Hopp til hovedinnhold

5 vanlige misforståelser rundt nettsider

Før du går i gang med å få på plass en ny nettside eller en annen digital løsning, ta en titt på hva de 5 vanligste misforståelsene dreier seg om, slik at dere kan unngå unødvendige overraskelser.

1. Det er lett å lage nettsider

Det som i kundens øyne er en «enkel nettside», trenger ikke være like enkel å utvikle. Selv om en nettside fremstår som enkel for brukeren, kan den være svært kompleks på baksiden. Websider som gir gode brukeropplevelser og flyt, er som regel et resultat av skreddersøm og godt håndverk. Og ja, det tar tid. Hvem som helst kan svinge hammeren, men det skal en fagperson til for å få byggverket til å stå støtt.

2. Alle skal få komme med sin mening

Flere kokker, mer saus – og søl. Å involvere hele staben i hvordan nettsiden skal fungere og se ut, vil ofte resultere i mer krøll enn konstruktivt samarbeid. Involver kun de som faktisk skal være med i teamet for den nye nettsiden – nok meninger blir det likevel. Du kan samle innspill rundt det viktigste med nettsiden, som strategi for innhold, målet/målene med nettsiden, hente innsikt fra kundeservice som er nærmeste kontakt med kunden og lignende. La de mer tekniske spørsmålene bli vurdert av dem som vet hva de snakker om.

3. Nettsiden er ferdig når den er lansert

Når det kommer til nettsider, er det ingenting som heter ferdig. Jevnlig vedlikehold må til for at den skal fortsette å prestere. Ikke fordi den ikke var bra nok da den ble lansert, men fordi den alltid kan bli bedre. Hva som kan forbedres, finner du gjerne ut av etter hvert som du begynner å spore og analysere hva som foregår.

Selv om du ikke har et stort nettsted eller enorme mengder trafikk, er det likevel en fordel at noen holder et øye med siden og funksjonaliteten, og gjør nødvendige oppdateringer etter hvert som det trengs.

4. Alle kan få til god brukervennlighet

Det er en grunn til at digitale byråer som oss har egne eksperter på brukervennlighet – fordi det er en ekspertise. God brukervennlighet handler om mer enn webdesign, spesielt når vi snakker om kjøpsprosesser for nettbutikker, API-integrering med andre systemer, komplekse løsninger og sider med mye informasjon.

Bransje, målgruppe og målet med nettsiden vil variere fra prosjekt til prosjekt, og de er alle faktorer som påvirker hvordan siden bør bygges for å oppnå den gode brukervennligheten du ønsker. Raske, billige nettsideløsninger kan sjelden tilby de solide, skreddersydde løsningene som trengs for å oppnå nettopp det.

5. Nettsider er bruk og kast

Ja, hvis du kjøper en billig mal for å sette opp en side selv. Mange tjenester som har blomstret opp de siste årene, gjør det mulig å sette sammen en ok nettside til en billig penge. Å benytte seg av ferdigsnekrede maler kan fungere for noen, men ikke for alle.

Les mer om webutvikling her.

De fleste som tar merkevaren og tilstedeværelsen sin på nett på alvor, har innsett, eller innser underveis, at det ikke duger, og at disse løsningene ikke dekker de spesielle behovene de har. Etter hvert ser de på en ordentlig løsning som en investering.

Du får det du betaler for

Du investerer i et nettsted for å oppnå et utbytte. For noen skal nettsiden føre til flere direkte salg eller andre konverteringer. Andre måler suksessen i synlighet, trafikk, bruk eller noe annet. Uansett hva du ønsker å oppnå, får du ofte igjen det du betaler.

Ønsker du å gjøre en god investering, allierer deg med designere og utviklere som forstår bedriften din og vil det samme som deg: at du skal lykkes på nett. Det riktige teamet vil kunne tilpasse gode løsninger som bidrar til at du når dine mål, og vil skreddersy etter behov og budsjett.

Vi i Increo hjelper dere med nettsider og digitale løsninger, fra oppstart til lansering – med stadig forbedring og optimalisering .

Lurer du på hva vi kan få til for dere?

Ta kontakt med oss for et uforpliktende møte!