Når estetikk og effektivitet går hånd i hånd
Vinkjennere er naturligvis glad i å snakke om vin. Men å manuelt taste inn (v)informasjon fra databaser? Not so much. Slik sparte vi Moestue for masse arbeid – gjennom en splitter ny og fresh nettløsning.
Norges største vinimportør
Da Vinmonopolets importmonopol ble opphevet i 1996, var sommelier og kokk Christopher Moestue raskt på ballen. Han mente utvalget her til lands var for dårlig – og tok saken i egne hender. Siden den gang har Moestue Grape Selections vært Norges største importselskap for vin, øl og brennevin.
Men i motsetning til vin, hadde ikke nettsiden deres modnet godt med årene.
Den nødvendige innsikten
Gjennom et forprosjekt kartla vi målgrupper og potensial. Hvem er brukerne, og hvilke behov har de? Hvilke behov har Moestue selv – som administratorer av siden?
Større prosjekter krever mye analyse, og den eksisterende løsningen var et virvar av undersider og menystrukturer. Derfor gikk vi grundig gjennom Analytics og undersøkte hva folk egentlig var interessert i. Hvor faller de av og hvorfor?
Analysen hjalp teamet med å konkretisere kjernesidene. Den typen konkretiseringen er kanskje spesielt viktig når du skal snakke med helt ulike målgrupper. Moestue skal nå både Horeca, potensielle samarbeidspartnere og connoisseurer, og det krever en smart, innsiktsbasert struktur.
Enkelt, men seriøst
Et viktig grep ble å rydde opp og forenkle. Det skulle være renere og strammere, med store bilder og ikoner der det lot seg gjøre.
Vi måtte unngå å overlesse brukeren med tekst og informasjon. Noe av nøkkelen er å starte med akkurat den informasjon flest mulig lurer på, samtidig som mer informasjon er enkelt tilgjengelig for spesielt interesserte.
Nye Moestue.com er moderne, lett og behagelig å se på – bare sjekk selv! Den gjenkjennelige logoen, som er viktig for dem, fikk en sentral plass.
Kunden viste oss mye tillit og gav oss relativt fritt spillerom når det gjaldt farger, form og fremtoning. Det viktigste var at det skulle utvise seriøsitet, fagkunnskap og kvalitet.
Sparer arbeid
Den største utfordringen var av teknisk art. På Moestues sider kan du nemlig bla deg gjennom hundrevis av viner – og for hver flaske får du opp informasjon. Masse informasjon.
Vin er et produkt med ekstremt mange attributter. Opprinnelsesland, alkoholprosent, appellasjon, friskhet, sødme, jordsmonn, druetype, you name it. Og all denne informasjonen ligger lagret i InRiver, deres PIM-system (product information management). Dermed var vi helt avhengig av en god integrasjon mot dette systemet.
Denne måtte lages fra scratch, og takket være god dialog med Moestue og deres PIM-partner, klarte vi å løse dette godt.
Nå lastes all informasjonen automatisk fra PIM-en og til nettsiden. Det sparer Moestue for masse potensielt dobbeltarbeid, ettersom de verken behøver å gå inn i systemet eller å legge inn dette manuelt. I tillegg ser det veldig fresht ut!
Kontinuerlig utvikling
SEO- og innholdsanalyse har også stått sentralt gjennom hele prosjektet. Ved å ha tall på hvilke bloggartikler som har gjort det bra, vet vi også hva de bør produsere mer av.
Og fordi vi vet hvilke produkter som er mest populære, kan vi optimalisere spesielt for dem. Dette er et arbeid som kommer til å fortsette fremover.
Begynnelsen på samarbeidet har vært spennende og fruktbart, og vi gleder oss til fortsettelsen. Fremover skal det bli mer B2B-funksjonalitet, mer vin og mer moro.
Dette er nok bare starten for nye Moestue.com.