Slik vil vi hjelpe deg med å bli bedre og bedre på nett

I dette innlegget kan du bli klokere på hvordan vi ønsker å jobbe med kontinuerlig forbedring, slik at din digitale løsning alltid fremstår så relevant og brukervennlig som mulig.

Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning

Vi skrev tidligere om hvordan vi ønsker å jobbe smidig med våre kunder i en oppstartsfase mot lansering av første versjon (MVP), og derfra jobbe med kontinuerlig forbedring av løsningen.

«Kontinuerlig forbedring» – hva legger vi i det?

Gjennom å hele tiden tenke “hva kan vi gjøre denne uka/måneden/kvartalet for å bli bedre?”, ser vi løsningen som et produkt og en levende organisme, som er ment å endres over tid.

Med en kontinuerlig tilnærming ønsker vi å gradvis forbedre løsningen, litt etter litt, ved å gjøre designendringer eller innføre nye funksjoner. Målet er alltid å gi brukerne en bedre opplevelse, og at vi raskt kan gjøre endringer som skaper verdi.

Slik blir din webløsning bedre og bedre for de som bruker den.

For å forbedre, må vi lære – ikke bare anta

Når vi har et tett forhold til en digital løsning over tid, klarer vi ofte å snappe opp at noe kan være galt, som symptomer.  Ofte er det mest hensiktsmessige å starte behandlingen umiddelbart ved å gjøre raske endringer, for så å se om det hjelper.

Men vi anbefaler å ikke bruke veldig mange timer “i blinde”. For større oppgaver, kan vi hjelpe med å stille riktig diagnose, ved at vi skaffer innsikt fra sluttbrukerne og graver dypere i deres problemer og bruksmønstre. For eksempel kan vi foreta spørreundersøkelser, intervjuer eller brukertester. Gjennom å forstå sluttbrukerne bedre, lager vi løsninger som treffer de bedre. Selv om vi allerede har en antagelse om hva som er problemet, kan vi nå enten få avkreftet eller bekreftet om det stemmer.

Tre menn sittende rundt et bord, med plante i bakgrunnen

Med brukerinnsikt i lomma, kan vi lage bedre og mer relevante løsninger. Samtidig minimerer vi risikoen for å bruke tid og penger på å lage ting som ikke skaper verdi.

Og dette synes vi er viktig: Hensikten bør alltid være å oppnå en verdi for forretningen og sluttbrukeren. Så pass på at det alltid er et tydelig “hvorfor” bak det som skal lages.

Legg til rette for læring med brukerinnsikt

Å finne ut hvordan det digitale produktet presterer i møte med sluttbrukere, er sentralt i jakten på forbedringstiltak.

Det er mye å hente på å sette opp løsningen med gode verktøy for å hente inn brukerinnsikt. For eksempel har vi god erfaring med Hotjar, et verktøy som måler og sporer atferd, sammen med Google Analytics.

En person som analyserer nettsiden med utgangspunkt i verktøyet Google Search Console
Google Analytics, Search Console og Hotjar er eksempler på verktøy vi bruker.

Samtidig bør vi gjøre det enkelt for en bruker å gi konstruktive tilbakemeldinger når de er inne på nettsiden, gjennom for eksempel “Fant du det du lette etter?” moduler på sidene eller mini-spørreundersøkelser som popper opp.

Når vi har satt opp et godt grunnlag for å få feedback inn, må vi også ha rutiner for at det skjer noe med denne informasjonen. Derfor har vi god erfaring med å sette av faste timer hver måned. Disse timene kan brukes på å gå i dybden med innsikten vi har skaffet på jakt etter nye funn og tiltak, eller vi kan jobbe med konkrete oppgaver for forbedring. Brukertester og lignende aktiviteter er også smart å tidfeste som faste aktiviteter, at det for eksempel gjøres hvert kvartal.

Kan du forbedre ved å ta bort noe?

Det er ikke alltid å legge til noe som er svaret – verken mer innhold eller funksjonalitet. Noen ganger kan det være vel så effektivt ta en ordentlig opprydding og fjerne gammelt innhold som ingen likevel leser, eller funksjoner som det viser seg at ingen trenger. Færre valg og et ryddigere inntrykk kan gjøre underverker for brukervennligheten.

Lag mindre ting – men tenk på helheten

Å jobbe med kontinuerlig forbedring krever at teamet har god kjennskap til løsningen, slik at helheten og det store bildet ivaretas også når vi kun skal fikse på én bestemt funksjon eller en isolert del av løsningen.

Komponentbiblioteker og designsystemer som viser hvordan generelle elementer i løsningen ser ut, er et nyttig verktøy når vi jobber med digitale produkter.

Utsnitt fra et komponentbibliotek med felter for skjema
Utsnitt fra et komponentbibliotek


Med en slik oversikt kan vi raskt se om vi har noe fra før som kan brukes i denne nye tingen vi skal lage, eller om vi må lage nye komponenter. Dette gjør det også enklere å holde tråden i det visuelle uttrykket slik at løsningen fremstår helhetlig.

På tide å komme i gang?

Din digitale løsning fortjener fullt fokus for å til enhver tid kunne være konkurransedyktig og gi dere de resultatene dere ønsker. Da er det ikke så lurt å sove i timen, men heller bruke ressurser på å følge med på hva som skjer der ute i møte med brukerne. Vi hjelper deg gjerne med å sette opp en plan for hvilke faste aktiviteter som vi tror skal til for å sikre at det skjer nok kontinuerlig forbedring – med brukerinnsikt, design, utvikling, SEO og innhold.

No items found.
No items found.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev