Fremtiden er innholdsmodellering

I en tid der mengden innhold har eksplodert, sliter mange virksomheter med å håndtere informasjonsflommen. Innhold blir gjentatt og formater spriker. Skal du finne eller oppdatere innhold, kan du stå overfor et regelrett mareritt.

Merethe Honne
Rådgiver

Det finnes en løsning. Den kalles innholdsmodellering.

– Innholdsmodellering er å definere hvilke typer innhold du har, hvilke egenskaper innholdet har og hvilke relasjoner de har til hverandre, sier Carrie Hane, Principal
Digital Strategist hos Sanity, en fremtidsrettet og foretrukken innholdsplattform for stadig flere virksomheter.

Hun forklarer hvordan alle store prosjekter med innholdsmodellering starter i det små:

– Det er egentlig enkelt. Jeg starter alltid med et diagram, med noen bokser og piler, sier Hane. – Jeg har et produkt. Jeg har dokumentasjon. Jeg har funksjoner. Jeg har pris-og markedsplaner. Så spør jeg meg selv: hvordan henger alt dette sammen?

– Ved å modellere sammenhengen mellom grunnleggende innholdsenheter, skaper du en tilpasningsdyktig struktur for å organisere informasjon basert på dens underliggende betydning – ikke bare hvordan den skal vises på en nettside.

Fremtidsrettet innhold


Denne tilnærmingen til innhold gir store gevinster. Når du forstår nøyaktig hva hvert innholdselement representerer, kan du gjenbruke og lett tilpasse det på tvers av
kanaler. Å oppdatere en nettside, blir en justering, fremfor å bygge eller gjenoppbygge hele nettstedet og infrastrukturen fra bunnen av.

I dagens verden med raske endringer er fleksibilitet når det kommer valg av publiserings-og innholdsverktøy, uvurderlig.

– Strukturert modellering av innholdet ditt er fremtidsrettet. Selskaper som omfavner dette nå, vil ha en enorm konkurransefordel overfor dem som holder fast ved gammeldagse systemer.

Tradisjonelle innholdsstrategier


Mange virksomheter er opptatt av mengde framfor kvalitet når det gjelder innhold.

– Du mister mye ved å ikke bry deg om strukturen på innholdet ditt, forklarer Hane som utdyper:

– Hvis innholdet er ment for SEO, en kampanje eller noe annet midlertidig, vil folk bare få det på luften så fort som mulig, for så å glemme det. Denne ad hoc-tilnærmingen til innhold gjør det vanskelig å gjenbruke eller vedlikeholde det over tid.

– Hvis du skaper mer varig innhold, vil du kunne bruke det på tvers av kanaler, på nettstedet, i appen og i e-post. Det gjør det verdt å bruke tiden på innholdsmodellering, sier Hane.

– Strukturert innhold, der innholdselementer deles opp i gjenbrukbare deler med meningsfull metadata, gjør innholdet ditt bærekraftig over tid. Gevinsten er stor, understreker hun.

Hvis du skaper mer varig innhold, vil du kunne bruke det på tvers av kanaler, på nettstedet, i appen og i e-post. Det gjør det verdt å bruke tiden på innholdsmodellering
Carrie Hane, Principal Digital Strategist hos Sanity

Bygg et solid innholdsfundament


Det handler ikke først og fremst om hvilke verktøy du trenger for å bygge bærekraftige innholdsstrategier, ifølge Hane. Du må begynne med selve innholdet:

– Vi må tenke på prosessen og samarbeidet rundt å lage innhold. En fantastisk forteller kan selvfølgelig bruke ord, men de vil sannsynligvis også bruke bilder, kanskje litt video, kanskje noen diagrammer og grafer. Og hvordan passer alt dette sammen?

Dette krever tverrfaglig samarbeid, der skribenten, designeren og utvikleren er forent om innholdsmodellen som skal brukes.

– Når det er klarlagt hva som er elementene i historien og hva de betyr, kan du «oversette» dette til et CMS, koble på et designverktøy og skape et brukervennlig
grensesnitt. Når innholdsstrukturen er definert, kan den bringes til live på tvers av digitale plattformer.

Hvorfor strukturert innhold er nøkkelen


Hane mener strukturert innhold blir enda viktigere i en tidsalder med kunstig intelligens.

– Struktur og innholdsmodellering er basert på mening og hensikt. Med andre ord, semantikken i hva disse dataene er. Vi må ha mer strukturerte data rundt det vi skaper. Ved å lære maskiner den eksplisitte betydningen bak innholdet, vil fremtidens KI være mer nyttig og pålitelig, sier hun og understreker: – Men det starter med innholdsmodellering utført av mennesker som gir dataene mening.

Motstand mot endring


Ofte er endring vanskelig å få til i en organisasjon. Hane anslår at en typisk organisasjon har tre grupper mennesker: de som motsetter seg enhver form for endring, folk som bare er med på helt nødvendige endringer, og andre som alltid er åpne for nye måter å oppnå mål på. Rådet hennes er klart:

– Begynn alltid med mennesker som er mottakelige for endring, og som er villige til å tenke nytt om hvordan de alltid har gjort noe. Ved å begynne smått med allierte som deler ditt syn, kan du demonstrere resultater og bygge intern etterspørsel etter strukturert innhold.

– Når du først har gode «advokater» som vil fremsnakke deg, blir arbeidet ditt enklere fordi det ikke bare er én person som prøver å få endringen til å skje.

Bærekraftig innhold


Hane er overbevist om at innholdsmodellering fører til mer smidige og fremtidsrettede innholdsstrategier. Som et godt eksempel trekker hun frem en kunde som skulle fornye sin visuelle identitet.

– Siden innholdsmodellen ga et fleksibelt og strukturert grunnlag, trengte de ikke å bygge et nytt CMS. De kunne effektivt oppdatere den visuelle fronten uten å måtte gjøre om det underliggende innholdet.

– Dette eksemplifiserer kraften i strukturert innhold. Gjør innholdet ditt bærekraftig. Hvis det er bærekraftig, vil det leve for alltid, sier Hane.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev