Hopp til hovedinnhold
Christina Rønning
Skrevet av
Christina RønningAnsvarlig for betalte medier (fødselsperm)916 93 770

Kort om søkeordsannonsering i Google Adwords

Visste du at ca 85% av alle produktsøk starter i Google sin søkemotor? Dette gjør Google Adwords til en gullgruve for deg som annonsør. La oss gi deg en kjapp innføring i Google Adwords’ søkeordsannonsering, og hvilke fordeler dette kan gi.

Hva er søkeordsannonsering i Google Adwords?

Google Adwords er Googles eget annonsesystem, hvor de i tillegg til søkeordsannonser tilbyr annonsetjenester for app, video og displayannonser, også kjent som bildeannonser. Søkeordsannonsene vises ved siden av søkeresultatene til brukere som leter etter produkter eller tjenester du tilbyr. Når brukernes søkeord samsvarer med dine, vises annonsen din over søkeresultatene på datamaskiner, nettbrett og mobil.

Før du setter opp kampanjen din og velger hvilke ord du ønsker å by på i Google Adwords er det viktig at du gjennomfører en søkeordsanalyse. En slik analyse hjelper deg å identifisere nøyaktig hvilke ord brukerne søker etter, når de søker og hvilken konkurranse de aktuelle ordene har. På den måten kan du tilpasse deg sesong, og justere budene etter konkurransesituasjonen for å sikre riktig plassering. Her spiller også andre faktorer inn, som for eksempel relevans mellom landingsside, annonsetekst og søkeord.

Hvilke fordeler har denne formen for annonsering?

Noe av det beste med søkeordsannonser er at du kun betaler når noen klikker på annonsen for å besøke nettstedet ditt, eller ringer bedriften din. I likhet med andre betalte kampanjer er betalte søkeordsannonser blant de aller mest målbare formene for markedsføring, både på B2C og B2B markedet. Dette gjør det enkelt å følge med på kampanjens lønnsomhet underveis, og gjør kanalen svært kostnadseffektiv.

En annen fordel med søkeordannonser er at du kan oppnå synlighet raskt, som er viktig når du for eksempel lanserer en helt ny nettbutikk, produkt eller tjeneste. I tillegg treffer du brukere med en intensjon om å kjøpe, og du kan enkelt måle ROI. Resultatene kommer imidlertid ikke av seg selv – det er veldig viktig å optimalisere kampanjen og vedlikeholde kontoen underveis for at en Adwords-annonse skal bli så lønnsom som mulig.

En Adwords-annonse gir deg mulighet til å være tilstede når folk søker etter din merkevare eller produkt, slik at du kan gi relevant informasjon til potensielle kunder. Vi ser en tydelig tendens til at søk blir stadig mer spesifikke, og hele 50% av alle søk er i dag på fire ord eller mer. Dette betyr at forbrukere i større grad vet akkurat hva de er på utkikk etter, og dermed er nærmere en kjøpsbeslutning når de utfører søket sitt. Dersom du klarer å være tilstede med riktig produkt, i riktig øyeblikk, er sannsynligheten stor for at brukerne velger nettopp deg.

Hvem bør benytte seg av søkeordsannonsering i Google Adwords?

Kanalen passer for alle aktører, uansett bransje og størrelse. Små oppstartsbedrifter kan få like gode resultater som markedsledere, så lenge oppsett, vedlikehold og optimaliseringsjobben gjøres ordentlig.

Ønsker du å kjøre en søkeordsannonse med Google Adwords, eller vil du lære mer om kanalen?

Ta kontakt med Christina Rønning, ansvarlig for betalte medier

Tlf: 916 93 770 | Mail: [email protected]