for Google å lese og indeksere.
En SEO-analyse vil fange opp eventuelle utfordringer din nettside har med å rangere. Det kan være både hvordan tekster er skrevet og kodet, eller tekniske feil som gjør det vanskelig for Google å crawle nettsiden. Du bør også kartlegge hvordan du skal jobbe med innholdet, enten det er på eksisterende sider eller om du også bør opprette nye landingssider. Det vil en søkeordsanalyse hjelpe deg med.
For å legge en optimal SEO-strategi for din nettside, bør du kombinere disse to analysene, slik at du får den nødvendige innsikten du trenger før du begynner.
Hvorfor SEO?
Bare i Norge, gjøres det hele 50 millioner Google-søk, per dag! 90% av all research som gjøres, starter med et søk i Google. 74% av alle kjøp som gjøres i Norge, starter også med et søk i Google. Grunnen til at jeg kun nevner Google i denne statistikken, er fordi Google har 95% markedsandel av søkemotorer i Norge. Så om du ønsker å utvide kundegruppen din og få flere brukere til nettsiden, så er det ingen tvil om at Google er stedet du bør være synlig.
Til slutt, her kommer mitt viktigste argument for å fokusere på SEO; du treffer målgruppen mens de er aktive og i kjøpsmodus. De har selv valgt å gå inn i Google og søke etter nye joggesko, finne elektrikere i området eller lese seg opp på de nyeste interiørtrendene.
Trenger du hjelp til å komme i gang?
Usikker på hvor du skal starte? Enten du planlegger en ny nettside, eller ønsker å optimalisere den du har i dag, tar vi gjerne en titt på nettsiden din for å hjelpe deg med å komme i gang. Kontakt for et uforpliktende tilbud.
En ny nettside eller ikke er selvfølgelig et større kostnadsspørsmål, derfor har vi laget to innlegg med tips til å bli synlig i Google:
- Skal du bestille, eller vurderer du en ny nettside? Kanskje er dere allerede i gang med prosessen? Se hvordan vi jobber med SEO-optimalisering i nye prosjekt her.
- Ønsker du å forbedre dagens nettside? Se mine tips til søkemotoroptimalisering av dagens nettside.