Hvordan kan designere nyttegjøre seg AI?

Også vi i Increo har naturligvis hatt det gøy med de nyeste verktøyene i AI-lekekassen. Men det er alvor oppi all moroa. Er det grunn til å være bekymret? Ikke med det første, tror vår UX-designer Kristina Ermolenko.

Det er mye å si om språkmodeller som ChatGPT, og diskusjonen går hett for seg blant dem som jobber med å produsere – enten det er kode eller tekst. Men hva med designere? Er Midjourney og Stable Diffusion kroken på døra for grafikere?

Dette er noen av AI-verktøyene

Dall-E – Generer bilder fra tekst. Bygd på GPT-3 modellen av OpenAI. Kan generere et bredt spekter av bilder og grafikk, i en rekke forskjellige stiler.

Midjourney – Tekst til bilde generator.

Stable Diffusion – Tekst til bilde generator.

ChatGPT – En chatbot bygget på OpenAI sin GPT-3 modell. Lar brukere stille spørsmål og videre kommunisere med AI’en i samtale form. Generer tekst i diverse former, og også for eksempel kode.

Copilot – AI drevet kode assistent utviklet av OpenAI og GitHub. Copilot kommer aktivt med forslag under skriving av kode, gjør autofylling, og kan generere lengre snippets basert på kommentarer. AI’en er trent opp på åpen kode fra GitHub og bruker også din kontekst for å gi skreddersydde forslag.

Ennå ingen strateg

Én ting er at disse verktøyene trenger en kreativ kraft bak seg. AI’en må ha en input den kan generere et “svar” på. For å komme med riktig input må man ha en forståelse både for konteksten man jobber i, hvordan det tenkte resultatet skal se ut, og ikke minst hvordan verktøyet kan brukes.

Selv om disse AI’ene er relativt enkle å få noe ut av, krever det litt å få noe som stemmer med det man ønsket seg. Det er litt som med googling – å få de rette treffene er en kunst som må læres med erfaring.

– Jobben vi gjør, er langt mer fundamental enn bare å lage noe fint. Det ligger mye innsikt bak å få et design til å forsterke en virksomhetsstrategi. Det krever research og kunnskap om folk og psykologi, og jeg tror det er en stund til AI blir like bra på rådgiving som den er på tegning.

Kristina, UX-designer i Increo

Det vel så interessante spørsmålet er dermed mer praktisk enn filosofisk: Så, hvordan kan designere, med teknologien slik den ser ut i dag, nyttiggjøre seg AI i sitt arbeid?

3 nyttige bruksområder for designeren

Mulighetene er selvsagt svært mange, men i Increos lille AI-tenketank har vi landet på tre åpenbare bruksområder som både er lavterskel og verdifulle.

1. Utforsking av ideer

Selv de mest kreative folk trenger inspirasjon. Siden vi lever av nettopp å være kreative, er det lett å gå «tom». Da trenger vi en sandkasse å leke oss i. Alternativer å velge mellom. Med AI kan du raskere ta løse ideer «helt ut» for å se om de er verdt å forfølge – eller forkaste.

– Disse verktøyene gir rett og slett muligheter for en mye høyere takt i eksperimenteringen. Vi kan prøve ut både flere og litt mer crazy ideer før vi velger en å forplikte oss til, forklarer Kristina og legger til:

– For meg som er glad i farger, er AI også en nyttig inspirasjonskilde når det kommer til fargebruk. Det er ikke en erstatning for kreativitet, men mer et sidekick som holder din egen kreativitet i gang.

2. Next-level mockups

Alle har sett dem: kjedelige mockups av alt fra business-kort til iPhones og kaffekopper. Derfor trenger i grunnen ikke denne så mye forklaring.

– Du skal ikke undervurdere en god mockup. Ofte er de tross alt en viktig del av førsteinntrykket. Så hvorfor ikke gjøre dem litt mer spennende? Med Dall·E 2 og Stable Diffusion kan du iscenesette fotorealistiske mockups som tar hele presentasjonen din til neste nivå.

3. Korte ned veien fra wireframes til ferdig design

Kristina tror også at hennes UX-design kollegaer sitter trygt i stolen en god stund til. Men hun spår at de får det enklere. Om ikke lenge, tror hun, har vi kunstig intelligens som kan fungere som «autocomplete» for interaksjonsdesign. Litt som GitHub Copilot, men for UX.

– Allerede finnes det tjenester som for eksempel konverterer håndtegnede wireframes til Sketch og React-kode. Når vi nå står på kanten av en AI-revolusjon, tror jeg det snart kommer en dag hvor jeg bare skriver «gi meg det beste skjemaet», og så får jeg servert det som AI-en vet er best practice.

– Og jeg tror ikke den dagen er langt unna.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev