Konverteringsoptimalisering med A/B testing
Hvordan vet du egentlig hvilken versjon som treffer best? En A/B test gir deg raskt og effektivt svar på små justeringer du ønsker å gjøre på nettsiden din.
Hva er A/B testing?
A/B testing er kort forklart en metode for testing av små endringer på en nettside mot en eksisterende design, for så å se hvilken versjon som fungerer best. Med andre ord er det som navnet tilsier en test med to versjoner av en nettside – en A versjon og en B versjon. Man tester disse ved å sende trafikk til de to ulike versjonene, for deretter å se hvilken versjon som fungerer best. Vinneren, den med best prestasjon, er den man bruker videre.
Hva kan man teste med en A/B test?
Hva man tester med en A/B test avhenger av målsettingen med nettsiden. Man tester tradisjonelt forskjellig innhold, design og funksjonalitet, og måler hva som fungerer best. For eksempel kan man teste ulike overskrifter, plassering på kjøpsknappen i en nettbutikk, antall felter i et påmeldingsskjema eller ulike bilder på en nettside.
Konverteringsoptimalisering
For å forstå A/B testing er det viktig at man er kjent med begrepene konverteringer og konverteringsrate, som vil være styrende for A/B testen. Utgangspunktet for konverteringer er mål. Mål på en nettside kan for eksempel være salg, henvendelser, påmeldinger, nedlastinger og lignende. En konvertering er når en besøkende gjennomfører målet på nettsiden (for eksempel kjøper et produkt i en nettbutikk). Vi benytter konverteringsrate som et måltall for hvor mange prosent av de besøkende som konverterer. Eksempel: om 10 av 100 besøkende kjøper et produkt i en nettbutikk, så har man en konverteringsrate på 10 %. A/B testing handler med andre ord om å øke konverteringsraten på en nettside – med andre ord; konverteringsoptimalisering.
Så, hvordan fungerer det?
Med målet definert, er hensikten med A/B testen å sjekke ut antagelser om endringer man tror vil gi bedre effekt på en nettsides konverteringsrate. Videre følger et eksempel med en tenkt test for en nettbutikk.
Eksempel: Kjøpsknapp-test
I en nettbutikk ønsker vi å få testet endringer på kjøps-knappen. Det er gjennom kjøpsknappen vi oppfordrer de besøkende til handling, og kjøpsknappen er slik sett helt avgjørende for å skape konverteringer. I nettbutikken vår vil vi sjekke ut hvilken plassering av kjøpsknappen som fungerer best. Man kan også teste med andre endringer på kjøpsknappen, ved å f.eks. benytte andre farger, størrelser og tekst på knappen, men for enkelhetens skyld tester vi nå kun plasseringen av knappen.
Vi setter opp en utfordrerversjon av produktsiden med endret plassering på kjøpsknappen – en endring vi tror vil gi flere kjøp.
Når utfordrerversjonen er på plass og klar for test (versjon B), velger vi å styre deler av trafikken til denne versjonen. Måleparametere vi benytter er klikk på kjøpsknappen, og det er den versjonen med prosentvis flest klikk på kjøpsknappen/høyest konverteringsrate som vinner.
I testen vår velger vi å sende 50 % av trafikken til eksisterende versjon A, og resterende 50 % av trafikken til den nye versjonen – versjon B. Ved større endringer, som medfører større risiko for en nedgang i konverteringsraten, er det hensiktsmessig å vurdere risiko mot eksponering. Man kan da velge å sende en mindre andel trafikk til den nye versjonen, slik at det får mindre konsekvenser om man ikke lykkes med utfordrerversjonen, versjon B.
Hva slags trafikk skal brukes i testen?
Det er videre muligheter for å definere andre egenskaper hos målgruppen. Være seg for eksempel å kjøre testen på brukere som mottar en lenke i et nyhetsbrev, selektere bort brukere som benytter en gitt nettleser eller plattform eller brukere som har en gitt cookie installert i nettleseren (for eksempel en cookie på at de er innlogget i nettbutikken).
I eksemplet vårt velger vi å kjøre eksperimentet mot alle besøkende, som kommer fra desktop, og vi ønsker ikke å inkludere smarttelefon og nettbrett i testen, da nettsiden ser annerledes ut på disse plattformene.
Vi ser at 2 % flere klikker på kjøps-knappen på den nye versjonen. Vi har nok trafikk til å kunne si at dataen er gyldig og pålitelig, og vi faser derfor ut versjon A, og styrer 100 % av trafikken inn på versjon B som er den mest optimale versjonen.
Slik kommer du i gang
For å gjennomføre en A/B test er det enkleste å benytte et eksisterende verktøy. Det finnes flere løsninger på markedet, for eksempel Optimizely, Visual Website Optimizer, Google Optimize og Mixpanel. I Increo har vi god erfaring med Optimizely som er markedslederen innenfor A/B testing. Løsningen benyttes av 6000 virksomheter og er svært ”strømlinjeformet” og enkel i bruk.
Ønsker du hjelp til å optimalisere nettsidene dine ved hjalp av A/B testing? Ta kontakt med oss på increo@increo.no for en hyggelig prat om mulighetene for din bedrift.