Klar, ferdig, januarsalg!

Undertegnede har kanskje tilbragt vel mye tid på nettbutikker i permisjonstiden, men ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Små og store UX-utfordringer finnes nemlig i hopetall, og her er noen av de jeg oftest har støtt på.

Sortering: Standard

Vet noen hva «Sortering: Standard» egentlig er? Da tenker jeg på deg som er en helt vanlig forbruker, for det finnes nok noen programmerere der ute som har en forklaring på hva den sorteringen egentlig betyr.

La oss si at du besøker en nettbutikk, og får servert et utvalg produkter i en tilsynelatende vilkårlig rekkefølge med «Sortering: Standard».  Veldig mange nettbutikker gjør det på denne måten. Jeg lurer på hvorfor? For finner man nedtrekksmenyen med sorteringsvalg, er det som oftest muligheter der som er mer relevante. Personlig ender det hvert fall alltid med at jeg sorterer på ting som pris, nyeste varer eller hva som er på salg, og finner ofte det jeg er på jakt etter til slutt. Men veien dit er som regel unødvendig lang.

Tenk på hva brukeren er ute etter, og lag visningen deretter! Flott med mange sorteringsvalg, men du trenger ikke ha med alt bare fordi det er teknisk mulig. Velg heller noen få som har relevans, og med det gjør det lettere for brukerne.

Vis 6, 12, 24, 48

Basert på antall nettbutikker som viser svært få produkter om gangen, lurer jeg på det bare er meg som ønsker å se flere enn seks produkter om gangen, og gjerne langt flere. Hver eneste gang leter jeg meg frem til denne navigasjonen, og klikker på «Vis alle» eller det høyeste antallet produkter som er mulig. For hvem elsker å klikke «neste» hele tiden? Eller å treffe på feil sidetall i den mikroskopiske visningen i bunnen av siden, som selv jeg sliter med til tross for at syn og finmotorikk er helt i orden?

Selvsagt spiller det tekniske en stor rolle her, for det er jo også et problem at siden kan bli for tung å laste inn.

Har du mulighet, eksponer brukeren for mange produkter på én gang – det krever så mye mer av brukeren til å få han/henne til å gjøre dette på egen hånd.

Hva koster det – til slutt?

Rabattkoder florerer og oftest kan man taste inn den allerede i handlekurven. Noen vil derimot at man skal opprette bruker eller logge på for å se totalprisen etter rabatten er fratrukket og frakten er lagt til. Den barrieren opplever jeg som høy, spesielt om man vurderer å kjøpe varene på andre nettbutikker og fortsatt er i «sondere-terrenget-modus».

Vær sympatisk og gjennomsiktig, det skaper troverdighet. Fortell kunden hva prisen blir til slutt så tidlig som mulig.

Bruk stikkord og kategorier med omhu

Et godt eksempel på det er tidligere postordregigant, nå nettbutikkgigant Ellos. Her har man klart å lage et hierarki for kategoriene som faktisk er til å finne ut av:

– Barn
––Baby
–––Liten gutt
––––Overdeler
–––––T-shirt

Ofte er det bare slik:
– Baby
––Overdeler

Det kan selvsagt fungere bra der varebeholdningen ikke er så stor, men med et høyt antall produkter er det lite presist og krever mye leting fra brukerens side.

eller slik:

– Barn
––Overdeler
–––cardigan
–––kardigan
–––genser
–––gensere
–––t-shirt
–––tee
–––t-skjorte

Dette er problematisk fordi mange duplikater oppstår og det fremstår rotete, og med mange kategorier. Second hand-markedet Trendsales er et eksempel på dette, og skyldes i dette tilfellet at brukerne selv kan skrive inn nye stikkord.

Finn ut hvordan kategorihierarkiet skal være fra starten av, og hjelp brukeren til å finne det hen leter etter.

Hvilke størrelser er igjen?

Dreier det seg om klær, er det relevant for brukeren hvilke størrelser som er på lager. Det er ikke noe mer irriterende (eller jo, det er det, men overdrivelse fremmer forståelsen) enn å klikke seg inn på et produkt og så er det ikke på lager i den størrelsen man vil ha. Mange viser denne detaljen som en hover-effekt, f.eks. barneklesbutikken Armer og Ben.

Vis hvilke størrelser som er tilgjengelige allerede i produktutlistingen, så sparer du brukeren for mye arbeid. Lag også gjerne filtreringsmuligheter på størrelser, men husk jf. forrige avsnitt om kategorier og stikkord – la det gi mening og unngå duplikater som f.eks. «S» og «Small».

Å kjøpe uten å ta og føle på

Det å handle i en fysisk butikk har en åpenbar fordel: Du kan ta og føle på produktene før du kjøper. Med det tankene, er det viktig å komme så nært dette som mulig i nettbutikken. H&M hadde for noen år siden et virtuelt prøverom, hvor jeg kunne tilpasse en person som lignet mest mulig på meg selv, og dermed prøve klesplaggene, noe jeg synes var en god idé.

Godt bildemateriale, evt. videoer og  utfyllende produktinformasjon er derfor alfa omega for en god kjøpsopplevelse som fjerner noe av usikkerheten. Gode returordninger kan også kommuniseres på dette stadiet slik at barrieren blir lavere for å kjøpe.

Jeg vil betale, nå!

Scenariet er følgende: Jeg har fylt ut all info om hvor varene skal sendes, og så er det et eller annet som skjærer seg. Feil passord, oftest. Det som ofte skjer da, er at alle feltene nullstilles og jeg må fylle ut alt på nytt.

Tenk på at brukerens tålmodighet ikke nødvendigvis er kjempehøy i denne situasjonen, så gjør denne prosessen raskest mulig. Velg kun felter som er strengt nødvendige, og unngå unødvendige steg.

Responsiv design

Svært mange nettbutikker har ikke en responsiv side, og er dermed vanskelig å bruke fra f.eks. mobiltelefoner. Betalingstjenesten Klarna har tall på at 36% av alle kjøp ble gjort fra en mobiltelefon eller nettbrett (2014), og høyere vil tallet sannsynligvis bli. Brukerne forventer at det er mulig å handle på mobiltelefoner og nettbrett, og da må man legge til rette for det både med interaksjonsdesign, teknologi og en betalingsløsning som fungerer.

Sannsynligvis koster det å legge om en eksisterende nettbutikk, men med tanke på disse tallene og fremtidige utsikter kan man anta at det koster mer å la være.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev