Viktig: Endringer i den norske ekomloven
Fra og med 1. januar trådte den nye ekomloven i kraft. Det betyr strengere regler for informasjonskapsler og brukersamtykke. Har du ikke fått det med deg, er tiden inne nå.
Målet med de nye endringene er blant annet å styrke brukernes personvern.
Det innebærer at de nye retningslinjene stiller strengere krav til innhenting av gyldig samtykke fra brukere og sikre åpenhet hvordan informasjonskapsler og persondata håndteres.
Samtykket må være tydelig, frivillig og informert - så brukerne faktisk forstår hva de sier ja til.
Hvem er omfattet av ekomloven?
Loven gjelder for alle organisasjoner/bedrifter som:
- bruker informasjonskapsler utover det som er strengt nødvendig for grunnleggende funksjonalitet
- opererer i Norge eller retter seg mot norske brukere
- bruker informasjonskapsler for markedsføring, analyse eller sporing
Hva betyr dette for digital markedsføring?
Dette betyr at det ikke lenger er lov å benytte seg av antatt eller implisitt samtykke.
Med andre ord, ferdig avkryssede bokser, standardinnstillinger og uklarhet i samtykke er ikke lenger lov.
Brukere må nå eksplisitt samtykke til ikke-essensielle informasjonskapsler. Dette gjelder også informasjonskapsler for sporing, markedsføring og analyseformål.
Bedrifter bør med andre ord oppdatere samtykkebannere, gå gjennom og eventuelt rydde opp i hvordan man bruker informasjonskapsler og reviderer personvernerklæringen.
Den nye loven kan påvirke digital markedsføring ved at den kan begrense data som samles inn.
Her finner du mer informasjon om den nye ekomloven og en steg-for-steg guide for deg som markedsfører:
Sjekkeliste for etterlevelse av ekomloven: Veiledning for markedsførere i 2025
Er du ansvarlig for markedsføring, webredaktør eller app i din bedrift, er det viktig at du setter deg godt inn i de nye reglene og gjør de nødvendige grepene.
Har du spørsmål om hvordan du kan sørge for etterlevelse av krav eller annet relatert til din digitale tilstedeværelse? Ta kontakt for en prat.