No-code: Hva er det – og når kan det lønne seg?
Såkalte no-code-løsninger har fått en solid oppsving de siste årene. Her forklarer vi hva det er, hvilke fordeler og ulemper som finnes – og hvem det passer for.
Hva er egentlig no-code?
Enkelt forklart dreier no-code seg om verktøy som lar deg bygge tjenester – fra enkle nettsider til større netthandelsløsninger – helt uten (eller ved minimal) bruk av kode.
Dette er verktøy som i stor grad er visuelle, og de har brukervennlige funksjoner som drag-and-drop. Du kan kanskje kalle det webutviklingens PowerPoint, forklarer UX-designer Audun Støren.
Kjappere og billigere
Audun er en av Increos huseksperter på no-code-verktøyet Webflow, som lar designeren ta styringen i utviklingsprosjekter. Han mener det har noen store fordeler.
– Det viktigste er at vi sparer oss for mange ekstrarunder med utviklerne. Jo mer vi designere kan fikse selv, jo mindre bordtennis blir det mellom oss og dem som sitter på nøkkelen til funksjonalitet. Dukker det for eksempel opp nye skjermstørrelser eller nytt type innhold, kan vi ta disse mikrovalgene selv.
Til syvende og sist betyr lavere tidsbruk at kunden kan få løsningen både kjappere og billigere.
– Men no-code-løsninger er ikke noen B-vare av den grunn. De fungerer helt topp til en rekke formål, og for mange virksomheter er det rett og slett viktigere å prioritere mer av budsjettet på brukerinnsikt, strategi og rådgiving.
Mer spillerom
En annen fordel er at løsningen enkelt kan forvaltes av bedrifter som ikke har egne utviklere.
– Det er så mange flinke folk i markedsavdelingene der ute. De er ikke nødvendigvis utviklere, men har kanskje erfaring med designverktøy som Figma eller Illustrator. For dem vil det være relativt enkelt å ta over driften av et Webflow-prosjekt.
I et arbeidsmarked hvor det er vanskelig å få tak i flinke utviklere, vil det være et spesielt stort behov for slike løsninger, tror Audun.
– Dette gir kunden mer spillerom. Hvis de ønsker å romstere litt selv, kan de gjøre ganske mye på egen hånd. Webflow kommer med mange muligheter ut av boksen, men det kan også forsterkes med egen kode og skreddersydd funksjonalitet. Vil man få mer ut av løsningen, kan vi i Increo hjelpe med å gå fra no-code til low-code.
Disse bør vurdere no-code
Ifølge Dennis Janzso, utvikler i Increo, vil en no-code-løsning være spesielt aktuell for i alle fall tre typer virksomheter.
1. Små eller mellomstore bedrifter som bare «trenger en nettside»
– Her er det gjerne snakk om enkle sider hvor funksjonaliteten er lite viktig. Den inneholder kanskje noe nøkkelinformasjon om hvem bedriften er og hva de gjør, og det er det. Da er no-code helt perfekt, forklarer Dennis.
2. SaaS-selskap som trenger en ny produkt- eller tjenesteside
Disse selskapene har allerede en digital plattform og egne utviklere. Men så har de også en markedsavdeling som har i oppgave å selge et spesifikt produkt eller tjeneste.
– Da kan det være svært nyttig å skille ut denne fra det øvrige universet. Slik kan kundene slippe å forholde seg til unødvendig kompleksitet, samtidig som markedsfolka kan kaste seg rundt og ha full kontroll på innholdet.
3. Store selskaper som trenger å teste ting kjapt
I dette tilfellet handler det om å få opp en prototype så raskt som mulig. Gjennom den kan de samle innsikt i påvente av markedsavklaring.
– Dette kan for eksempel gjøres i forbindelse med en designsprint, mens målet er å senere bygge en mer omfattende variant. Her skjer det for øvrig mye teknisk spennende. Webflow jobber med å la deg hente komponentene inn i et React-prosjekt, slik at prototypen også blir grunnmuren, sier utvikleren og legger til:
– En slik variant kan også fungere for å «kjøpe deg tid». La oss for eksempel si at du skal arrangere en stor festival, men ikke er ferdig med hovedløsningen. Da kan en no-code-variant passe som en midlertidig landingsside, hvor folk kan melde sin interesse.
Noen ulemper
En no-code-løsning kan med andre ord være både en smart og kostnadseffektiv vei å gå. Men enkelheten kommer ikke helt gratis.
– Den ene ulempen er at vi ikke har kontroll på kildekoden. Det er Webflow som hoster nettsiden, og de står fritt til å gjøre dette hvor og hvordan de ønsker. For de aller fleste vil ikke dette være noe problem. Webflow tilbyr en svært robust og sikker hosting gjennom Amazon sin skytjeneste. Dersom du derimot har ekstraordinære krav til personvern og sikkerhet kan en grundigere vurdering være nødvendig før man velger en slik løsning, forklarer Dennis.
Det andre er at du er «låst» i Webflow-universet, noe som legger begrensninger på hva som er mulig.
– Skal du bare lage en nettbutikk det finnes 13 av på dusinet, behøver ikke dette være noe problem. Men er planen å bygge opp et forretningssystem med integrasjoner og avansert tilgangskontroll, begynner du ikke å rote deg inn i no-code.
En fremtiden uten kode?
For Audun, Dennis og resten av Increo handler det om å velge den teknologien som best møter behovene der og da. Kanskje er det no-code – kanskje ikke.
– Noen ganger er skalerbarhet viktigst. Andre ganger er kanskje prosjektet så usikkert at om du først skal feile, bør du feile raskt. Da er no-code genialt. Du vet den dyre konfirmasjonsdressen du planlegger å vokse inn i, men som blir utdatert før du blir stor nok? No-code er det motsatte av den. Du får noe som passer perfekt her og nå.
Når det gjelder fremtiden for Webflow og andre no-code-verktøy, er UX-designer Audun optimistisk. Han tror disse verktøyene vil erstatte stadig mer komplekse utviklerprosjekter.
– Etter hvert som de akkumulerte behovene til veldig mange blir samlet i disse verktøyene, kommer det til å gå lynraskt fra idé til ferdig front-end. Utviklere kommer til å jobbe mer med skreddersydd funksjonalitet og sammensatte systemer, mens designere som meg kommer til å jobbe mer med utvikling av nye tjenester og gode brukeropplevelser, sier han og avslutter:
– Det grafiske er tross alt bare en liten del av hva design handler om. Det grunnleggende er å skape noe som skal forstås og brukes av mennesker.
Er du nysgjerrig på løsninger vi har utviklet med Webflow?
Sjekk ut hogstas.no og deltaoppleveskape.no.