Integrasjoner – teknologiens samlivsterapeut

Integrasjoner er et bredt begrep, men i hovedsak snakker vi om å få to systemer til å kommunisere, forteller Stian Hanger, utvikler i Increo.

Stian Hanger
Utvikling

Hva er egentlig integrasjoner?

Ordet integrasjoner kan virke ullent. Noe mange kan litt om og de færreste kan alt om. Internett, både det som skjer foran og bak skjermen er et lappeteppe av gode, mindre gode, brilliante og beint ut dårlige ideer.

– Det er nesten et uendelig antall måter du kan skrive en integrasjon på, og hva som kan være en integrasjon. Hvis du sitter på mobilen med trådløst headset, så er det en integrasjon som sørger for at signalet går frem og tilbake med den rette musikken, fortsetter Stian.

Så, hva slags type integrasjoner kan Increo hjelpe deg med og hvorfor kan de kalles systemenes samlivsterapeut?

Systemenes samlivsterapeut

En integrasjon brukes til å automatisere handlinger, og automatisere flyt av data. Dette forhindrer menneskelige feil og effektiviserer arbeid. Du som bedrift kan spare mange timer på å frigjøre manuelle prosesser.

For å forstå det komplette kaoset som omkranser integrasjoner må vi begynne med det helt elementære. Systemer – hva er det? Et system kan defineres som en eller flere mindre deler, som sammen løser en oppgave. Alle bitene som er med på å løse oppgaven, er en del av systemet. Vi kan se på systemene som to partnere som har glemt hvordan man prater sammen. For å få til en god dialog mellom systemene, trengs en integrasjon, eller en samlivsterapeut om du vil. Alle par og terapeuter jobber forskjellig. Men om dialogen er god, flyter informasjonen godt, ja til og med sømløst.

– En hverdag uten integrasjoner ville vært langt mer tungvint. Integrasjoner er en måte å automatisere datautveksling. Du henter eller sender informasjon til et sted det trengs, forklarer Stian.

Integrasjoner – teknologiens samlivsterapeut som får selv den mest firkantede kloss til å passe i et rundt hull.

Arbeidstimer spart

Så en integrasjon formidler informasjon mellom to systemer. Men hva betyr det for deg, og hvorfor sparer det bedrifter for tusenvis av arbeidstimer hvert år?

– I 2022 utviklet vi en nettbutikk for Moestue Grape Selections som distribuerer vin og en nettbutikk for tilbehør. De har produktene sine i ett system og når de gjør endringer på produktene i dette systemet, blir endringene automatisk kommunisert (ved hjelp av integrasjoner) til nettsiden, så den oppdaterte informasjonen vises nesten med en gang. Og når noen kjøper noe fra nettbutikken, blir ordren (ved hjelp av integrasjoner) overført direkte til Moestues regnskapssystem for fakturering.

– Alt dette kunne såklart også gjøres manuelt for hver ordre, og for hvert produkt som skal oppdateres, men med integrasjonene kommuniserer systemene med hverandre helt automatisk. Noe som sparer dem en hel del arbeidstimer hver måned.

Voila, integrasjonen automatiserer og du slipper dobbelt arbeid. Et annet type eksempel på en integrasjon kan være i interne systemer. Vi har lagd en «min side» løsning for kundene til Retura TRV der de kan logge seg inn og se en miljørapport basert på avfall som er hentet fra deres lokasjoner. Når de logger inn, lages en miljørapport som er generert on-the-fly fra en sentral database hos Retura. Der har integrasjonen hentet ulike data fra kundens og Retura sine systemer, som sys sammen til en rapport med grafer og lignende, forteller Stian.

– Vi har også utviklet en egen app for dem, der kundene kan bestille utsetting, tømming, og henting av avfallscontainere av varierende typer. Når kundene legger inn nye ordre i appen (utsetting, tømming, henting), laster vi opp dette som en instruksfil som automatisk blir lest av Retura sine systemer, som oppdaterer lokalt lagret info deretter. Her blir en del av dataene mellomlagret i Increo sine systemer for optimalisering, mens andre vises i sanntid fra appen, for at kundene skal ha mest mulig oppdatert info, forklarer Stian.

De tekniske komponentene en integrasjon typisk består av

Hvilke integrasjoner som bør lages, kommer helt konkret an på kundens ønsker og behov. En integrasjon må i alle tilfeller spesiallages for å kommunisere med de to, eller flere, systemene rundt seg. Det er likevel en del elementer som ofte går igjen i integrerings prosessene.

– En integrasjon er ikke en ferdig ting men et program som kan skrives på ulike programmeringsspråk og på ulike måter. Jeg vil gjøre det på én måte, mens en annen utvikler vil gjøre det på en annen måte, med et annet kodespråk, fortsetter Stian.

Systemene er gjerne laget av større selskap med etablert programvare som ikke endres så mye på. For å integrere noe med deres systemer må du hente frem integrasjoner som passer begge de involverte systemene.

– Integrasjonen sender en spørring eller en forespørsel til en server som henter ut spesifikk informasjon fra databasen (eksempelvis et ERP-system), og når spørringen foregår via en web-adresse, kalles den et API, forteller Stian videre.

Kan alltid kommunisere med systemene

Alle får en lettere arbeidshverdag med godt implementerte integrasjoner som får tilsvarende gode systemer. I Increo jobber vi for å forstå kundenes behov, og overføre dette til de verktøyene som fungerer for å gjøre jobben enklere og mer effektiv. Det er ofte kunder kommer med ønsker til hva som skal være på en nettside. Da er det vår jobb og spørre og grave i dybden for å finne det underliggende behovet for disse ønskene. Da kan vi sammen med kundene komme frem til hvordan å møte behovene deres med mulighetene som er tilgjengelige, og utvikle og integrere de beste verktøyene for dem.

– Integrasjoner kan i prinsippet gjøre alt. Det er alltids ting vi ikke har gjort før, som kan kreve både tid og omfattende testing. Men som regel finner vi alltid en eller annen måte å kommunisere med dataen på, innrømmer Stian.

Portrett, Stian Hanger - senior utvikler i Increo
Utvikler i Increo, Stian Hanger, forteller om hvordan integrasjoner snakker sammen

Å feile grasiøst er avgjørende for å lykkes

Men det er hva du bygger opp rundt integrasjonen, som er med å avgjøre om denne lykkes eller ei. For som alle som har en ekspartner vet, kan man oppnå god dialog, for så bare å feile igjen.

– Vi snakker mye om å tilrettelegge for grasiøs feiling. Mange integrasjoner er skrevet kun for at alt skal fungere. Men alle som har levd i virkeligheten vet jo at det alltid kan skje feil. Nettlinja kan ryke. Serveren kan bli slått av. Det kan gå tomt for arbeidsminne. Alle feil kan komme fra ting som foregår utenfor kontorets vegger. Derfor lager vi alltid et eget status-system med en oversikt over de 20 eller 100 siste kommunikasjonene frem og tilbake. Det er avgjørende for å håndtere integrasjonens feil skikkelig, forteller Stian.

– Hvordan du skal sikre en integrasjon for å feile grasiøst kommer veldig an på hvor tidskritisk integrasjonen og dens data er. Noen ganger forsøker koden å kjøre flere ganger for å gjennomføre jobben sin, men om den ikke får det til på x antall forsøk (for eksempel 5) så begynner den å si ifra. Og hvordan den skal si ifra, kan også gjøres på forskjellige måter. For eksempel kan vi bygge inn en såkalt eskalering. Det vil si at integrasjonen først sier ifra til x personer, og hvis ingen svarer innen y tid, så sendes feilmeldingen til z personer.

Én ting er å kaste sammen en integrasjon som fungerer, men å bygge en integrasjon som sjelden feiler, og som – når den gjør det likevel, effektivt lar seg feilsøke og løse er noe annet.

Om eller når noe galt skjer, er det avgjørende å finne ut hva som er galt og hvor det er galt, og hva en løsning kan være. En del av det å lykkes, er å vite hvordan man setter opp løsninger for når noe går galt, og hvordan man monitorerer at alt er som det skal, avslutter Stian.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev