Fersk fisk til folket – slik tar vi Frøya Gourmet til nye farvann

I 2018 hentet den lille rorbua på Frøya opp sin første villfangede hvitfisk. I dag omsetter de for over 15 millioner. Fiskemottaket utenfor trøndelagskysten er blitt et gourmet-eventyr av de sjeldne.

Sebastian Krohn (i permisjon)
Byråleder, Rådgivning

Fra REKO-ring til skalering

Dette er fisk av ekstremt høy kvalitet, og Frøya Gourmet selger til trønderske Michelin-restauranter som Credo og Speilsalen på Britannia Hotel. Men også etterspørselen fra privatmarkedet er høy, og det er her Increo kommer inn.

Utfordringen er at Frøya Gourmet frem til nå utelukkende har solgt fiskefileter via REKO-ringer, som er uavhengige møteplasser hvor forbrukere kan kjøpe direkte fra produsenter.

Selv om REKO-ringen funker godt for de trofaste brukerne, foregår all organisering via Facebook. Det utelukker nye kundegrupper Frøya Gourmet ønsker å nå. Når du begynner å bygge opp et såpass stort navn, og tilsvarende etterspørsel, er det naturlig å ville skalere. Så her måtte vi finne på noe helt nytt.

Hvordan kunne vi lage en utradisjonell nettbutikk som muliggjør salg av fisk til en helt ny kundegruppe – samtidig som vi ivaretar REKO-ringkundene?

Frøya eier prosessen fra start, og har hånden på fisken fra håv til dine hender. Det vi måtte gjøre, var å gi dem tilsvarende kontroll over den kronglete og helt unike kjøpsreisen. Med bedre logistikk kunne de få langt flere kunder.

Av med tekniske skylapper

Vi har utviklet en fleksibel og skalerbar løsning som tar hensyn til at dette er en helt ny måte å selge fisk på. Nettsiden som frem til nå bare har vært et visittkort, er blitt en nettbutikk litt utenom det vanlige.

Her har vi måttet designe alt spesifikt for denne kundereisen. Det er jo fremdeles ikke sånn at du kan bestille fisken i posten, så her må du for eksempel velge utleveringssted først. Og når du har kommet deg til nærmeste torg, eller en parkeringsplass i Brumunddal, fikser samme system rask avsjekk og ordrehåndtering.

Hvilke produkter som er tilgjengelige på utleveringsstedene, og i hvilke intervaller Frøya Gourmet besøker dem, styrer de selv enkelt i administrasjonsverktøyet.

Fordi kjøpsreisen på mange måter er snudd på hodet, har UX og brukertesting vært helt avgjørende. Garvede netthandlere har måttet «lære seg opp» på nytt.

Ikke bare er alt litt opp-ned, men folk må raskt og intuitivt forstå hvorfor det for eksempel bare står cirka pris. Som selvfølgelig er fordi fisken ikke er fanget ennå, og fileteres heller ikke av maskiner. Hele veien har vi måttet ta av oss de tekniske skylappene og sørge for at dette er en fin og forståelig kjøpsopplevelse.

Budbil med Frøya Gourmet sin logo
Frøya Gourmet leverer fersk fisk over hele landet

Digital tjenesteinnovasjon

Løsningen er headless, bygget i Wondercode, og er i tillegg integrert med en SMS-løsning. På den måten kan kunder enkelt få en Vipps-link for betaling når fiskestykkene er filetert, pakket og veid. MailChimp skal brukes aktivt for epostmarkedsføring.

En morsom detalj, som viser hvor engasjerte kundene er, er at nyhetsbrevet deres har vokst voldsomt uten at de har sendt ut en eneste mail. Det kommer til å være en viktig kanal for å informere kunder i ulike områder om nye utleveringssteder, tidspunkter og nyheter om ferske råvarer. Og i stedet for Facebook-kommentarer får kundene nå en ordentlig bestillingsløsning.

I det hele tatt har prosjektet vært langt mer enn bare utvikling av en digital løsning. Increo har måttet være markedsførere, rådgivere og forretningsutvikling.

For oss har dette vært digital tjenesteinnovasjon. Vi har hatt hånden på rattet når det gjelder stort sett alt i dette skaleringsprosjektet, og det har vært en superkul utfordring. Alt gjøres artigere av at vi har en bra kjemi. De har tillit til oss, og vet at mens de kan alt om fisk, kan vi digitalisering.

Fisk rett til døra?

Og selv om denne løsningen er et sjumilssteg fremover, er det fremdeles bare det første av mange. Frøya Gourmet-gründer og tidligere skihopper Daniel Forfang har allerede øynene på neste iterasjon.

Deres ønske er å komme i gang med salg direkte til husstander. Det vil jo komme an på responsen, men det er ingen tvil om at kundene deres elsker fisk!

Vi spår og tror at 2022 kommer til å bli et enormt interessant år for Frøya Gourmet.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev