Slik lagde vi Uber for ammehjelpere

Nybakte mødre brenner ofte inne med spørsmål om både amming og mors helse. Det gjør tjenesten Ammehjelpen noe med. Og de vil ikke la utdatert teknologi stå i veien for å hjelpe enda flere – enda bedre.

Sigrid Anita Rømma
Prosjektledelse, Rådgivning

I Norge finnes det rundt 250 ammehjelpere. Dette er frivillige ildsjeler som jobber ulønnet med å spre viktig kunnskap om amming til nybakte mødre. Mange av dem er helsepersonell. Og Ammehjelpen matcher nysgjerrige mødre med den rette personen som kan hjelpe dem.

Utfordringen

Da Ammehjelpen kom til oss, hadde det begynt å knirke i det gamle maskineriet. Nettsiden var rett og slett teknisk utdatert og tungvint for ammehjelpere og brukere av siden.

Bestillingen og målet de kom med til oss, var naturligvis det motsatte. Skulle ammehjelperne bruke dette aktivt, måtte dette være enkelt for alle brukere av løsningen. Det måtte fungere mer som en app, selv om det ikke var det. Fungerte alt sømløst, ville det også bli lettere å rekruttere nye ammehjelpere – og mødre ville få kortere ventetid.

Å begynne i riktig ende

Som vanlig startet vi med det avgjørende suksesskriteriet: innsikt

Gjennom flere runder med spørreundersøkelser fikk vi uvurderlige tilbakemeldinger fra dem som har brukt – og skal bruke – systemet. Nå visste vi akkurat hvor skoen trykket.

Og alle vant

Front-enden ble tweaket slik at ammehjelpere nå kommer rett til valgene de bruker oftest. Selve navigeringen er langt mer responsiv – og informasjonen er lettere å navigere seg frem til.

Vi fikk også løst en av de store utfordringene;  ikke alle ammehjelpere er eksperter på alt – hvordan mest effektivt finne riktig person til hver enkelt henvendelse? Dette løste vi ved å utvikle et avansert ticket-system som enkelt lar administratorene matche mødre med hjelpere. 

Dette, kombinert med en funksjon som lar ammehjelpere styre sin egen tilgjengelighet, har redusert ventetid for mor og løftet brukeropplevelsen for de frivillige hverdagsheltene.

Tidenes prosess

I Increo finner vi de beste løsningene når vi får servert selve problemet, ikke bare en kravspesifikasjon. Det skjønte Ammehjelperne raskt. De lot oss jobbe fritt, viste oss tillit – og har vært åpne for nye ideer hele veien. Det viktigste for dem, og oss, var at produktet ble bra.

Og det ble det. Endelig har Ammehjelpen fått et system like bra som det er viktig.

Trenger dere en skreddersydd løsning for deres bedrift og brukernes behov? Les mer om nettsider og forretningssystemer her.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev