Krav om tilgjengelighets­erklæring – hva innebærer det?

En mye omtalt lov har trådt i kraft: Fra 1. februar 2023 plikter alle offentlige nettsider å publisere en såkalt tilgjengelighetserklæring. Tilsynet for universell utforming av IKT kalte det «en merkedag for Norge». Men hva er egentlig en slik er

Universell utforming handler i bunn og grunn om at alle skal ha mulighet til å bruke et nettsted, uansett funksjonsevne. Det nye er at dette har gått fra «nice to have» til «need to have». Det er vi i Increo glad for, sier UU-entusiast og UX-designer Tone.

Best mulig for flest mulig

For ikke bare sikrer universell utforming at nettsider blir mer tilgjengelige for svaksynte og andre med funksjonsnedsettelser – de blir bedre for alle.

– Det koker ned til å skape en best mulig brukeropplevelse. Og når du også tar hensyn til dem som har andre forutsetninger for å bruke en nettside, blir opplevelsen bedre for alle. Det synes jeg er ganske kult, og ikke minst viktig, forklarer Tone.

Så når alle offentlige nettsteder nå er lovpålagt å publisere en tilgjengelighetserklæring, er det ikke fordi UU-tilsynet er ute etter å «ta noen».

– Det langsiktige målet er at alle nettsider skal bli skikkelig bra, enkelt og greit. Slik sett er tilgjengelighetserklæringen både et spark bak og en rettesnor, sier hun.

Et kvalitetsstempel

Men hva inneholder egentlig en slik erklæring? Kort sagt består den av en liste med 47 punkter som til sammen skal sikre tilgjengelighet for alle. Disse punktene kan handle om alt fra fargekontraster og responsiv tekststørrelse til krav om sømløst kontaktskjema og beskrivelser av bilder for brukere som benytter skjermleser.

– Det er viktig å si at det ikke er ulovlig å ha feil eller mangler en periode fremover, men du skal opplyse om dem i erklæringen. Hvis du ikke har en tilgjengelighetserklæring i det hele tatt, kan du derimot få pålegg om retting eller bot.

I Increo blir nettsider laget på bakgrunn av disse 47 punktene, kan Tone fortelle. Offentlige innkjøpere kan dermed vite at nettsiden leveres i tråd med kravene til universell utforming.

– Her bruker vi tilgjengelighetserklæringen som et kvalitetsstempel. Det er en solid huskeliste for hvordan du skaper en god brukeropplevelse for alle.

På overtid

For UX-designeren er det allikevel viktig at Increos offentlige kunder får et eierskap til nettsidens tilgjengelighet.

– Vi ønsker å gi folk et best mulig utgangspunkt til å følge opp dette over tid. Det starter med å ha et bevisst forhold til universell utforming. Når våre kunder får tilsendt sin tilgjengelighetserklæring, får de dermed et eierskap og nærhet til nettstedet sitt, i tillegg til gode råd på veien, sier hun.

Tone tror at det nye lovverket vil være et slags startskudd for en bred utskiftning av akterutseilte nettsteder. Noen vil velge å oppdatere, andre vil tenke nytt.

– For mange vil det nok faktisk være både enklere og rimeligere å lage noe helt nytt enn å begynne å oppdatere gamle nettsider i tråd med de 47 punktene. Men det viktigste er at du gjør noe, sier hun og avslutter:

– Det er i grunnen langt på overtid at alle har den samme opplevelsen av nettsider, uansett funksjonsevne.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev