Brukertesting
Brukertesting er en genial metode for å avdekke problemer med brukervennligheten i en digital løsning. Det gjøres både i stor og liten skala, og kan gjøres cirka når som helst i et prosjekt, eller for digitale løsninger som finnes fra før.
Hva er brukertesting?
Brukertesting gjøres ved at vi konstruerer et testmiljø, hvor vi inviterer personer fra målgruppen til å komme og utføre oppgaver i den digitale løsningen. Ved å sette dette i system, kan vi analysere hvordan brukerne responderer på oppgavene og finne ut hvor skoen trykker. Deretter vet vi hva som bør forbedres og justeres.
Det er lurt å brukerteste så ofte som mulig, og så tidlig som mulig. Lager du noe nytt, så er det fordelaktig at brukertesten gjennomføres tidlig – helst før veldig mange uker er gått til utvikling for eksempel. Dette minimerer risiko for unødvendig arbeid, som må rettes opp senere.
Vår kompetanse på området
- Brukertesting i lab
- Digital fjerntesting
- A/B testing
- Geriljatesting
- Test av innhold
Økt konvertering med A/B testing
A/B testing er en genial metode å jobbe med for å øke konverteringsraten. Ved å teste to versjoner med små og tydelige endringer, vil man kunne se hvilke faktorer som trigger brukerne best til kjøp eller ønsket handling. Lær mer om metoden i vårt tidligere innlegg om konverteringsoptimalisering med A/B testing.
Hvorfor er brukertesting viktig?
Vi har tidligere skrevet om fem gode grunner til å prioritere brukertesting. Du får overskriftene her:
- Vi kan ikke «late som om vi er brukeren», vi trenger faktiske brukere
- Det brukerne sier at de gjør stemmer ofte ikke med hva de faktisk gjør
- En god venn i en prosess
- Minimere risiko og bedre prioritering
- Det går alltid an å foreta en brukertest