6 søketips som beholder besøkende på siden din
Har du nedprioritert søkefunksjonen på nettsiden din? Da er du ikke alene. Men det er en skikkelig dårlig idé, mener vår utvikler Henrik Hind Sørensen. Her får du vite hvorfor du bør gi funksjonaliteten litt omsorg og hvordan du gjør det.
Ikke glem søket
Du har sikkert opplevd det selv: Du trykker deg inn på en side, og manøvrerer rett til det interne søkefeltet. Optimistisk skriver du inn søkeordene – og får bare irrelevante treff tilbake. Eller kanskje får du ingen resultater i det hele tatt.
– Dette er forferdelig irriterende. Allikevel er det altfor vanlig å neglisjere arbeidet med å sikre gode interne søk, sier Henrik.
Stadig høyere forventninger til søk
Utvikleren forklarer at Google har gjort oss godt vant. Mange av oss har googlet hele livet, og har høye forventninger til søk.
– Det blir stadig flere brukere som går rett til søkefunksjonen når de kommer inn på en side. De leter kanskje etter en spesifikk ting, merke eller produkt. Noen nettbutikker har satset hardt på dette, og det merkes godt. Men de fleste henger etter, sier han.
Problemet er selvsagt at når søket ikke tryller frem det brukeren leter etter, antar de at produktet ikke finnes.
– Men kanskje er det der, det bare heter noe annet. En dårlig søkefunksjon er med andre ord rett og slett bad for business. Du risikerer å frustrere brukere og miste kunder helt unødvendig, forklarer han.
1. Gjør en analyse
Så hvordan kan du sørge for å gi brukerne treffene de leter etter? Det aller første du bør sette i gang med, er å gjøre en søkeordsanalyse. Hva er det egentlig folk søker på – både gjennom Google og i de interne søkene?
– Da kan du for eksempel finne ut om folk får mye nulltreff, og nulltreff er verdifullt. Hvis mange søker på «studieplan», og ikke får opp noe, er det nyttig informasjon. Kanskje har du en side som heter «timeplan», og da vet du at du må ta grep, sier han og legger til et bonustips:
– Du bør også tenke på analysen som førende for hvordan selve nettsiden din ser ut. Hvis det er noe som svært mange søker på, kanskje du heller bør løfte det tydeligere frem, eller plassere det på forsiden?
2. Bruk nøkkelord
Når du har gjort en analyse, er det på tide å legge inn nøkkelord. Det lar deg knytte flere søkeord til samme treff.
– Legg inn «studieplan», «kalender» og andre nøkkelord du ser folk søker på, og som du vet har relevante treff. Du vil ikke miste kunder som er ute etter joggesko, bare fordi de søker på «sneakers» i stedet, tipser Henrik og legger til:
– Men gjør et utvalg. Har du for mange nøkkelord, kan det gi feil treff igjen.
3. Pass på indekseringen
Du kan velge selv hva den interne søkemotoren skal indeksere. Det er neppe nødvendig å søke blant alle ord på nettsiden din.
– Da unngår du også at samme innhold blir indeksert flere ganger, for eksempel om du har samsvarende tekst i en artikkel og på en infoside. Vær klar over at H1-tags har høyere vekting, og du kan også gi høyere vekting til titteltags, sier han og legger til:
– En annen fordel med dette er at du forplikter deg selv til å strukturere hele nettsiden på en SEO-vennlig måte. Det vil med andre ord betale seg i organisk trafikk også, sier han. Les mer om hvordan vi jobber med SEO-optimalisering av nettsider her.
4. Hold noen treff tilbake
Selv om det er mange relevante treff på et søk, bør du ikke vise alle på en gang. Det kan fort bli overveldende.
– Viser du alt som er relevant samtidig, kan brukeren fort tenke at dette var meningsløst. Legg heller det aller mest relevante øverst, og ha en «Last mer»- eller «Gå til søkeresultat»-knapp. Har du mulighet til å filtrere i tillegg, er det supert.
5. Sjekk ut smarte muligheter
Du kan komme langt med de helt grunnleggende funksjonene – kanskje trenger du ikke noe hokus pokus. Men hvis du tar dette på alvor, er det flere spennende teknologier der ute.
– Ett alternativ er for eksempel Elasticsearch. Denne indekserer innholdet for deg, kategoriserer alt og gir det en score. Og så har du tjenester som Loop54, som er prediktivt. Denne har vi nylig implementert hos Braasport. Denne tjenesten lærer av tidligere søk, og gir deg resultater den tror du vil like. Har du for eksempel søkt på Adidas, og senere søker på sko, vil den tippe at du er mest interessert i Adidas-sko, forklarer han.
6. Ikke glem vedlikeholdet
Har du gjort alle disse tingene, kan du klappe deg selv på skulderen. I alle fall for en liten stund. For husk at etter hvert som innhold går ut på dato, og nettsiden fylles med stadig mer «bloat», må du oppdatere søkene deretter.
– Nå og da bør du ta en skikkelig ryddejobb. Marker ting som ikke skal indekseres, slett gamle sider og informasjon som er blitt irrelevant, sier han og avslutter:
– For husk at et godt søk er aldri ferdig.