Hopp til hovedinnhold

Mitt drømmeprosjekt – Sebastian

Sebastian - digital rådgiver i oslo

Som de fleste av dere nå har fått med dere, har vi slått oss sammen med byrået Imbera. Nå tenkte vi det var på tide at dere ble bedre kjent med våre nyeste tilskudd. Praten i dag er med Sebastian Krohn – vår nye byråleder i Oslo. Han er rådgiver og tidligere daglig leder i Imbera, og har mange års erfaring med å guide kundene sine frem til den aller beste løsningen. Her er hans drømmeprosjekt!

Hva er dine beste dager på jobb?

– Det er når flest mulig er på kontoret. Så det savner jeg så klart nå for tiden. Det er noe med følelsen av å være oppdatert bare av å sitte i landskapet. Følelsen av at det skjer ting rundt deg, uten at du må ringe og skrive på Slack. Det kommer naturlig når du sitter sammen. Kombiner det med et trivelig kundebesøk, hvor vi diskuterer et interessant prosjekt, så er vi der.

– Ja, og lanseringsdager, selvsagt. De er alltid litt ekstra stas.

Er det noen prosjekter du er spesielt fornøyd med?

– Mange! Men skal jeg trekke frem to, må det være nettsidene til UN Global Compact og Mental Helse Ungdom. Begge har en verdi utenfor det kommersielle, og det setter jeg pris på. I tillegg har dette siste året vært en påkjenning for mange, og det tydeliggjør viktigheten av mental helse. Folka i Mental Helse Ungdom er superflinke, og vi har et langt, godt og kontinuerlig samarbeid med dem. De stoler på oss, gir oss spillerom, og det gir til slutt bedre løsninger.

– Faktisk skal vi ganske snart relansere nettsiden deres i helt ny drakt. Det gleder vi oss til å vise frem.

Nettside - UN Global Impact
Nettsiden laget for UN Global Compact er et av prosjektene Sebastian er spesielt fornøyd med.

Les mer om hvordan vi løste det da vi utviklet nye nettsider for UN Global Compact her.

Hva motiverer deg?

– Glade og inspirerte kollegaer og fornøyde kunder. Det driver meg fremover. Og så er det noe med å vite at vi blir dyktigere for hvert prosjekt. Vi sitter alltid igjen med verdifull læring, og så lenge vi fortsetter å bli litt klokere og litt flinkere, så vet jeg vi alltid er i utvikling.

Hvordan ser drømmeprosjektet ditt ut?

– En god løsning fordrer et bra samarbeid og et nøye innsiktsarbeid. De tingene henger gjerne sammen. Drømmekunden ser fordelene med tett dialog, men gir oss også tillit og rom. De forstår at innsiktsarbeid ikke er penger ut av vinduet, men at det beste resultatet skapes på et fundament av reell innsikt. Ellers vil det alltid ligge et uforløst potensial der.

– Drømmeprosjektet er hvis en sånn kunde kommer med en idé de lar oss løpe litt med. Altfor ofte ønsker noen noe «nytt», men vil samtidig ha det akkurat som før. Tør å gi litt slipp! Og så er det jo en bonus om det er samfunnsnyttig.

Hva er det viktigste du har lært – og har du noen tips til andre i din rolle?

– Ambisiøse byråer kan ikke bare prøve å få flest mulig prosjekter, de må sørge for at hver kunde er en god match. Og det må også kunden føle på. Det krever at du må forventningsstyre kunden litt, og dere må ha en felles forståelse av både målsetting og prosess. Hvis begge tenker at den andre parten forstår deg, og måten dere jobber på, er mye på plass. 

– Så vær tydelig med hverandre fra starten. På hva dere ønsker å oppnå og hvordan dere vil jobbe. Men dette grunnlaget må på plass først, bare da kan samarbeidet bli virkelig bra.

Hva er en vanlig fallgruve innen ditt felt?

 Det er å bruke for mye tid på å detaljplanlegge prosjektet før du begynner. I de aller fleste prosjekter vil ønsker, behov eller forutsetninger endre seg underveis. Da har du plutselig kastet bort mye tid hvis du må skrote den opprinnelige fremdriftsplanen din. 

– Sørg heller for at dere har en fleksibilitet til å gjøre justeringer underveis. I Increo legger vi opp til å kunne bruke innsikten vi tilegner oss underveis i prosjektet. For det vil alltid komme endrede behov, nye brukeroppgaver eller utfordringer det ikke var mulig å vite om før prosjektet var i gang. Vi ser at med en slik smidig arbeidsmetodikk skaper vi både bedre og ofte også raskere resultater.