Slik skapte vi Norges beste sportsbutikk på nett

Da folka bak Braasport bestemte seg for å starte en helt ny sportsbutikk, valgte de en noe utradisjonell tilnærming. De lanserte nemlig nettbutikk først, for deretter å åpne showroom og til slutt en fysisk butikk.

Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning

Tanken bak Braasport

Gründerne bak Braasport har mange års erfaring fra sportsbransjen, og har drevet både fysisk sportsbutikk og på nett. De kom til oss for å få designet, utviklet og markedsført en ny nettbutikk. Visjonen var å skape Norges beste sportsbutikk på nett. Brukerne skulle komme inn i nettbutikken og velge seg et univers å utforske, for eksempel sykkel. I tillegg skulle det være enkelt å navigere etter blant annet favorittmerke.

Dette har vi gjort:

Konseptutvikling
Design

Rådgiving

Utvikling av webapplikasjon

Skreddersøm i nettbutikken

Integrasjoner mot kassasystemer
Lagersystemer
Personaliseringsverktøy
Filmverktøy

Lanserte nettbutikk først

I motsetning til de fleste butikker, lanserte Braasport nettbutikken først, i tillegg til et showroom. Dette skjedde høsten 2017, mens den første fysiske butikken åpnet i starten av 2018. Å lansere en helt ny butikk, og en helt ny merkevare på nett, krever sitt. I et tøft marked med mange konkurrenter valgte Braasport å satse på det de er best på, nemlig høy sportsfaglig kompetanse og lang erfaring. Blant annet er nettbutikken utstyrt med en live-chat, hvor du kan få gode råd og kjøpshjelp. I tillegg kan du booke tid i showroomet hvor du kan se og prøve de ulike produktene, og samtidig få hjelp til å finne det utstyret som passer akkurat deg best.

Gjengen i Braasport strekker seg langt for å yte god service, og sørge for at kundene blir fornøyde. Det har flere ganger skjedd at de ringer til kunder som har lagt inn bestillinger på utstyr de mener ikke er optimalt, og tilbydd råd og veiledning. Er ikke dette ordentlig service, så vet ikke vi!

Ville lage den beste nettbutikken vi kunne få til

Vi har jobbet med folka i Braasport tidligere, og kjente derfor hverandre godt. Dette gjorde at prosjektet fikk et noe utradisjonelt løp, hvor vi fikk veldig løse tøyler. Vi ble vist tillit, og fikk være med å bruke vår kunnskap og erfaring til å bygge den nettbutikken vi mente var best, med liten grad av detaljstyring. Vi jobbet mot ulike tidsfrister, og prøvde å bygge et best mulig prosjekt fram mot lansering. En nettbutikk er et løpende prosjekt, og vi arbeider kontinuerlig med videreutvikling og ny funksjonalitet.

Betalt annonsering

For å sikre god synlighet og lønnsom trafikk inn til nettbutikken allerede fra lanseringsdagen, planla vi et betalt annonseløp parallelt med design- og utviklingsprosessen. Her bygget vi en omfattende betalt søkeordskampanje i Adwords for å sikre synlighet på viktige søkeord helt fra start. I tillegg kjørte vi en displaykampanje for et høyt volum visninger, noe som er en fordel når du ønsker merkevareoppmerksomhet. Å bygge e-postlister ble også en viktig aktivitet for å kunne gå ut med budskap til de mest ivrige fra start. I dag kjører vi både søk- og shoppingkampanjer for å sikre oss besøk fra en større andel av brukerne som søker etter relevante ord og produkter.

Digital markedsføring, som en del av en helhetlig markedsstrategi, sikret ekstremt mye trafikk inn til nettbutikken den første uka, og ROI (Return of Investment) har vært positiv helt fra begynnelsen av. Denne trafikken ville Braasport gått glipp av dersom dette arbeidet ikke ble lagt ned før lansering. Det er svært viktig for en ny merkevare å være synlig med annonser på relevante søkeord, ettersom den organiske synligheten tar lengre tid å bygge opp.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev