8 steg for å komme i gang med en effektiv SEO-strategi

Ønsker du å jobbe mer effektivt med søkemotoroptimalisering? I dette innlegget gir vi deg oppskriften på hvordan du enkelt kan komme i gang og legge en effektiv SEO-strategi for din nettside.

Slik kommer du i gang med en SEO-strategi

  1. Finn ut hvem målgruppen din er
  2. Kartlegg brukerreisen
  3. Hvordan rangerer du og konkurrentene dine i dag?
  4. Gjør en søkeordsanalyse
  5. Prioriter søkeordene
  6. Kom i gang med selve optimaliseringen
  7. Mål resultater av arbeidet du gjør
  8. Langsiktig plan og lavthengende frukter

For å legge en god SEO-strategi må du finne ut av hvordan folk faktisk søker på nett. Hva slags informasjon ønsker de og hvilke ord bruker de? Mellom to ord som betyr akkurat det samme, så kan det være betydelig forskjell på hvor mange som søker på hver av de to ordene. 

For eksempel; bruddheller og skiferheller - to ord som betyr det samme. Det ene ordet har 110 søk i måneden, det andre har 2400 søk i måneden. Rangerer man blant topp 3 på disse to ordene, så vil det utgjøre en vesentlig forskjell i hvor mye trafikk hver av de ordene gir deg.

1. Hvem er målgruppen din?

Før du begynner å finne ut hvilke ord du bør jobbe med for å bli synlig i søk, bør du også kartlegge hvem brukerne dine er i dag, og hvilke andre målgrupper du ønsker å nå ut til. Hva slags kjennskap har de til de produktene, tjenestene eller informasjonen du tilbyr? Hvordan vet de i det hele tatt at de trenger det du har å tilby? Snakk med de som sitter tett på brukerne (som f.eks kundeservice eller de ansatte i butikken), eller innhent informasjon direkte fra brukerne selv - enten gjennom spørreundersøkelser, tilbakemeldinger eller dybdeintervju.

2. Kartlegg brukerreisen

En brukerreise starter alltid mye lengre bak enn det man først tenker. Vi fortsetter med eksempelet på en som ender med å kjøpe skifer. Umiddelbart tenker man kanskje at brukerreisen til en som skal ha skiferheller, starter med at man skal legge et utendørs gulv. Men før brukeren har valgt å gå for skifer, så har det vært en rekke spørsmål og problemstillinger som man har vært gjennom.

La meg visualisere den kjøpstrakten med utgangspunkt i en av våre kunder, Minera Skifer.

Fase 1 - problemstilling og behov: Brukeren ønsker å utnytte hagen bedre, og søker inspirasjon til løsninger. Hen vet hverken hva som skal lages, eller hvilke materialer som skal brukes. Så hen bruker søkeord i Google som; soner i hagen, lage uteplass i hagen, inspirasjon til hage. 

Etter å ha sett på inspirasjon finner brukeren ut at det hadde vært fint med et avdelt område i hagen for spiseplassen, med platting i et ubestemt materiale.

Fase 2 - inspirasjon: ser på inspirasjon til å lage egen platting. Hvordan har andre løst det i hagen sin? Søker på ord som; platting i hagen, spiseplass i hagen, materialer til utendørs bruk, hvordan legge platting? 

Fase 3 - research: brukeren er miljøbevisst og opptatt av bærekraft. Ønsker å finne aktuelle leverandører som leverer kortreiste materialer som er i god kvalitet og varer lenge. Søker på ord som bærekraftige materialer, vedlikeholdsfri platting, platting av gjenbrukte materialer.

Fase 4 - skaffe mer kunnskap: Har kjennskap til skiferen, men ønsker å lære mer før hen velger å kjøpe, da det er et kostbart materiale. Søker informasjon som; er skifer vedlikeholdsfritt? Når må skiferen byttes? Tåler skiferen frost?

Fase 5 - konvertering: Blitt godt kjent med skiferen og dens kvaliteter, og ønsker å finne en leverandør som kan levere skifer til sitt hageprosjekt. Her har målgruppen kommet nederst i kjøpstrakten. De har bestemt seg for å kjøpe skifer, og må bare finne riktig leverandør. Søker etter ord som Oppdalskifer, utendørs skifer, bruddheller, skifer til platting.

Fase 6 - lojalitet: Når skiferen er på plass og tatt i bruk, dukker det opp nye spørsmål som; hvordan vasker man skifer? tåler skiferen grønnsåpe? hvordan få bort grønske på skifer? Med gode svar og informasjon som brukeren lurer på, sørger man for en god kundeopplevelse som gjør at brukeren føler seg trygg og ønsker å komme tilbake igjen.

3. Hvordan rangerer du i dag? Og hvordan rangerer konkurrentene dine i dag?

Gjennom SEO-verktøy som Google Search Console (gratis), Semrush og Ahrefs kan du kartlegge hvilke søkeord du er synlig med i dag. Semrush og Ahrefs er mer avanserte SEO-verktøy som også lar deg sjekke synligheten i Google for konkurrentene dine - ergo hvilke søkeord de får trafikk fra. På den måten kan du bevisst se på hvilke søkeord du bør jobbe litt ekstra med for å unngå et større gap i trafikken mellom deg og dine konkurrenter.

4. Gjør en søkeordsanalyse

Når du har kartlagt brukerreisen til kundene dine, kan du begynne å jobbe med søkeordsanalysen for å finne ut hvilke ord du bør jobbe med for de ulike fasene. Start med å samle så mange søkeord som mulig i en liste, før du legger alle inn i Google Ads og henter ut statistikk på søkevolumet (antall søk i måneden).

Slik finner du idéer til søkeord

Google Search Console

I Search Console finner du en oversikt over søkeord du allerede har noe synlighet med. Last ned statistikken, så kan du søke og filtrere ordene i excel/spreadsheet.

Semrush, Ahrefs eller andre SEO-verktøy 

Her kan du både se hvilke søkeord du rangerer med selv, og hvilke søkeord konkurrentene dine rangerer med. I de store SEO-verktøyene så finner man også verktøy for både innhold og relevante søkeord og fraser til et gitt tema.

Google it

Start med å skrive inn et søkeord i søkefeltet, og se hvilke søkefraser du får opp som forslag. I selve søkeresultatet får man også opp “Folk spør også om dette” og nederst i søkeresultatet kan du se flere relaterte søk. Slik kan du finne mange gode forslag til longtail keywords og tema for innholdsartikler. 

Longtail keywords er søkefraser som er 3 eller flere ord. Disse har mye mindre søkevolum enn et enkelt, spesifikt ord, men de er også mye mer konkret og målrettet for brukerens intensjon. For eksempel; hageinspirasjon kan være alt fra blomsterbed og planting, til å lage platting. Mens “hage inspirasjon platting” er helt tydelig noen som søker inspirasjon rundt det å lage platting i hagen. 

skjermbilde google søk og forslag til søkeord som dukker opp
Google søk - ofte stilte spørsmål relatert til søkeordet
skjermbilde av flere søk i Google søk

Finn flere søkeord i Google Ads

Når du vet hvilke søkeord som har høyt søkevolum, så er det enklere å finne relaterte søkeord i Google Ads eller andre SEO-verktøy. Søkeord med høyere volum gir deg flere varianter enn søkeord med lavt volum. I Google Ads kan du også se når på året det er flest søk på søkeordet. For hage inspirasjon er det naturligvis april og mai som er de månedene med høyest volum - da gjelder det å være tidlig ute med innholdet, slik at dere har kapret topplassering når april kommer. Helst 2-3 måneder før sesongen starter.

skjermbilde av Google Ads og søkeordet "hage inspirasjon"

5. Prioriter søkeord

Nå har du oversikt på hvordan du rangerer i søk, hvordan konkurrentene dine rangerer, og hvilke søkeord som har mest volum. Sannsynligvis har du også en tanke om hvilke produkter eller tjenester som er viktigst for at nettsiden skal gi verdi for bedriften din. Da har du et godt utgangspunkt til å begynne å prioritere søkeord.

Start med å velge ut de områdene som kan gi mest verdi for bedriften - kanskje er det spesifikke kategorigrupper man må selge mer av, en tjeneste som skaper god fortjeneste eller informasjon eller rådgivning innen et fag som på sikt kan bli et større prosjekt. Deretter ser du på hvilke søkeord som er mest relevante og viktig å rangere på for de ulike områdene.

Har du lite synlighet og sterke konkurrenter, kan det være lurt å velge søkeord som har lite konkurranse og volum - som for eksempel longtail keywords. Disse jaktes ofte ikke av større konkurrenter og gjør at du kan rangere raskere, få mer trafikk og øke autoriteten for domenet ditt. Etter hvert vil det også bli enklere å rangere på mer konkurranseutsatte søkeord.

6. Kom i gang med selve optimaliseringsjobben

Prioriter et hovedsøkeord og 2-3 supplerende søkeord per landingsside du ønsker å optimalisere. Start med å sette opp en oversikt over hvilke sider du ønsker å rangere på, og relevante søkeord. Da blir det enklere å se hvordan du kan fordele søkeordene og fokuset for hver landingsside - slik at du sikrer synlighet på flere søkeord. Så er det bare å sette i gang med optimaliseringen. Vi har skrevet et eget innlegg om hvordan skrive SEO-tekster her.

7. Mål resultater av arbeidet du gjør

Å sette mål og måle resultater trenger ikke å gjøres så komplisert. Bruk oversikten over søkeord og landingssider fra avsnittet over, og legg til posisjonen du har på de søkeordene i dag, konkurrentens posisjon - og hvilken posisjon du ønsker å oppnå. Da kan du enkelt bare plotte inn ny posisjon etter hvert som du skal måle fremgang på arbeidet du har gjort. For å se hvilken posisjon man har i søk er både Semrush, Ahrefs og Google Search Console gode verktøy. 

Alle verktøyene måler posisjoner ulikt. Search Console har snitt rangering for en gitt periode, mens Semrush bruker siste målte rangering - så det lønner seg å være konsekvent med å bruke samme verktøy hver gang man måler for å få så presis analyse som mulig.

8. Langsiktig plan og lavthengende frukter

Å jobbe med søkemotoroptimalisering krever at man er litt tålmodig og tenker langsiktig. Optimaliserer du landingssidene i dag, så betyr ikke det nødvendigvis at du vil rangere nr 1 i morgen. Det tar ofte litt tid før man begynner å se tydelige resultater i søket. Google ønsker å gi de beste søkeresultatene for brukerens intensjon. Ofte så testes siden din i søkeresultatene med å rangere deg høyt på enkelte søkeord, for å se hvor relevant innholdet ditt blir for brukeren gjennom å se på brukeradferd. Det gjør også at rangeringen din varierer veldig i første periode etter endring, før den stabiliserer seg over tid.

Derfor vil det være lurt å måle resultatene først etter 1-3 måneder. Hvis konkurransen er lav (mindre nettsider som ikke har en sterk merkevare) vil man se resultatet raskere, mens ved høy konkurranse der kjente, autoritære nettsider rangerer i toppen vil det ta lengre tid for å overvinne disse. 

Hvordan skape raskere fremgang?

Selv om det tar litt tid å posisjonere seg på de største søkeordene med mye konkurranse, så finnes det også flere tiltak og lavthengende frukter man kan ta tak i for å få litt raskere fremgang. 

Sider med høy konverteringsrate, men lav organisk trafikk

For sider med mindre synlighet, men som allerede har høy konverteringsrate vil du enkelt kunne tjene mer på små forbedringer i synlighet ved f.eks. å bruke de søkeordene som har høyest søkevolum. 

Søkeord som ligger på plass 10-15 i søkeresultatet

Hvilken posisjon du har i søkeresultatet har enorm effekt på hvor mye trafikk du får inn til nettsiden din. Spesielt dersom du klarer å klatre fra andre resultatside til første resultatside. Statistikken viser at det kun er 25% av de som søker i Google som også går til side 2 i resultatet. Så bare ved å komme deg over til førstesiden, så vil du allerede bli mye mer eksponert for potensielle brukere.

Konkurransen er også betydelig lavere under posisjon 5, og da skal det ikke så mye til for å øke rangeringen fra posisjon 15 til posisjon 8.

Første resultatside inneholder fra 8-10 søkeresultater, så her gjelder det å komme seg opp til posisjon 7 eller 8 først. Deretter kan man jobbe videre med å komme seg høyere opp på førstesiden.

CTR/Klikkrate = antall søkere som klikker seg inn på siden din. Statistikk hentet fra backlinko.com

Longtail keywords - søkeord med lav konkurranse

Som beskrevet lenger opp i artikkelen, så er longtail keywords de lengre søkefrasene. De inneholder gjerne 3 eller flere ord, er mer konkrete og har et lavt søkevolum. Som oftest snakker vi bare 10, 20 eller kanskje 50 søk i måneden. Men det er nettopp fordi de er så konkrete at man klarer å treffe så godt - både brukerens intensjon og relevansen i søkeresultatet. 

La oss si at en bruker søker etter ‘joggesko’. Det er jo egentlig ganske konkret, men samtidig ikke. Det finnes ganske mange varianter av joggesko nå til dags. På søkeordet “joggesko” rangerer som regel de største, mest kjente nettbutikkene som XXL, Intersport, Zalando og andre sterke merkevarer. Søker man derimot ‘joggesko dame med god demping’, så ser man at søkeresultatet ikke er like dominert av produkter og de sterkeste merkevarene, men også innholdsartikler fra mindre aktører.

Skriver du en artikkel som heter “Joggesko til dame med god demping” som har godt innhold, og gjerne med et mer faglig perspektiv, så er jeg helt sikker på at du raskt vil vinne posisjoner på førstesiden. Dette forutsetter jo at nettsiden din i sin helhet også er relevant for temaet. 

Ta i bruk guiden og kom i gang med optimaliseringen!

Et siste tips når du skal begynne å jobbe med SEO-strategien går tilbake til punkt 5 - prioritering. Skomakerens barn er et velbrukt uttrykk for de fleste som jobber i interne markedsavdelinger. Sørg for å ikke gape over for mye på en gang. Start heller med 15 sider og bruk god tid til å jobbe med disse, i stedet for å optimalisere hele nettsiden på en gang. Da kan du bruke tiden til å lage skikkelig godt kvalitetsinnhold som faktisk skaper resultater. Etter en 1-3 måneders periode kan du se på brukeradferd og rangering for å se på hva som fungerte bra med de sidene, og hva du kanskje bør gjøre annerledes i neste runde.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev