Hopp til hovedinnhold

Nå har det skjedd! INCREO + Imbera har blitt ett. Les mer om sammenslåingen

Lokal kunst til et globalt marked – slik bygde vi Inzperos nye løsning

Bildevegg for nettbutikken til inzpero

Nettbutikken Inzpero er ikke helt som andre nettbutikker. I tillegg til å være en forhandler av kunsttrykk, er de også en plattform hvor lokale kunstnere kan få vist frem verkene sine til et bredere publikum. Og hva gjør du når du trenger en fleksibel løsning som tåler store volumer? Tar kontakt med Increo, selvfølgelig. Sjekk hvordan vi bygget et kunstverk av en kunstbutikk!

Da gründerne av Inzpero tok kontakt med oss for nærmere 2 år siden, hadde de med seg mange tanker. Og et skyhøyt ambisjonsnivå. De trengte en nettbutikk som var robust og skalerbar nok til å nå en hel verden. Kunsten var kanskje lokal, men visjonen var global.

Skalerbarhet og fart

Gjennom hele 2020 jobbet vi derfor med å utvikle en splitter ny nettbutikk som baserer seg på WooCommerce og multisite-prinsippet. Det gjør at de kan administrere og rulle ut flere individuelle nettbutikker for hvert enkelt marked – under én og samme hovedplattform. Vår egen Sebastian Krohn, byråleder i Oslo, forklarer:

– Slik vi bygget det opp, er det enkelt for dem å skalere opp når de skal bevege seg inn i nye markeder. Allerede er de operative i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Østerrike, men det stopper ikke der. Og nå kan de enkelt spinne opp flere butikker på den samme Inzpero-siden.

En utfordring har vært det enorme antallet produkter og produktbilder som skal håndteres. Dette måtte de kunne lagre og håndtere uten at det gikk på bekostning av hastighet.

– I tillegg var det et stort antall kombinasjoner av rammer og størrelser. Alt skulle kunne trekkes ut av samme produktdatabase, men formidles med ulike priser og ulikt språk. Det var krevende, men vi skreddersydde en løsning som lynraskt klarte disse operasjonene, sier Sebastian.

Egen bildevegg

Farten er nemlig alfa og omega for nettbutikker som dette. Det vet både vi og kunden godt.

– Dette er en erfaren kunde med svært dyktige markedsførere. De vet at hvert eneste millisekund teller. Derfor har vi lagt mye arbeid i å ha en slank kode. Vi har fjernet all unødvendig funksjonalitet, og har laget smarte løsninger for caching og bildehåndtering.

For å gjøre kunsten mer ekte og nær, utviklet vi også en funksjon som lar brukerne designe sin egen bildevegg.

– Den setter du enkelt sammen med produkter fra nettbutikken. En liten genistrek her er at Inzpero også selv kan kuratere og foreslå bildevegger som hele tiden optimaliseres.

Kontinuerlig tweaking

Det optimaliseringsarbeidet har det vært viktig å legge til rette for. Fleksibilitet handler ikke bare om skalerbarhet i systemet eller smidighet for sluttbrukeren. Like mye handler det om å spille markedsførerne gode.

– Når vi snakker om så store volumer som her, kan små justeringer gjøre store utslag på topplinja. Derfor har vi lagt inn så mange justeringsmuligheter vi kan. For eksempel kan Inzpero enkelt drag-and-droppe bilder for å endre rekkefølgen innenfor hver kategori.

Det betyr at de kontinuerlig kan tweake rekkefølgen, også på tvers av land. Dersom noe selger bedre i Danmark enn i Tyskland, kan de ved noen små klikk gjøre endringer i tråd med det – og deretter måle effekten.

– Tweaks kan også være alt fra å endre plasseringen på et bilde eller størrelsen på logo og tekster. Hver eneste side må være fleksibel, og det har vi fått til her.

Bare så vidt begynt

Allerede har konverteringsraten løftet seg, og salget går bedre enn noen gang – i alle markeder.

– Dette er en kunde som er ganske rå på konverteringsoptimalisering. Det er gøy å jobbe med noen vi kan lære av, og som er så ambisiøse, sier Sebastian.

Og arbeidet stopper selvsagt ikke her. Faktisk har vi bare så vidt begynt. Mer funksjonalitet skal legges til, og det er alltid rom for forbedring.

– Blant annet jobber vi kontinuerlig med å gi dem enda flere muligheter til å hente ut unike rapporter, slik at de for eksempel kan analysere salg per kunstner per land. Slik innsikt gir smartere tweaks, som gir mer salg, som igjen gir mer rom for bedre innsikt, sier Sebastian, som er glad for at kunden har samme filosofi som ham selv:

– De vet at gode produkter lages over tid. Ja, litt som kunst.