9 ålreite tips – slik holder du en digital brukertest, helt enkelt!

Her er noen enkle tips og triks til hvordan du kan sikre en god gjennmføring av digitale brukertester!

Det finnes flere måter til å gjennomføre en brukertest på. Geriljatesting (spørre folk på gata), ulike versjoner av integrert testlab med tilhørende observatør-rom på kontoret hvor du får folk på besøk, eller at du møter testpersonen hjemme eller der det skulle passe hvor du har med nødvendig utstyr.

Formatet er viktig for resultatet, men det alle viktigste er at man faktisk brukertester. Først og fremst fordi vi ikke kan late som om vi er brukeren eller målgruppen. Det er den faktiske brukeren (målgruppen)som vil gi oss de beste svarene på hvor brukervennligheten og konsept skurrer, slik at vi kan forbedre løsningen. Her får du fem grunner til hvorfor du bør prioritere brukertesting.

Så hva bør du gjøre og hva trenger du for å gjennomføre en fantastisk og fullverdig brukertest?

En digital brukertest er veldig effektivt

En digital brukertest tar først og fremst litt tid, fremfor store kostnader, )selv om tid er penger). Digital brukertesting er også tilgjengelig, i så måte at den som intervjuer, observatører og testeren slipper å bruke tid på å reise til og fra en brukertest. Det gjør også at du kan få et større utvalg av testpersoner som passer til testens kriterier. Samtidig er digitale møter mer effektive og krever mindre organisering med møterom, kaffe og servering. I tillegg opplever vi at de som gjennomfører brukertesten slapper mer av når de får sitte i kjente omgivelser.

Aldri gjennomført en brukertest før? Her har du 9 tips for å holde en digital brukertest!

En brukertest trenger i korte trekk en fasilitator eller intervjuer (den som styrer brukertesten og stiller åpne spørsmål til testeren) og en testperson. Er det flere som vil følge prosessen kalles disse observatører. Observatører følger brukertesten fra et annet rom enn der selve testen utføres, og noterer ned positive og negative tilbakemeldinger.

Illustrert eksempel på digital brukertest

Slik planlegger du brukertesten

1. Hva trenger du av utstyr?

Intervjuer og brukertester trenger kun internett-tilgang og PC/Mac.

Ekstra tips: Sjekk ut i forkant at testperson har mikrofon som funker, et stille sted å sitte uten forstyrrende elementer under testen og fungerende nett.

2. Hvilken videomøte-løsning passer til brukertest

Det fungerer fint å ha et videomøte der testpersonen enkelt kan koble seg på, f.eks Google Meet eller Whereby. Er det derimot mange som ønsker å observere, er det lurt å ha 2 møterom i ulik videoløsning. Årsaken til dette er at 1) testpersonen ikke skal føle seg overvåket. Lag derfor et eget observatørrom (møterom) i en annen videoløsning. Dette er fordi 2) Det kommer ekko ved deling av egen skjerm i samme videomøteløsning.
(Se illustrasjon over her)

3. Forventningsstyring

Send ut e-post i god tid i forkant med informasjon om hvordan brukertesten gjennomføres. Vær tydelig på hva testpersonen kan forvente, og ikke minst forberede. I samme e-post er det lurt å være tydelig på at det er løsningen som skal testes, og ikke brukeren. For eksempel: “Vi tester nettsiden og ikke dine tekniske ferdigheter, ingen svar er feil. Om noe virker rart er det vi som må justere konseptet”. Samtidig kan man nevne at “noen av kollegaene mine sitter sammen med meg i annet rom og observerer”. Informer også om at ved at de deltar, så godtar de at det blir gjort opptak, sett at du trenger opptak. (som selvfølgelig slettes etter f.eks 14 dager)

Senere, når dato og tid er satt (ref steg 4) bør det sendes ut en innkalling med en ekstra mail med info. Husk å ta høyde for både de som er drilla på digitale møter og de som ikke gjør dette daglig, med en steg-for-steg guide. Dette fungerer også ypperlig som en reminder til at de har meldt seg på noe.

4. Planlegg brukertestene i kalenderen

Blokkér ut 1-2 dager i kalenderen din hvor du kun har brukertesting å fokusere på. Det er en intens måte å jobbe på og derfor veldig viktig at du fokuserer på å utføre brukertestene. Samtidig er det lurt å ha alt ferskt i minne når man skal jobbe videre med notatene og resultatet fra brukertesten.

5. Tilpass tidene til testpersonene

Dette går som regel veldig knirkefritt hvis dere har en stor kundebase å forholde dere til, hvis ikke bør dette steget gjøres 2-3 uker i forveien så folk rekker å melde seg på. Sett opp en Doodle eller lignende med bolker for aktuelle tidspunkt, slik at testdeltakerne kan velge tid ut fra det som er ledig. Dette kan gå veldig fort, men også ta tid å koordinere. Så sørg for å ha en dedikert person som har ansvar for å booke brukertestere.

Hva gjør du på selve brukertest-dagen?

6. Oppsett av brukertesten

Er du én person er det så enkelt som å kjøre et vanlig videomøte hvor testperson deler skjermen sin. Jobber du derimot med flere som skal være med i testen er løsningen her: Bruk én videoløsning der du som brukertest-ansvarlig er sammen med testperson og bruk et annet for observatører. Årsaken er som nevnt tidligere: Ikke la testpersonen føle seg overvåket av å ha flere folk rundt seg. Observatører sitter på eget rom.

Bilde av gjennomføring av digital brukertest, hvor mobilen er foran PCens kamera
Hvis du skal brukerteste noe på mobilen, bruk «hugging». Da får du både lyd, bilde og hvordan personen navigerer.

7. Ha et eget brukertest-rom i Whereby

Dersom dere skal ha med observatører, så er det er viktig å ha et eksternt rom i tillegg til det møtet dere allerede bruker, så bruker dere Whereby i brukertesten, bruk en annen videomøte-løsning i tillegg, som f.eks Google Meet.

Observatør-rom i Google Meet

Magien med dette er: Du som fasilitator sitter i testlaben (Whereby) og deler din skjerm med observatørene i Google Meet! På den måten får alle sett og hørt det du og testperson ser og sier.

Og et viktig tips her! Du som fasiliterer brukertesten må bruke vanlige høyttalere på maskina di. Grunnen er at lyden fra brukertesteren må også komme med inn til observatør-rommet.

Tips: I observatør-rommet skal alle (minus deg, selvfølgelig) være mutet. Ta en oppsummering med observatørene etter at brukertesten er gjennomført.

8. Test, test og test at alt ruller som det skal i god tid i forveien

Det finnes svært få ting som er så frustrerende som å måtte knote med tekniske feil når en skal ha en effektiv test som også gir et proft inntrykk til de som skal delta. Husk derfor alltid å teste testen, dette kan du gjerne gjøre med en kollega. Test også opptak samtidig, så er du sikker på at alt fungerer som det skal. Selve testen og resultatene skal kun baseres på reelle testpersoner.

9. Hvordan kan du brukerteste på mobil?

Da har du en metode som heter hugging. Sett at vedkommende du skal teste har en bærbar PC (eller et løst webkamera) så kan dette løses enkelt. Få testpersonen til å skru på kamera og mikrofon og snu deretter maskina feil vei. Vipp skjermen litt ned og så kan vedkommende ta maskina i favnen sin med mobilen i hånden. Da får du lyd og bilde på hvordan personen bruker appen din.

Generelle tips til gjennomføring

Test 5 personer på det samme konseptet før du justerer noe. Deretter 5 til. Med andre ord, det trengs ikke så mange til brukertest. Sett av 45 minutter til hver brukertest. Dette gir god til å løse ev. utfordringer som kan oppstå, at brukertester ikke får opp prototype eller klarer å dele skjerm. Noen vil alltid snakke mer enn andre, men med en ramme på 45 minutter skal du kunne komme gjennom det som er ønskelig.

Sånn, det var det

Nå har du fått noen enkle og beskrivende triks til hvordan du kan bruke det du allerede hadde til å kunne utføre enda bedre og digitale brukertester. Lykke til!

Trenger du hjelp med å brukerteste din digitale løsning? Les mer om hvordan vi jobber med brukertesting her, eller ta kontakt med oss for mer informasjon!

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev