Hopp til hovedinnhold

Mitt drømmeprosjekt – Chris

I Increo er vi heldige. Vi får jobbe med store, spennende kunder i prosjekter som utfordrer oss. Og som en sammensatt gjeng med nerder, med hvert vårt spesialfelt, trigges vi av forskjellige ting. I denne intervjuserien kan du bli litt bedre kjent med folka våre – og hva de aller helst vil jobbe med. Først ut: Christoffer Wiik.

35 år gamle Christoffer – helst bare Chris – er med tiden blitt en av våre gamle travere. Han har jobbet som utvikler i Increo i 12 år, og er hjernen bak vår e-handelsløsning Wondercode. Han er utdannet dataingeniør, men liker å kalle seg selvlært. For skal du bli virkelig god i et så stort fag, må du alltid utvikle deg. Vi satte oss ned for en prat.

Hva er dine beste dager på jobb?

Det må være dager hvor jeg får jobbe i romslige prosjekter, med frie tøyler til å lage det vi tror kunden vil like aller best. For min del handler det om backend-ting, gjerne bak en avansert interface, men mer generelt så går det på tid og rom til å være kreativ.

Er det noen prosjekter du er spesielt fornøyd med?

Braasport er et eksempel på et prosjekt hvor vi fikk jobbe akkurat sånn vi liker. Ofte tar vi over et eksisterende prosjekt, og har rammer som gjør at vi må ty til en god del gjenbruk. Men dette var en helt ny kunde som ikke bar med seg så mange føringer for hvordan ting skulle gjøres. De var åpne, og vi hadde tid og rom til mer skreddersydde løsninger. Det er en bedre måte å jobbe på, og det førte til mye solid teknologiutvikling under panseret.

Hva motiverer deg?

Det er rett og slett å lage kule ting. Jeg liker å bygge – å se at en idé blir til noe som funker. Spesielt artig er det når det har med salg og pengeflyt å gjøre. Når en kunde selger et produkt, og jeg kan følge betalingen gjennom hele løpet – fra VISA-kort til kvittering.

Hvordan ser drømmeprosjektet ditt ut?

Det må være en e-handelsløsning på høyt nivå. En stor klesbutikk, for eksempel, med mye volum. Samtidig liker jeg å jobbe med utfordrerne, de som pusher grensene litt. Det er gjerne også de som tør å være ekstra modige. I tillegg er drømmekunden den som skjønner at timene vi legger ned, betaler seg. Jeg synes jo det er kult når våre kunder tjener godt. Det er det vi jobber for i sånne prosjekter. Ja, noen ganger koster det at vi tweaker, men du får det tilbake over tid.

Hva er det viktigste du har lært om netthandel – og har du noen tips til andre som driver med det?

Optimalisering er min greie. Generelt kan jeg si at millisekundene teller. Går alt litt seigt i en nettbutikk, forsvinner kundene. Små tregheter samler seg som irritasjon over tid, og det ender til slutt med at de ikke gidder. Det betyr mye tapte inntekter.

For de spesielt interesserte kan jeg si mer spesifikt at du bør ha en plan for cachen, og optimalisere hvert ledd av dataflyten. Fra databasen, med korrekte indekser, caching av dataen fra databasen, og et system for riktig invalidering av utdatert cache – til front-end, hvor det handler om å gjøre klar denne dataen. CDN er et bra valg for å oppnå lavere responstid og raskere innlasting av bilder. Lazyload, altså at bilder «utenfor skjermen» ikke lastes inn før du ser dem, er også et godt grep for å korte ned innlastingstiden.

Hva er en vanlig fallgruve innen netthandelsløsninger?

Å ikke velge partnere med omhu. Nettbutikker krever typisk flere integrasjoner, for eksempel kasse-/checkout-løsning. Binder du deg til en partner med en dårlig integrert løsning, kan det fort bli dyrt ved neste korsvei. Jeg ser jevnlig helt håpløse integrasjoner som skaper mye ekstraarbeid både for kunden og oss. Så gjør nok research og sørg for å velge riktig partner.

Vurderer du en ny nettside, eller har du et prosjekt på gang? Kjernen vår er skreddersøm og komplekse løsninger. Ønsker du hjelp med å komme i gang med ditt prosjekt? Kontakt oss på increo@increo.no, så tar vi en uforpliktende prat! Har du lyst til å bli bedre kjent med de ansatte i Increo? Les også mitt drømmeprosjekt med vår SEO-rådgiver Lena!