Hvordan skrive SEO-tekster som også er brukervennlige?
For noen kan det virke motstridende å skrive SEO-tekster og samtidig skrive tekster som retter seg mot brukeren. Nå er det to sider av samme sak.
Først; tenk gjennom disse spørsmålene før du setter i gang
Tenk på budskapet, og hva får egentlig brukeren ut av å lese teksten?
- Hva er brukerne interessert i å lese om eller finne ut av?
- Hva vil du fortelle leserne eller hvilket sentralt spørsmål vil du spørre?
- Hva er formålet med teksten din?
- Hva vil du at leserne skal gjøre på slutten av siden?
Bruk de riktige søkeordene
Selv om Google forstår innhold og sammenhengen i tekst bedre, bør du likevel fortsatt inkludere søkeordet i de viktigste elementene for at innholdet skal bli tydelig nok. Velg deg et hovedsøkeord for innlegget du skal skrive, og ha noen supplerende søkeord som passer inn i temaet. F.eks. I dette innlegget er SEO-tekster hovedsøkeordet, mens skrive SEO-tekster, SEO innhold, SEO-vennlige tekster er supplerende søkeord.
Når du jobber med innhold for SEO, bør du ta utgangspunkt i en søkeordsanalyse, slik at du bruker de ordene folk faktisk søker etter. Trenger du hjelp med å komme i gang og kartlegge søkeord? Ta kontakt med oss for hjelp med å utarbeide en søkeordsanalyse.
Brukeren først!
Google har fått mer og mer fokus på innhold, og oppdaterer stadig algoritmene* som skal lære å gjenkjenne godt innhold. For bare 6 år siden, så var det en SEO-strategi å legge inn et søkeord mange nok ganger i teksten (som den gang fungerte godt). Det endte i svært unaturlige tekster, og mange grammatikk-feil fordi man absolutt skulle skrive søkeordet akkurat slik brukerne søkte det.
Et konkret eksempel er søkeordet rabattkode Zalando. Setninger ble ofte formulert noe slik: Bruk en rabattkode Zalando har og spar penger på ditt neste kjøp! En mer naturlig setning ville vært: bruk en rabattkode fra Zalando for å spare penger på ditt neste kjøp!
I dag skjønner heldigvis Google bedre, og forstår at rabattkode Zalando og rabattkode fra Zalando er det samme ordet. Bruk søkeordene naturlig og der det er relevant – unngå å spamme brukeren med søkeordet!
*Algoritmer: et system Google og søkemotorer bruker for å forstå data og innhold med fokus på relevans og kvalitet, som avgjør hvor synlig du blir i søkeresultatene.
Strukturer innholdet
Sørg for at innholdet ditt er brukervennlig og lettlest. Bruk avsnitt, mellomtitler, punktlister, bilder/video og andre elementer som skaper variasjon og merverdi i innholdet ditt. Alle artikler bør inneholde:
- H1/tittel som er tydelig for brukeren og søkemotorer – hva handler innlegget om?
- Ingress/innledning som oppsummerer temaet om og trigger brukeren til å lese videre.
- Hovedinnholdet der selve budskapet i teksten kommer frem. Sørg for god luft og variasjon i innholdet for å gjøre det mer lettlest.
- En konklusjon som bør oppsummere de viktigste punktene og call to actions som leder brukeren videre. Ta kontakt, se hvilke produkter vi tilbyr, les mer om, og lignende.
Hvor lang skal teksten være?
Det kommer an på hva slags tekst du skriver. For produkttekster er fokuset kanskje mer på detaljer og spesifikasjoner. Da er det ikke like naturlig å skrive en lang tekst om hvor gode de joggeskoene er, men heller fremheve de detaljene som nettopp understreker dette. For artikler og innhold som skal inspirere, gi kunnskap eller veilede, så er det fordelaktig å skrive lengre tekster.
Selv om Google forstår innhold bedre og bedre, ser vi fortsatt at innhold med 300+ ord ofte rangerer* bedre. Det viser at du har mye kunnskap om temaet, og innholdet blir tydeligere. Lengre tekster treffer også ofte på flere longtail keywords: Lengre søkeord med lavere søkevolum, men som ofte treffer akkurat det brukeren leter etter. Ergo treffer man på flere søkeordsvarianter, som igjen øker den organiske trafikken.
*Rangering = din posisjon i søkeresultatene, desto høyere du kommer opp i resultatet, desto bedre rangering.
Slik skriver du SEO-vennlige tekster
H1/Tittel og ingress
Hovedsøkeordet skal inkluderes i H1 (tittelen) og ingressen, dette er en av de viktigste rangeringsfaktorene – tittelen forteller jo hva siden faktisk handler om, og ingressen er med på å støtte opp under tittelen og tydeliggjør den.
Mellomtitler og avsnitt
Gode mellomtitler skaper luft i innholdet, gjør det enklere for brukerne å navigere i innholdet og tydeliggjør hva siden handler om for Google. Bruk supplerende søkeord i mellomtitlene der det er relevant for bredere treff i søk. Lag avsnittene der det er naturlig for brukeren. Enkel huskeregel: hvert avsnitt skal ha en hovedidè eller et hovedemne.
For eksempel i dette innlegget er SEO-tekster hovedsøkeordet, men jeg ser også at flere søker etter SEO vennlige tekster – ergo mellomtittelen; Slik skriver du SEO-vennlige tekster som var veldig relevant for dette avsnittet.
Filnavn og alternativ bildetekst (img alt text)
Navnet på bildefilen og alternative bildetekster skal være beskrivende, spesielt med tanke på svaksynte men også fordi søkemotorene kun leser koden og ikke forstår hva bildet inneholder. Både filnavnet og alternativ bildetekst er en rangeringsfaktor for bildesøk og derfor bør også søkeord inkluderes her. Teksten bør ha maks 100 tegn/characters. Slik kan du kombinere søkeord som f.eks. “rundt speil” med beskrivelse av bildet.
Internlinking og lenketekster
Internlinking er viktig både for å lede brukeren til riktig innhold og for at søkemotorer skal crawle* nettsiden din på en god måte. Lenketeksten kan også være en positiv rangeringsfaktor for siden man linker til.
Bruk derfor beskrivende lenketekster som gjør det tydelig for både brukeren og søkemotorer hva slags side man linker til. Unngå lenketekster som her, les mer her og se hvordan her, det gir hverken bruker eller søkemotorer noe informasjon om hva neste side handler om
Slik kan du gjøre det: Les også vårt innlegg om smarte oppbevaringsløsninger!
Når du lager nytt innhold, sørg for at du linker til innholdet fra andre relevante artikler og sider på nettsiden din – da finner Google innholdet og indekserer* det i søkeresultatene raskere. Det vil også gjøre innlegget ditt sterkere fordi du viser autoritet rundt det emnet.
*Crawling = Google og andre søkemotorer som går gjennom nettsiden din, finner lenker og nye sider, samt analyserer innholdet på de ulike sidene du har.
*Indeksering = Når Google har crawlet nettsiden din og funnet innholdet, kan den gjøre innholdet synlig slik at din nettside dukker opp i søkeresultatet.
URL
Søkeord bør også inkluderes i url-en. Når du legger inn innlegget i CMS-et (systemet man bruker for å publisere innholdet), så vil ofte url-en automatisk hentes fra tittelen. Noen titler er veldig lange, så her er det en fordel å korte ned url-en for å unngå at den blir veldig lang. En kortere url vil være både tydeligere for søkemotorer, samtidig som at veldig lange url-er ser uryddige ut.
Metatekster
Inkluder søkeord i meta-tittelen/page title, gjerne så tidlig som mulig – så er det enkelt for brukeren å se at du har det de søker etter, og søkemotorene ser relevansen til din nettside. Metatekstene er din bedrifts salgstekst i søkeresultatene – hvorfor skal brukerne klikke seg på inn på akkurat din side? Bruk unique selling points (USP) og call to action (CTA) for å trigge dem inn på din side. En god klikkrate i forhold til plassering kan være en positiv rangeringsfaktor. Les mer om hvordan du optimaliserer metatekster her.
Kort oppsummert: Ikke overdriv bruken av søkeord!
Bruk søkeordene der det er naturlig, og sørg heller for at du skriver en god tekst med riktig grammatikk. Tenker du først og fremst på brukeren, og tilpasser søkeordene deretter – vil du treffe både brukeren og søkemotorene bedre!
Trenger du hjelp med å SEO-optimalisere nettsiden din, tak kontakt med oss.