Hopp til hovedinnhold
Toril Aspaas
Skrevet av
Toril AspaasRådgivning, prosjektledelse920 87 158

FIRST LEGO League – førsteklasses nettsider er ingen lek!

FIRST Scandinavia er en gammel kunde av oss i Increo. De er en stiftelse som ønsker å bidra til at flere velger realfaglig utdanning. Dette gjør de gjennom konsepter som skaper lærings- og mestringsopplevelser for barn og unge. Et av dem er FIRST LEGO League.

Årets FIRST LEGO League turnering arrangeres 9. november og til nå er det 939 påmeldte lag. Vi gleder oss til åfølge med konkurransen fremover!

FIRST kom til oss med en over 10 år gammel nettside, som Increo lagde i sin tid – i 2008. Den holdt ikke lenger stand i dagens verden, og de trengte en ny løsning for FIRST LEGO League turneringene. Løsningen måtte ha langt bedre brukervennlighet, enda mer funksjonalitet – og fungere knallgodt på mobil. For dette er noe helt annet enn en vanlig nettside.

Utfordringen og kundens ønske

Oppdraget for FIRST LEGO League er et av de mer teknisk krevende vi har gjort. Heldigvis liker vi en utfordring. 

Denne nettsiden er like mye et verktøy, både under selve FIRST LEGO League-turneringen og ellers gjennom året. Det i seg selv betydde krav om en rekke funksjoner. I tillegg er systemet rollestyrt: Lag, veiledere, prosjektledere og dommere kan logge inn – alle med hver sin egen funksjonalitet. Systemet må også takle den høye trafikken under turneringene.

Nettside av høy teknisk kompleksitet
Bilder er hentet fra hjernekraft.org/FIRST LEGO League

Slik løste vi det

Det første vi gjorde var å bryte ned den originale nettsiden. Vi tok med oss alt av funksjonalitet, la til enda mer, og gav det en moderne innpakning. Increo stod for design, grafikk og interaksjonsdesign.

Og her er frontend virkelig bare toppen av isfjellet – den store jobben ligger under overflaten. Deltakere og dommere kan logge inn fra mobilen og justere data underveis. Denne informasjonen kalkuleres og sys sammen. Resultater skal fortløpende kunne vises på storskjerm.

Kunden har vært gira, og sitter på enormt mye fagkunnskap. Det har gjort samarbeidet ekstra spennende for oss, og vi har blitt utfordret hele veien. Fra starten av la vi opp til en dynamisk løsning som var åpen for kontinuerlige tilpasninger. Det er vi glade for i dag – her har stadig nye behov dukket opp underveis.

Dette har vi gjort:

  • Workshop og forprosjekt
  • Kravspesifisering i samarbeid med kunde
  • Rådgivning innen teknologi og design
  • Informasjonsarkitektur
  • Interaksjons- og visuelt design
  • Front-end
  • Back-end
  • Skreddersydd løsning i Wondercode

Men utfordringen fortsetter

«Det finnes ikke noe tilsvarende, så alt måtte skreddersys. God kommunikasjon er ekstremt viktig i slike prosesser, og samarbeidet med Increo har vært bra. Vi fikk leveransen i tide til sesongen, og er i dag stolt over websiden vår. Nå ser vi frem til å gjøre den enda bedre i årene som kommer.»

– Silje Kumeus
Konseptleder, FIRST LEGO League Scandinavia

Bilder er hentet fra Hjernekraft/FIRST LEGO League

Du er frakoblet.