Kiona

Komplekse produkter – enkelt presentert

Hvordan lager du en digital løsning som på elegant vis syr flere selskaper sammen til ett? Hvordan tar du hensyn til ulike kundegrupper, produkter og interessenter – uten at det blir rotete? Slik løste vi det for teknologikonsernet Kiona.

Laptop som viser kiona.com

God forankring gjennom design sprint

Å smelte sammen to selskaper kan være tricky nok, men i dette tilfellet var det ikke mindre enn fire selskaper som skulle seile under et nytt, felles flagg. Det krevde at vi hentet frem et kraftig verktøy fra verktøykassen: design sprint.

Noe av poenget med en design sprint er å kickstarte prosjekter og komme raskt frem til håndfaste produkter. Men du skal ikke undervurdere verdien i selve prosessen. Som en helt ny, ikke-offentliggjort konsolidering av fire selskaper hadde Kiona mange beslutningstakere. Design sprinten var derfor den perfekte arena for alle disse til å formidle sine tanker og behov.

«Vi følte aldri at dette var et bestiller/leverandør-forhold, men at vi faktisk samarbeidet. Vårt team jobbet med å lage innhold parallelt med at Increos folk utviklet løsningen. Fant vi bugs underveis, fikset de det fortløpende. Det var rett og slett gøy å jobbe med dem.»

– Silje Moan, digital marketing specialist i Kiona

Slik løste vi det

Når det kom til look and feel, fikk vi fin drahjelp av at Kiona allerede hadde fått utviklet en splitter ny visuell profil. Den måtte vi skape et helhetlig formspråk av – og vi jobbet mye med å tilpasse typografi og fargebruk. Gjennom brukertesting optimaliserte vi brukeropplevelsen, og justerte blant annet paletten slik at call to action-knappene var lett synlige.

For å treffe potensielle partnere «i hjertet» plasserte vi Become a partner utenfor menyknappen. Bak knappen skjuler det seg en megameny som pakker inn hele løsningsporteføljen under én Kiona-paraply. Andre sentrale grep har vært:

  • å alltid lage shortcuts. De gjør det lett å finne frem til det du er ute etter, i tillegg til at de gjør det enkelt å måle hva folk klikker på. Det som ikke funker, kan byttes ut. Snarveier gjør også siden mer dynamisk og fleksibel.
  • søkefunksjon med kart. Etter sammenslåingen har Kiona et enda større geografisk nedslagsfelt. Åpne «our partners»-kartet og finn din nærmeste leverandør med et par klikk.
  • flere innganger til samme side. Uavhengig om du kjenner produktnavn eller bare vet hva slags løsning du trenger, skal du ende opp på bestemte landingssider. En smart struktur har flere veier til Rom.
  • design som gir deg lyst til å klikke. Djevelen ligger som kjent i detaljene, og vi har jobbe mye med å gjøre Kionas løsning til en du ønsker å interagere med. Det synes vi at vi har fått til gjennom bruk av flere små komponenter (seksjoner og bokser) som harmonisk spiller på lag. Det er også med på å skape den fleksibiliteten Kiona ønsket seg.

To utsnitt av kiona.com

… og mye, mye mer. I stedet for at vi forteller deg alt, kan du jo ta en titt på kiona.com?

Todelt bilde med to bilder som viser kiona.com til venstre og et bilde av et forretningsbygg til høyre

«Nå har vi fått en løsning som virkelig lever. Feedbacken fra både folk internt i selskapet, kunder og partnere har vært strålende. Vi er superfornøyd!»

– Silje Moan, digital marketing specialist i Kiona

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306