Alle sider er potensielt en forside

Når en ny nettside skal lages, er det nærliggende å begynne å snakke om forsiden. Hva må være med, hva bør prioriteres, hvordan skal den se ut? Førsteinntrykket må sitte.

Kun 10-30% av trafikken lander på forsiden

I dagens digitale landskap hvor det meste starter med et Googlesøk, sosiale medier eller en lenke fra et eller annet sted, er det nok heller mest sannsynlig at forsiden ikke er stedet de kommer til først når de havner på din nettside. (Med mindre ditt nettsted er en nettavis eller Facebook).

Etter bruk av analyseverktøy som Google Analytics i mange år, så har vi erfart at det er kun 10-30% av den totale trafikken som lander først på forsiden. De som ligger lavt, er ofte nettsteder hvor redaksjonelt innhold rangerer godt i Google, som for eksempel Trondelag.com og Ammehjelpen. De som ligger høyt (da snakker vi fortsatt bare 30% av total trafikk), er ofte nettsteder med mye direkte trafikk, eksempelvis Bunnpris og Britannia.

Fra et godt førsteinntrykk til god brukeropplevelse

Med det enorme utvalget av nettbutikker, informasjonssider, inspirasjonssider og all slags nettsider, er det utrolig viktig å gi brukerne et godt førsteinntrykk når de lander på nettsiden din. Det må være lett å forstå hva siden handler om og enkelt å navigere seg rundt, uten noen «fartsdumper». Ved å ha brukerens behov og oppgaver i fokus, vil man skape en god brukeropplevelse fra start til slutt. Det totale førsteinntrykket er avgjørende for at brukeren skal ha lyst til å komme tilbake.

Da vi jobbet med den nye nettsiden til Ammehjelpen, så vi at landingssidene her nesten utelukkende var redaksjonelle artikler. Brukerne kom rett fra Google, etter å ha søkt etter et gitt tema eller ammeproblem de ønsket informasjon om. Konklusjonen ble raskt at det var artiklene som bør ha prioritet i prosjektet, da det ville gi størst effekt for brukerne og brukeropplevelsen.

Tydelig navigasjon

Når designprosessen starter, er det viktig å ta utgangspunkt i de viktigste landingssidene. For en førstegangsbruker som lander rett på en inspirasjonsartikkel – hvordan skal brukeren forstå hvilke produkter, tjenester eller informasjon nettsiden kan tilby? Ofte må brukerne til forsiden for å få bedre oversikt over nettsiden. Med en tydelig meny og navigasjon kan man unngå denne omveien, og heller lede brukeren til riktig innhold med en gang. Som designer er det derfor viktig å sette seg inn i en brukerreise hvor brukeren enda ikke vet hvor veien går videre.

Finn ut hvilke sider som fortjener litt ekstra kjærlighet

Så før du begynner å gruble altfor hardt på hvordan dere skal løse forsiden, vil jeg heller anbefale å skaffe litt innsikt om nettsiden først. Hvilke sider er de reelle “forsidene”, altså hvor lander brukerne aller først? Her kan du komme langt med statistikken du finner i Google Analytics. For litt ekstra innsikt i brukerbehov, er det også nyttig å sjekke søkeloggen i Google Analytics. Her finner du ut hva brukerne dine søker på, ergo leter etter på nettsiden din.

Gå i dybden

Når du har funnet ut hva som er dine reelle forsider, kan du velge ut noen og gå i dybden for å finne ut hvordan de kan bli bedre.

  • Hvorfor er denne siden viktig for brukeren?
  • Hva er sidens mål og hensikt?
  • Hva skal brukeren gjøre på denne siden?
  • Hva er innholdet/elementene på siden? Hvordan kan dette formidles og tilrettelegges på en enda enklere måte?
  • Hvor skal brukeren etterpå? Kan vi hjelpe de med å komme seg videre gjennom god navigasjon?

Prioriteringer, prioriteringer

Digitale prosjekter har som regel ikke ubegrensede midler (åh, det hadde vært noe!), så det lønner seg å prioritere tiden som skal fordeles til de områdene som monner best for brukerne. For å skape et godt resultat må du prioritere det brukerne faktisk har behov for.

Å tørre å prioritere annerledes og starte et annet sted enn det du kanskje først tenker, kan innimellom kreve litt strategisk teft og overbevisning. Dette blir vesentlig lettere med reell data og kundeinnsikt i lomma, i kombinasjon med å definere de viktigste brukeroppgavene og konverteringene som gir verdi for forretningen.

Vi er her om du trenger gode råd over en kaffeprat!

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev