Hopp til hovedinnhold

Er hastighet fortsatt viktig for digital markedsføring og SEO?

Alle vet at en treg nettside er dårlig. Dårlig med tanke på brukervennlighet, dårlig for bunnlinja, dårlig for ditt rykte som bedrift. Rett og slett dårlig. Men hvor stor betydning har egentlig dette i Norge i dag?

Nesten samme hvor du befinner deg i Norge kan du benytte deg av superraskt bredbånd, WiFi eller 4G-dekning. De aller fleste nettsidene vi besøker på mobil eller desktop, laster opp veldig raskt, og brukerne merker som regel liten forskjell på ulike nettsider når det kommer til sidehastighet. Betyr dette at fokus på opplastingstid og sidehastighet hører fortiden til? At vi kan leve lykkelige alle våre dager hvis vi bruker all vår tid på nye konsepter, kampanjer, sosiale mediekanaler og verktøy som lover oss salgstall som skyter i været, rangering på førsteplass for alle mulige søk og lønnsom trafikk som aldri før? Kanskje, men la oss få grunnmuren ordentlig på plass først.

Hastighet påvirker salg og konverteringsrate

Hastigheten til nettsida di er en viktig del av din digitale grunnmur, og den vil helt konkret påvirke din synlighet i søk og konverteringsraten din. Dette gjelder spesielt i en tid hvor mobil tar en stadig større del av den digitale kaka. Tenk litt på det: hvor lenge er du villig til å vente på at en side lastes opp, før du klikker deg tilbake og velger neste resultat i søkelista? Tre sekunder? Kanskje fem? En undersøkelse utført av Akamai viser at nesten halvparten av oss forventer at en nettside lastes opp på to sekunder eller mindre. Vi er med andre ord en utålmodig gjeng, og det går bare én vei. Ønsker du å tilby optimale brukeropplevelser for å sikre at potensielle kunder bruker tid på din side i stedet for konkurrentens? Da er sidehastiget alfa og omega.

Gode brukeropplevelser påvirker i stor grad konverteringsraten og salget ditt, noe som gjør hastighet til noe du ikke kan se bort ifra. En rekke bedrifter har testet hvordan sidehastighet påvirker deres bunnlinje negativt. Amazon kunne for eksempel så tidlig som i 2012 melde at en redusering av hastigheten på så lite som ett sekund ville koste dem omlag 1,6 milliarder dollar i året.

Høy sidehastighet vil også, sammen med andre tiltak, sannsynligvis øke klikkraten fra de organiske søkeresultatene inn til din nettside. Et klikk herfra er ofte mer lønnsomt enn klikk fra andre trafikkilder, da søkemotorene prøver å oppnå best mulig relevans mellom din nettside og aktuelle søk. God organisk synlighet er et resultat av langsiktig arbeid med innhold og SEO, og flere salg per besøk på nettsiden din er en logisk konsekvens av mer relevant trafikk.

Grovt oppsummert:
Høy hastighet → høyere organisk CtR → mer relevant trafikk inn til nettsiden → høyere konverteringsrate → flere salg → på tide å sprette champagnen.

Betydningen av hastighet for søkemotoroptimalisering

Google har lenge vært tydelig på at hastighet er en rangeringsfaktor når det kommer til organiske resultater. Når det da ryktes at dette kun er én av over 200 slike faktorer, kan man kanskje lure på om dette er noe man skal prioritere i sitt SEO-arbeid. Her spiller utgangspunktet ditt en stor rolle. Du vil nemlig merke en større forbedring i rangering hvis siden din var veldig treg i utgangspunktet, enn om du gjør en allerede rask side ennå raskere.

I en tid hvor mange nettsider velger å bruke pop-ups og overlays som kommunikasjons- eller annonseringsmetode, eller video-autoplay som verktøy for å skape høyere engasjement, har hastighet blitt viktigere for brukeren. En del brukerrelaterte KPI´er (fluktfrekvens/bounce rate, tid brukt på nettsiden, konverteringsrate) har i tillegg vist en tydelig korrelasjon med rangering i de organiske søkeresultatene.

Alt dette gjør hastigheten til et viktig fokusområde når det gjelder godt SEO-arbeid, spesielt nå som søk på mobil fortsetter å ta stadig større plass.

Mobil + hastighet = sant

Nyheten om at folk bruker mer tid på mobil enn på desktop er gammel, nærmere bestemt tre år gammel. Med en smarttelefontetthet på 89% i Norge (Kantar TNS, Q4 2016), og Googles pågående “mobile first”-indeksering, har hastighet igjen blitt et hett tema. Googles trendanalytikere, Gary Illyes og John Mueller, har flere ganger de siste ukene nevnt at Google utvikler en ny måte å måle sidehastighet på. Under mobil først-indekseringen skal algoritmen se nærmere på sidehastighet på nettopp mobil, og bruke det aktivt med tanke på rangering. Google er opptatt av hastighet, både fra et SEO- og et brukerperspektiv. Et annet bevis på dette er utviklingen av AMP-prosjektet, som står for Accelerated Mobile Pages. Dette går ut på å utvikle raskere og “renere” mobilnettsider, som Google støtter ved å gjøre dem mer synlige i søkeresultatene.

La oss oppsummere budskapet slik:
Flere smarttelefoner og mer mobilbruk + mobil først-indeksering med en ny hastighetsalgoritme + Googles favorisering av raske mobilsider = sørg for at mobilnettsiden din er så rask som mulig.

Hvordan kan du bedre sidehastigheten på din side?

For å gjøre en lang historie kort: rask er bra, raskest er best. En rask nettside vil rangere bedre og oppnå flere konverteringer, spesielt på mobil, hvor konverteringene fortsatt henger litt bak i forhold til desktop. Mange små detaljer kan påvirke sidehastigheten din på en negativ måte: bildeformat, komprimering og størrelse, trege servere, gamle plugins, orden i koden og filstruktur (tenk HTML, CSS, JavaScript), antall redirects og mye, mye mer.

Hos Increo møter du utviklere, designere, SEO-eksperter og innholdsprodusenter som jobber sammen for å få din nettside så funksjonell, synlig, og rask som mulig.

Det finnes mange verktøy du kan bruke for å kartlegge sidehastighet til nettsiden din, blant annet Google PageSpeed Insights, Pingdom eller GTmetrix, men man må huske å ikke tolke resultatene for bokstavelig. Målt hastighet og faktisk hastighet kan faktisk være to forskjellige ting, og disse verktøyene skal derfor ikke brukes som et referansepunkt på hvor bra siden er. Bruk gjerne resultatet som et utgangspunkt for en samtale om hastighet og enkeltelementer man kan optimalisere, men prøv alltid å oppnå god hastighet på nettsiden din framfor en høy karakter i disse verktøyene.

Vurder nøye om all optimaliseringen som foreslås i verktøyene er nødvendige og riktige for deg, og om de ville ha skapt en vesentlig forskjell for SEO eller salg. Verktøyene klarer for eksempel ikke alltid å måle riktig hastighet om man bruker tredjepart-script eller bildeservering, og de gir også dårlig score om nettsiden har en server utenfor USA. Ta gjerne kontakt med oss for en inngående samtale om din hastighetssituasjon og eventuelle forbedringspotensial.

Ta kontakt med Arnaud på telefon 918 68 441 eller e-post [email protected] om du ønsker å få mer informasjon om hastighet, AMP, mobil-først indeksering, SEO eller digital synlighet generelt.

* Ønsker du å vite enda mer om viktigheten av sidehastighet når det gjelder SEO? Her er en god podcast  du kan lytte til på bussen eller løpeturen din.

Du er frakoblet.