I regnbuens navn – her er nye Ungdomstelefonen

Ungdomstelefonen er en tjeneste i regi av Skeiv Ungdom. Tjenesten er et samtaletilbud for unge som anonymt ønsker å snakke om seksualitet, kjønn, identitet eller følelsesliv.

Camilla Tveit
Prosjektledelse, Rådgivning

Utfordringen

Da de trengte en ny kommunikasjonsplattform, var det ikke det tekniske som var den største utfordringen. Joda, vi måtte blant annet ordne integrasjon mot en ny chat-tjeneste og få SMS-tjenesten til å fungere sømløst med vårt design. Men sånt fikser vi. Her var det utformingen som var nøtten vi måtte knekke.

Da hjelper det selvsagt å ha solid innsikt. Gjennom en grundig workshop lærte vi mer om hvem brukerne er – og hvilke behov de har. Vi intervjuet de frivillige vertene og fikk blant annet informasjon om vanlige temaer og hyppig stilte spørsmål. Hva lurer kidsa på – og hvordan uttrykker de seg? Ut fra dette gikk vi til verks.

Balansegangen

For det første fikk Ungdomstelefonen en helt ny drakt – med ny visuell profil, logo og fargepalett. Regnbuepaletten spiller naturligvis på pride, og lillafargen i regnbuen er Skeiv Ungdoms egen profilfarge. De øvrige valgene for profilen landet vi gjennom øvelser hvor kunden var med på å knytte bestemte farger opp mot egne verdier.

Videre måtte vi virkelig treffe på balansegangen i uttrykket – fra tone of voice og helt ned til hvilke fonter vi valgte. Vi unngikk for eksempel serifer fordi vi ikke ønsket å være for distanserende eller formelle. Språket måtte ligge relativt tett opptil det ungdom selv bruker, men uten at Ungdomstelefonen fremstår som en kompis.

Uttrykket skulle altså være nedpå, men ikke fjasete. Bare en voksen fortrolighet, lyttende og forståelsesfull. Det tror vi at vi fikk til.

Collage av bilder som viser den visuelle profilen til Skeiv Ungdom

De små, viktige grepene

Definerte mål var å tydeliggjøre hva tjenesten gikk ut på og senke terskelen for å ta kontakt. Det betød for eksempel å gjøre det klinkende klart at tjenesten er helt anonym – og at det er likepersoner du snakker med. I tillegg løftet vi frem vi typiske spørsmål som speilet ungdommens språk.

Øverst eller nederst på siden – avhengig av enhet – ligger det en statisk meny som alltid gir deg de tre alternativene ring, chat og SMS. For å videre understreke Skeiv Ungdoms kompetanse tar hamburgermenyen deg raskt til temasidene, som inneholder masse informasjon.

Om vi skal si det selv, er resultatet blitt ganske så fint. Noen ganger er de minste prosjektene de mest givende – og vi er stolte av å hjelpe Skeiv Ungdom i deres alltid viktige arbeid.

No items found.
No items found.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev