Hopp til hovedinnhold
Lena Marie Olsen Robertsen
Skrevet av
Lena Marie Olsen RobertsenRådgiver, SEO955 21 815

Hvordan jobber vi med SEO-optimalisering i nye prosjekter?

En ny nettside gir deg muligheten til å begynne litt fra scratch. Samtidig er det viktig å ta med de positive rangeringsfaktorene videre til den nye nettsiden. I Increo jobber vi med SEO fra start til slutt, og videre etter lansering av prosjekt. Hele veien jobber SEO-rådgiver, designer og utvikler sammen for å sikre at løsningen SEO-optimaliseres både gjennom design og kode.

Lurer du fortsatt på hva SEO egentlig handler om, og hvorfor du bør fokusere på det? Da bør du først lese vårt tidligere innlegg; hva er SEO?

Søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse vil gi oss en god innsikt i hva potensielle kunder søker etter og er et grunnleggende fundament når man jobber med sidestruktur og menystruktur for en ny nettside. Søkeordsanalysen vil ikke bare være grunnleggende for å SEO-optimalisere nettsiden, men også for å forstå hvilke tema som har mest interesse og hva slags innhold som kan være viktig for brukeren.

Kategorisering og sidestruktur

Har man oversikt på søkeord og søkevolum fra en søkeordsanalyse allerede i startfasen, kan man jobbe mer strategisk med hvordan man bør kategorisere innholdet for best mulig effekt. Samtidig bør kategorisidene designes med tittel og kategoritekst slik at Google klarer å forstå hva innholdet handler om. Derfor er det ekstremt viktig at SEO og designer jobber sammen for å legge en god struktur for nettsiden. Desto mer tydelig innholdet er, desto enklere er det for Google å forstå hva nettsiden handler om.

URL-struktur

URL-strukturen på en nettside avhenger av hvordan løsningen utvikles. For eksempel bør sider under kategorier også kunne ligge under kategorien i URL-strukturen. Handler siden om speil så kan den forsterkes med å ligge under kategorien baderomsmøbler i URL-en slik at både brukeren og Google forstår at speilene på denne siden henger sammen med baderomsmøbler.

Meny og internlenking

Hvordan du linker til kategorier og undersider påvirker hvordan Google går gjennom nettsiden din. Sider som ligger høyere oppe i strukturen, som i hovedmenyen, blir crawlet oftere enn sider som ligger lenger ned fordi Google følger linkene. Det betyr likevel ikke at alle sidene skal ligge i hovedmenyen – da mister man den effekten igjen. God internlenking sørger for å distribuere det som man i SEO-verden kaller for link juice, en slags SEO-verdi som hver side har, jevnt over nettsiden.

Optimalisering av innholdet

Når det grunnleggende er på plass, må også innholdet optimaliseres med de riktige søkeordene. Det hjelper ikke å ha en god struktur og kode dersom tekstene ikke optimaliseres. Skal man skrive boblejakke eller dunjakke? Det ene ordet har 720 søk i måneden, det andre har 1320 søk i måneden. Du får altså synlighet for hele 83% flere potensielle brukere med det ene ordet. Hvilket av de to ordene tror du har flest søk i måneden?

Gjøre innholdet tilgjengelig for Google etter lansering

I tillegg til å jobbe tett med utviklerne underveis i prosjektet, tar vi også en runde på det tekniske som påvirker hvordan Google går gjennom og leser innholdet på nettsiden. Gamle URL-er må omdirigeres riktig for å videreføre lenkeverdien de har. Robots.txt fila må oppdateres slik at søkemotorene faktisk får lov å crawle nettsiden din, og nytt sitemap bør publiseres for at Google enkelt skal finne de nye URL-ene og nytt innhold på nettsiden.

Og hvis du fortsatt lurer på om det er dunjakke eller boblejakke som har flest søk, så er det dunjakke som har størst søkevolum med 1320 søk i måneden.

Har du en ny nettside på gang, eller trenger du hjelp med å optimalisere dagens nettside? Ta kontakt på [email protected] for et uforpliktende tilbud!

Du er frakoblet.