Trøndelag fylkeskommune

- Increo har vist oss hvor viktig design er

Medvirkning krever engasjement. Så da Trøndelag fylkeskommune ønsket innspill fra barn og unge i sin nye kulturplan, trengte de en kommunikasjonsplattform som inspirerte til deltakelse. Den hemmelige ingrediensen? Godt design, naturligvis.

Bilde av forsiden til deltaoppleveskape.no

Fylkeskommunens mål var å styrke kulturtilbudet i Trøndelag – med bakgrunn i innspill fra barn og unge.

– Vi visste at vi trengte en måte å nå ut på som var mer engasjerende enn papir i posten. Dermed ble bestillingen en kommunikasjonsplattform som er mer enn bare en spørreundersøkelse, forteller Anniken Bjørnes, prosjektleder for kulturplanen.

De riktige spørsmålene

Men utover at de trengte noe, hadde Anniken og de andre i prosjektgruppa langt fra alle svarene.

– Dette var upløyd mark for oss, og veien har i stor grad blitt til sammen med Increo. Selv om vi ikke til enhver tid visste hva vi trengte, har Increo hele tiden drevet prosjektet fremover ved å stille de riktige spørsmålene. 

Anniken er også storfornøyd over hvor smidig prosessen har vært i sin form – med hyppige statusmøter og kontinuerlige oppdateringer.

– Det gjorde det enda enklere med disse små justeringene underveis, som det etter hvert ble mange av. Og hver gang tidsplanen endret seg, viste Increo at de var fleksible. I det hele tatt har de gjennom hele prosessen vist en enorm tålmodighet og kreativitet, sier hun.

Illustrasjon av deltaoppleveskape.no

Får lyst til å lese

Tilbake til kommunikasjonsplattformen. Den åpenbare utfordringen var altså at den måtte treffe barn og unge – samtidig som den inneholdt nok informasjon for interessenter fra de voksnes rekker.

– Og så var det jo så mye vi ville si. Sannsynligvis for mye. Nøkkelen lå dermed i å spisse alle inngangene og kutte de unødvendige. Også her var Increo uvurderlige sparringspartnere, fordi de alltid hadde mottakerperspektivet. De utfordret oss på alt fra menystruktur til tekstomfang.

Resultatet ble at nettsiden – deltaoppleveskape.no – fremstår som både leken og lettlest. Ikke typisk fylkeskommunal, vil noen kanskje si.

– Ja, og her mener jeg faktisk at det offentlige har et ansvar for å være modigere. Det er et demokratisk problem om vi er utilgjengelige og rotete, og her har vi klart å være det motsatte, sier hun og viser til tilbakemeldingene de har fått på den nye plattformen:

– Responsen der ute har vært helt utrolig bra. Det aller viktigste er at folk sier at de får lyst til å lese. Siden gjør at de faktisk får lyst til å svare på spørreundersøkelsen! Slik har Increo vist oss hvor viktig design er.

deltaoppleveskape.no vist på mobil

Alt henger sammen

Nettsiden er bygget på no-code-løsningen Webflow, som bidro til at Increo kunne få en MVP (enkelt forklart den minste fungerende løsning som kan gi verdi og innsikt) opp og gå på kort tid. Og utviklingen fortsetter. 

– Vi er ikke ferdige ennå. Samtidig vet vi ikke helt hvordan denne siden skal leve sitt liv på sikt. Derfor har Increo allerede laget ferdig sidemaler som er klare til å publiseres avhengig av hvordan ting skrider frem. 

I tillegg til nettløsningen har Increo også – med utgangspunkt i illustrasjoner fra Tora Marie Norberg – laget blant annet animasjoner og dokumentmaler.

– Jeg er så fornøyd med at alt er gjennomgående. Alt materiellet henger sammen, og vi har ikke brukt et eneste stock-foto. I tillegg ser du med en gang at det handler om kultur, sier Anniken og avslutter:

– Nå skal vi kjøre på med flere prosjekter, og jeg har allerede anbefalt Increo videre!

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306