Få det beste ut av AI

Flere av våre oppdragsgivere får ekstra drahjelp av AI på sine digitale flater. Hva kan AI gjøre for dere?

Merethe Honne
Rådgiver

AI et verktøy som både effektiviserer og forbedrer. Det kan også bidra til å forvirre og i verste fall feilinformere hvis man slurver i prosessen med å integrere det på for eksempel nettsiden sin. Så hvordan kan din bedrift få det beste ut av AI? Vi lanserer en workshop for utforsking av smart bruk av AI.

– Dette er mer enn et kurs i generativ AI, forklarer Kristina som er UX-designer og fasilitator i Increo. – Målet med en workshop er at vi skal sitte igjen med en handlingsplan, eller i beste fall en prototype for hvordan du som oppdragsgiver skal få utnyttet AI til å skape mer verdi for dine kunder.

Kort vei fra tanke til test

– Vi gjør dette fordi vi møter flere som sitter med en uforløst idé til hvordan man kan anvende AI i bedriften, fortsetter Dennis som er utvikler og en av de andre fasilitatorene for AI-prosesser i Increo. 

– Når man ikke jobber med slike systemer, eller tech i det hele tatt, kan det fort bli et bratt fjell å bestige. I tilfellene hvor bedriften er litt på vei kan vi bidra til å konkretisere planene. Vi har gjort dette før og vet både hva som skal til for å skape en nyttig tjeneste, og hvordan man skal unngå de største fallgruvene. 

Nøkkelen til et godt sluttprodukt

Å jobbe med AI blir stadig enklere. Det har blitt utviklet API-er som gjør at mange nå kan løse oppgaver som det tidligere krevde spesialkunnskap å gjennomføre. Det er ikke lengre kunnskap om AI som er avgjørende, men innsikt i hvordan man på en kostnadseffektiv måte kan integrere AI i systemene oppdragsgiver sitter på. Nå er utfordringen å ha god nok kunnskap om systemarkitektur og kjennskap til hvilke nye verktøy som er tilgjengelige, som avgjør hvor vellykket sluttproduktet blir.

Styrke kundeforhold og forenkle prosesser

Etter at Chat GPT og lignende verktøy ble tilgjengelige og effektive nok til å være nyttige, er det stadig flere systemer som inkluderer AI. Du finner AI i CRM og ERP-systemer som benytter Chat GPT og nå kommer kundeservicefunksjoner etter. AI kan brukes til overvåkning av marked, av natur eller menneskelige vaner og gi forslag til, eller eventuelt gjennomføre, tiltak. AI brukes for eksempel til gi anbefalinger i nettbutikker.

Målet med en workshop er at vi skal sitte igjen med en handlingsplan, eller i beste fall en prototype for hvordan du som oppdragsgiver skal få utnyttet AI til å skape mer verdi for dine kunder.
Kristina Ermolenko - Designer Increo

Brukes med varsomhet

AI, som alle andre systemer, har begrensninger. For å lykkes må man vite hvordan man jobber med og rundt disse begrensningene. Dennis utdyper: – Hvis du skal ha en chatbot på kundeservice, hva kan du gjøre for å begrense at den gir feil informasjon? Hvordan hindrer du at den sier ting som kan være sjikanerende? Hvordan legger man inn mellomlag her som kontrollerer det som skjer? Dette er blant oppgavene våre.

– En annen utfordring når man tar i bruk AI er personvern, fortsetter Dennis. – For å bruke AI til å snakke med kunder, så må systemet få litt informasjon om kunden. Her er det mange GDPR-regler som skal etterleves. Dette er blant de tingene vi kan hjelpe til med.

En Increo-workshop er ikke som andre workshops! 

Kristina forteller at en workshop med Increo er noe helt annet enn et langt møte med brainstorming. – I forkant utvikler vi et sett med oppgaver med konkrete mål og definert arbeidstid. Disse oppgavene løses ofte individuelt og når vi jobber sammen så er det ikke for å argumentere for eller i mot forslag, men vi kan bifalle dem vi liker best med et tilmålt antall stemmer. Slik resulterer prosessen i et gruppearbeid, heller enn å være produktet av de høyeste røstene. Resultatene av det som har framstått som relativt uavhengige øvelser viser seg oftest å være både kreative og uventede. For sånn blir det når hoder faktisk tenker sammen! 

Skap flere års forsprang med én dag i workshop!

Increos AI workshop passer for grupper opp til ti personer. Vi stiller med fasilitator og utvalgte fagfagfolk. I etterkant av workshopen leverer vi en rapport som grunnlag for bedriftens handlingsplan.

Veil. pris 45.000,- ekskl. mva.

Ring oss gjerne for å finne en dag som passer, eller meld interesse i skjemaet:

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev