Dette er Design Thinking
Det er mye hype rundt både design thinking og såkalte designsprinter. Den hypen er i grunnen helt på sin plass. Men hva er det – og hvorfor fungerer det så ekstremt bra?
Mitt første møte med design thinking kom da jeg jobbet i markedsavdelingen til IKEA. Året var 2002, og jeg ble sendt til byen Delft i Nederland, hvor IKEA hadde bygget et varehus spesialdesignet for å teste nyutvikling på ekte kunder.
I dette varehuset fantes det en egen «eksperimentetasje», hvor kundene ble sluset gjennom hver gang noe nytt skulle testes. Da jeg var der, hadde de bygget et helt nytt restaurantkonsept – komplett med produksjonslinje, kundelogistikk, kommunikasjon og plasser for 250 mennesker.
Design thinking – brukeren i sentrum
Noe av det de ønsket å teste, var hvordan de kunne plassere fremmede på samme bord uten å skape opplevelsen av å invadere hverandres intimsoner. På den måten kunne de redusere antall tomme stoler (og dermed få plass til flere gjester på samme areal).
Nå lurer du kanskje på hva dette har med design thinking å gjøre. Ganske mye, viser det seg. Dette var selvsagt før «design thinking» ble et begrep, men tankegangen er en forløper. Kjernen i design thinking er nemlig observasjon.
Det handler om å sette brukerens behov over alt annet – og at disse behovene altså ikke er synset frem, men observert i brukerens faktiske interaksjon med verden. Ja, som hvordan kunder oppfører seg i en IKEA-restaurant.
Prototypen er nøkkelen
Når behov er observert og definert, handler det om å komme raskt frem til en prototype som lar deg teste hypoteser. Det kan selvsagt være en hel etasje i et varehus, men i vår digitale verden dreier det seg ofte om en nedskalert minimumsløsning (MVP).
Så fort den er på plass, kan du kjøre brukertester som lar deg gjøre kontinuerlige forbedringer i en iterasjonsprosess. Nye funksjoner og løsninger forkastes eller implementeres basert på observasjoner av brukernes atferd. Alt dette høres jo flott ut i teorien, men en vanlig utfordring er denne: Hvordan kommer du raskest mulig frem til en brukbar prototype/MVP?
Slik funker en designsprint
Svaret er designsprint. Det ligger i navnet at dette går unna – og det er akkurat så effektivt som det høres ut som. En designsprint er schlägerversjonen av forretningsstrategi, innovasjon, adferdsvitenskap, design thinking, LEAN og agile-metodikk i én hardtestet kraftpakke av en prosess.
Kort sagt samler prosessen ulike fagperspektiv i samme rom, løser komplekse problemstillinger, lager og tester en høyverdig prototype på ekte brukere i én effektiv uke. Høres umulig ut? Det trodde vi også – helt til vi gjorde det selv. Nå gjør vi det hele tiden. Og det fungerer som ei kule. Hver eneste gang.
Designsprintens magi
Vi har bygget komplekse nettløsninger, kommunikasjonskonsepter og tjeneste- og forretningsstrategiske designs. Det er umåtelig effektivt – uansett hva vi kjører gjennom prosessen. Ut i andre enden får vi ferdigtestede MVP-er, merkevarekonsept og tjenestedesign med konkrete svar på problemstillinger. Alle med en helt tydelig retning for hvor vi må gå videre.
Det er altså viktig å understreke at en designsprint ikke er en måte å skape et ferdig produkt, men den korter ned veien dit. Betydelig. En av våre kunder sa det kanskje best, da han på siste dag i en workshop utbrøt: «Jeg har vært i 3 år lange prosjekter som har utrettet mindre enn vi har gjort på 3 dager!».
Så da er det kanskje ikke så rart at det kalles en sprint. Eller at den får sin rettmessige hype.