Søkemotoroptimalisering – tips til dagens nettside
SEO er så veldig viktig dersom du ønsker å øke antall besøkende på nettsiden din. I dette innlegget gir vi deg tips til søkemotoroptimalisering du kan jobbe med for dagens nettside.
Gjør en søkeordsanalyse
Hvorfor valgte jeg søkemotoroptimalisering – tips i headingen, og ikke SEO tips? Søkemotoroptimalisering tips har 50 søk i måneden, mens SEO tips har 40 søk i måneden. Vanligvis ville jeg her kanskje gått for SEO tips selv om det har mindre søk i måneden, fordi det har en bedre flyt i seg. Likevel valgte jeg søkemotoroptimalisering tips, fordi seo tips også er et engelsk søkeord – da er konkurransen også mye høyere.
En søkeordsanalyse er grunnleggende når du skal jobbe med SEO. Start der, så ser man deretter på hvordan man skal jobbe videre med nettsiden.
Optimaliser landingssidene
Optimalisering av en landingsside handler om mer enn tittelen. Det finnes utallige on-page faktorer som gjør at Google rangerer ditt innhold bedre enn andre. Noen faktorer å tenke på:
- Innhold
- Mellomtitler
- Bildetekster
- Internlenking
- Metatekster
Trenger du hjelp med å få dine landingssider til å rangere? Vi kan bistå med både SEO-optimalisering av landingssider, eller skreddersy en SEO-optimaliseringsguide for din nettside.
Strukturer innholdet riktig
Riktig bruk av H-tags i innlegget er viktig både for søkemotorer, brukere og ikke minst universell utforming (som brukere med nedsatt syn). H-en står for heading, og brukes til å strukturere innholdet slik at det blir lettlest og tydeligere for søkemotorer. H1 er hovedtittelen for siden du er inne på og forteller hva “hovedinnholdet” er, mens H2 og H3 brukes til å dele innlegget i flere avsnitt. H3 skal kun brukes dersom det kommer et nytt avsnitt med mellomtittel som er et underliggende tema av siste H2.
Finpuss metatekstene
Page title og metabeskrivelse er den teksten Google viser i søkeresultatene, og er din nettsides salgstekst. 90% av de som søker, forholder seg kun til første resultatside, men hvorfor skal brukerne klikke på din nettside fremfor de 10 andre på den siden? Finpuss dine metatekster med utvalgt søkeord og fortell dem hvorfor de skal velge din nettside!
Fokuser på longtail keywords
Lange og spesifikke søkeord, er det vi ofte kaller for longtail keywords. Det kan f.eks være Hvordan velge riktige ski. Antall søk i måneden er lavere, men konkurransen er mindre da det er mer spesifikt, og relevansen er mye høyere – ergo blir også konverteringen høyere da man treffer akkurat det brukeren søker etter.
Lag innholdsartikler til bloggen, eller egne avsnitt under kategorisider. Se på sammenhengen mellom søkeordet og hvor det vil være relevant å plassere innholdet på nettsiden.
Hvordan få inspirasjon til innhold:
- Bruk søkeordsanalysen
- Spør kundesenteret
- Hvilke søk gjøres internt på nettsiden?
- Sjekk Google Trends
- Se hva konkurrentene gjør
Ønsker dere mer fokus på innhold, men vet ikke helt hvordan dere skal jobbe strategisk med det? Da kan du få noen tips her til hvordan jobbe med innholdsmarkedsføring.
Alt-tekst og bildefiler
Den alternative bildeteksten (heter ofte alt-tekst i CMS) skal beskrive bildet og inkludere søkeordet på en naturlig måte. Google klarer ikke å se hva bildet er uten å lese den alternative bildeteksten, og derfor er det utrolig viktig å beskrive bilde. F.eks. handler innholdet om randonnéski, og man bruker et illustrasjonsbilde av en mann på ski til det, kan man i stedet for å bruke mann på tur, skrive mann på tur med randonnéeski.
Opprett Google My Business
Har du en butikk, kafé eller et lokale dine brukere kan gå innom for å handle eller få hjelp, bør du opprette en Google My Business konto. I følge Google selv, så søker hele 82% av Googles brukere etter lokal informasjon. I tillegg viser undersøkelser at bedrifter som svarer på anmeldelsene sine i Google My Business, fremstår 1,7 ganger mer pålitelig enn de som ikke er aktive med tilbakemeldinger. Verktøyet er gratis, enkelt å bruke og konverterer flere besøkende til din bedrift. Vinn-vinn!
Hvordan komme i gang, og hva skal du begynne med først?
Igjen vil jeg gå tilbake til første punkt – søkeordsanalysen! For å finne ut hvor det største potensialet ligger, må du også vite hvilke søkeord som kan gi deg det potensialet. Deretter bør du også se på hvordan du rangerer i dag, hvor mye organisk trafikk nettsiden din har og hvilke elementære SEO-faktorer er på plass for din nettside. Dette vil en SEO-analyse hjelpe deg med. Ved å kombinere disse to analysene utarbeider vi en prioritert SEO tiltaksliste.
Når du har en søkeordsanalyse og SEO-analyse på plass, kan du begynne å prioritere hvilke tiltak og sider du skal begynne med. Gjør innholdsoptimaliseringen enklere og mer effektiv for deg selv – jobb med sidene i bolker. Vi ser ofte at produktsider rangerer bra uten at det er like mye optimaliseringsjobb som skal til, da søket ofte blir mer spesifikt med produktnavn og treffer brukerne bedre.
For kategorisider derimot, kan innholdet bli vanskeligere å tyde for Google igjen, fordi den blir mer generell når den lister ut mange ulike produkter. Da er det enda viktigere å jobbe mer konsekvent med de riktige søkeordene.
Uansett hva slags bedrift og nettside du har, vil flere av disse tipsene være nyttige dersom du ønsker å øke din trafikk fra Google. Har du noen spørsmål, eller trenger du hjelp med å komme i gang – ta kontakt med oss.