Soleliten

Slik forkortet vi kjøpsprosessen med smart bruk av data

Noen produkter krever mer omfattende kjøpsprosesser. Men med gode digitale opplevelser kan du gjøre kundereisen enklere, artigere og smidigere. Sjekk hvordan vi brakte solceller til folket – og ble belønnet med Gulltaggen for det.

Nærbilde av laptop som viser forsiden av soleliten.no

Norgeseliten er en av Norges største elektrogrossister. For noen år siden kom de til oss med en idé: De ville selge solcellepaneler gjennom en nettbasert tjeneste. Kunne vi hjelpe dem med navn, konsept – og å bygge en enkel og innlysende prosess av det hele? Svaret var ja, navnet ble Soleliten, og løsningen ganske kul. 

Utfordringen – «no hassle»

For en hel del boligeiere er solceller på taket egentlig en no-brainer. Du kan produsere din egen kortreiste strøm – helt uten inngrep i naturen. Du tar del i det grønne skiftet, samtidig som du sparer penger. Dette er noe mange ønsker seg, men som færre gjør noe med. Oversatt: Terskelen er for høy. Det er for mye friksjon i salgsløpet.

Selv om selve panelene er hyllevare, krever det avansert installasjon. Hvem skal gjøre dette – og hva vil det koste? Og for dem som ikke har tenkt på det: Passer det egentlig min bolig? Hvor mye energi kan jeg produsere? Alt dette måtte vi kommunisere i en brukervennlig løsning. Både hvorfor og hvordan skulle gjøres klart som dagen. Solelitens brukere skulle slippe å famle i mørket.

Nærbilde av laptop som viser funksjonalitet på soleliten.no

Slik løste vi det – banebrytende smidig

Ofte er det slik at jo enklere noe er i frontend, jo mer komplekst er det under panseret. Dette er et kroneksempel på det. Hver handling, hvert hinder og hver stein i skoen brukeren skal få slippe, må på en eller annen måte kodes vekk i backend. Måten vi gjorde det på her, førte til at vi ble belønnet med Gulltaggen for beste bruk av data. Det synes vi jo er ganske stas.

På Soleliten trenger du nemlig ikke gjøre annet enn å skrive inn adressen din. Når du trykker på «beregn mitt tak», begynner de intrikate tannhjulene å snurre. Systemet bruker kartdatabaser, finner huset ditt og henter ut informasjon om takflatene dine fra offentlige datakilder. Basert på vinkler, himmelretning og areal, klarer Soleliten å kalkulere antall enheter du kan plassere på hvert tak – og hvor mye energi du kan produsere med dem.

Todelt bilde som viser innrammet Gulltaggen-diplom for Best bruk av data til venstre og utsnitt av soleliten.no til høyre

En lysende fremtid

Det er selvsagt ikke alt. I tillegg til estimert produksjon – enkelt forklart med eksempler – får du naturligvis opp din egen kostnad. Støtten fra Enova kommer tydelig frem i regnestykket. Løsningen beregner også nærmeste installatør og estimert leveringstid. Vil du gjøre manuelle konfigurasjoner, kan du trykke deg inn på innstillinger. Her kan for eksempel velge flere tak eller endre farge på panelene.

Soleliten.no er et prosjekt som startet med en enkel problemstilling, og endte med noe nyskapende. Konseptet hviler på mye forretningslogikk – og løsningen på et lite teknisk kunststykke.

Det er sånt man blir strålende fornøyd av.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306