FIRST® Lego® League Scandinavia

Én kloss av gangen

Det handler om innovasjon i smidige prosesser, når nettsidene til FIRST® Scandinavia får sin årlige oppdatering.

Collage av Hjernekraft.org

Da FIRST® Scandinavia kontaktet Increo for første gang for over 15 år siden, var det fordi de trengte en bedre plattform for å kunne kjøre sine innovative FIRST® Lego® League-turneringer. De jobbet mye i Excel og ønsket å digitalisere seg.


Det likte vi godt, for i Increo er vi opptatt av både skaperglede og digitalisering. En av Increos utviklere har til og med deltatt på turneringen som barn! Med stormende jubel brettet vi opp ermene og startet på det som skulle vise seg å bli et nyskapende og langvarig samarbeid.

Besøk nettsted

hjernekraft.org

Utfordringen - innovasjon på årlig basis

FIRST® Lego® Leauge er en av verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranser for barn og unge. Hver høst inviterer de unge deltakerne til over 30 regionale turneringer i Norge og Sverige, hvor de skal forske, innovere, designe og programmere.


Det er med andre ord mye aktivitet i nettstedsløsningene til FIRST® Scandinavia. Det krever en hel del kapasitet av løsningen, samt en god del innhold. Siden starten har Increo oppdatert de digitale plattformene årlig, i de månedene hvor det ikke er aktive turneringer. Samtidig har turneringene vokst seg større for hvert år, og nettsidene har blitt stadig mer komplekse.


Hvordan har Increo jobbet for å oppdrive innovasjon og nyskaping på deres nettsider, i tidsrommet man har tilgjengelig mellom hver turnering?

Smidig prosess

Slik løste vi det

Smidig prosess

På cirka seks måneder skal Increo eksempelvis rekke både innsiktsanalyser, design og utvikling. Derfor videreutvikles kun en liten del av plattformen årlig, via en såkalt smidig arbeidsmetodikk. Sammen med FIRST® Scandinavia kan større arbeidsperioder starte med workshops og konseptskisser, før man går videre med design av prototyper og oppdateringer av visuell profil. Mot slutten lager Increos designere en datamodellering av ønsket løsning, som deretter sendes videre til teknisk utvikling.

Strukturering av innhold

På nettstedet skal mange ulike brukere finne frem til ønsket informasjon. De skal melde på sine lag, laste ned oppgaver, og sende inn oppgaveløsninger. I tillegg skal de kunne sjekke poengtavler og status i sanntid. Increo fokuserer derfor på å rydde i innholdet på nettstedet, slik at informasjonen blir lett å finne frem til. Allerede i konseptskissene starter designer med å sette opp en tydelig innholdsstruktur, slik at man får redusert klikkdybden med kun et fåtalls undersider per side.

Integrasjoner av ulike plattformer

Turneringene finner sted én gang i året. Da må nettstedet fungere, for det kan være opptil 5000 brukere som bruker det samtidig. Dette krever en enorm kapasitet. For å fordele trykket fra trafikken har Increo lagt ulike deler av nettstedet på ulike plattformer, som snakker sammen gjennom såkalte integrasjoner, eller en “API-bridge”. Front-end ligger for eksempel i React, men henter informasjon som poengscore og antall påmeldte fra Umbraco – et headless CMS. Selve turneringen etter login ligger derimot på en annen plattform.

Givende samarbeid

Alt i alt er det svært givende å kunne jobbe med noe som fremmer innovasjon blant barn og unge. For Increos utviklere er det like nervepirrende hvert år, når minst 700 veiledere fordelt på Norge og Sverige besøker nettstedet for å melde på sine lag. Da må de digitale systemene fungere når det gjelder. Samtidig får vi en mulighet til å være nyskapende sammen med gjengen i FIRST® Scandinavia, som både er kreative og strukturerte. 

Vi i Increo erfarer stadig at de beste resultatene kommer av godt samarbeid, og dette er et prakteksempel på nettopp det. Vi håper at de unge deltakerne i FIRST® Lego® League opplever gleden av å erfare det samme.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306