Flere avsendere og målgrupper? Slik løste vi det for Gassnova.
Hvordan strukturerer du en nettside med minst fire avsendere – og enda flere målgrupper? Hvordan hindrer du søl når kokkene er mange, og hva slags verktøy kan gi både brukervennlighet og frihet?
En hard nøtt å knekke
Det er alltid stas å vinne anbudskonkurranser. Litt ekstra artig er det selvsagt når aktøren er så spennende som Gassnova. Med tunge, overfylte nettsider bygget på Sharepoint, hadde statsforetaket et skrikende behov for nye kommunikasjonsflater. Slik gikk vi frem for å gi dem det.
Dette prosjektet krevde mange avveininger – det var ikke bare å gasse på og lage en ny nettside. For det første er foretaket drevet gjennom fire ulike virksomhetsområder. Disse måtte fremstå tydelig adskilt, og samtidig ivareta helheten som samler dem under paraplyen Gassnova.
Og når flere hatter skal fortelle overlappende historier, blir det fort duplikat innhold. Strukturen hadde mange undersider og brutte lenker, og like viktig: Den var uoversiktlig å bruke for avsenderen. Plattformen var rett og slett ikke et godt verktøy for å publisere og administrere innhold. Og det som er knotete for avsender, blir ofte knotete for mottakeren. Alt dette måtte vi løse.
Gjennomtenkt sidestruktur i bunn
Det første steget var å gå i gang med en skikkelig ryddejobb. Vi halverte mengden innhold og fjernet all overlapp. Og hvordan sørger vi for at det holder seg rent og pent? Vel, det starter med en gjennomtenkt struktur. En nettsidestruktur kan ikke baseres på synsing – den må være forankret i presist analysearbeid. Hva er det brukeren faktisk skal og vil forholde seg til? Det fant vi ut gjennom grundige søkeords- og webanalyser.
Deretter, gjennom både workshops og løpende dialog, konstruerte vi personas som representerte Gassnovas ulike målgrupper. Sammen med analysearbeidet la dette grunnlaget for en struktur som kunne snakke både til ungdomsskoleeleven og forskeren.
Brukeropplevelse for alle
Det er ikke bare en enkel oppgave å sørge for at vidt forskjellige mennesker føler seg velkomne på samme fest. Trikset er å raskt lede dem til riktig rom. Til det brukte vi tydelig og omfattende intern lenking – og språket på hver underside speiler søkeord og tilknyttede personas.
Uansett om du snubler innom, eller vet akkurat hva du ser etter, skal du raskt kunne finne frem til den siden som passer deg. Bloggen ligger sentralt plassert – det samme gjør spørsmål og svar. Det folk søker mest etter, finner du også lettest. I toppen av nettsiden finner du den globale menyen, og dette fremhever den samlende rollen Gassnova har for virksomhetsområdene. Hver av dem leder deg igjen til en spesifikk underside.
Gode byggeklosser
Resultatet ble dermed en multisite med 4 ulike «avsendere» samlet under én paraply. Oversiktlig for brukeren – og enkelt å navigere. Men hva med dem som skal administrere det hele? Hvordan sikrer vi at de kan klare seg i stor grad selv når det kommer til å endre oppsett på side, legge til elementer som video, skjemaer og FAQ etc. uten å måtte koble på en utvikler hver gang?
Svaret fant vi i Gutenberg. Ikke Johannes selv, men WordPress-pluginen som bærer hans navn. For akkurat som de løse bokstavtypene i Gutenbergs første trykkpresser, er dette et fleksibelt rammeverk. Vi designet og utviklet et utvalg av elementblokker basert på hva kunden uttalte at de ville ha behov for. En webredaktør kan dermed velge fra en blokkmeny og enkelt legge til blokker på en side uten at vi må inn og kode for dem. Med kraftige verktøy – og litt opplæring og pointers fra oss – fristiller vi dem fra kostnader ved å alltid måtte spørre om hjelp.
Dette er en løsning rigget for å holde i flere år – og som stadig kan og bør videreutvikles. Akkurat som boktrykkerkunsten.