Unimicro

Skreddersydd fleksibilitet for Unimicro

Unimicro har nå et lynraskt nettsted, satt opp i Sanity som gir fleksibilitet. Brukervennligheten i Sanity gjør produksjon av innhold mye raskere og mer presist. Uttrykket reflekterer kvalitetene til Unimicro og gir en opplevelse av å være aktuell og samtidsbevisst.

Den nye forsiden til unimicro.no

Unimicro er et teknologiselskap som leverer regnskapssystemer til norske og internasjonale bedrifter. I løpet av de siste årene har selskapet gjennomgått en rekke endringer. Denne fornyelsen skulle synliggjøres gjennom ny visuell identitet og ny nettside.

I 2023 kunne Unimicro lansere sitt nye visuelle uttrykk og i den forbindelse sin nye nettside, som er laget av Increo. Historien bak beviser nytten av en smidig prosess og teknologisk utforskervilje.

Vokst ut av sin gamle løsning

Increo har hatt ansvar for å lage Unimicros nye nettside. Unimicros sider besøkes av både ansatte i regnskapsbyråer, som alt jobber med Unimicro, nysgjerrige regnskapsbyråer og nye kunder som skal ha et regnskapssystem til sin bedrift. De besøkende skal gjennom forskjellige brukerreiser og en av jobbene for UX-designer har vært å tilrettelegge dem.

En annen oppgave UX-designet skulle løse var å rydde opp i en kompleks struktur med ulike nettsider, undersider, produktsider, kampanjesider og samarbeidspartnere. Dette er utfordring vi møter ofte når vi jobber med en etablert bedrift som har lang historie og flere produkter på markedet.

Skjermbilde av unimicro.no sin side for "min regnskapsfører"

Samarbeidsprosjekt

Increo har ikke vært alene om å løse alle oppgavene for Unimicro. Vi har samarbeidet med Pitch Studio, som har hatt ansvar for visuell identitet og kommunikasjonsplattform. 

Dette er et relativt nytt design og kommunikasjonsmiljø, med mange drevne designere og rådgivere på laget. I løpet av kort tid har de opparbeidet en imponerende kundeportefølje. Gjennom dette prosjektet har vi dratt veksler på hverandres ekspertise og jobbet parallelt.

Prosjekt- og prosessledelse er ekstra moro når man får jobbe med så mange dyktige mennesker - både internt i Unimicro, og eksterne parter som Increo og Pitch. Takk for dansen og solid arbeid siste måneder - nå gleder vi oss til fortsettelsen!
- Ingrid Haraldseide, prosjektleder Unimicro

Nøkkelen til et vellykket identitetsprosjekt: Brand Sprint

Brand Sprint som arbeidsmetode er godt egnet både for designprosjekter og for prosjekter innen digital utvikling. I tillegg til å sette brukeren i sentrum, skaper prosessen rom for at alle som har noe viktig med inn i prosjektet faktisk får komme til. 

Denne workshop-modellen er tilrettelagt for at man noterer og deler sine innspill, fremfor å ha en diskusjon over bordet. 

Vi fikk samlet medarbeidere fra Unimicro i Trondheim, for å jobbe med Pitch og Increo. Resultatet av denne workshop-en ble utgangspunkt for arbeidet med visuell identitet og ga et ypperlig startpunkt for UX-design og SEO-arbeid. 

Sanity som CMS gjør det lett å publisere

Unimicro er et teknologimiljø og slik sett ekstra interessert i hvilket CMS siden skulle bygges med. I prosessen med å bestemme CMS satte vi av tid til å sammenligne fordelene ved fire forskjellige løsninger.

Både Increo og Unimicro er av den overbevisning at det ikke finnes ett overlegent CMS. Målet var å finne det som egnet seg ekstra godt til den kombinasjonen av oppgaver unimicro.no skulle løse.

I Unimicro er det en aktiv redaksjon med flere medlemmer, som publiserer mye. De er en engasjert organisasjon som stadig er inne og justerer på sidene sine. At det skulle være enkelt å bruke for alle bidragsytere, og det faktum at en av deltakerne i prosjektet hadde gode erfaringer med CMS-et, gjorde at valget falt på Sanity.

Smidig prosess

Et av resultatene av en god Brand Sprint er at flere gjerne kan begynne å løse oppgavene sine samtidig. Heller enn å vente på en ferdig utviklet designmanual,kan SEO-ansvarlig og UX-designer begynne å utarbeide innholdsstruktur og sitemap. 

Hver 14. dag møttes Unimicro, Pitch og Increo for avstemmingsmøter. 

Slike hyppige gjennomganger og godkjenninger satte oppdragsgiver i førersetet, ved å gi Unimicro muligheten til å prioritere hva som skulle jobbes med. Med fjortendagers intervaller ble det enkelt å justere kursen underveis i prosjektet. Det tette samarbeidet styrket opplevelsen av eierskap og ansvar for alle parter.

Unimicro.no gjør en større del av servicejobben. 

Nettstedet har blitt oversiktlig og moderne. I tillegg har det funksjoner som forenkler onboarding av nye kunder for Unimicro.

Når nye kunder melder at de ønsker å benytte Unimicro, sjekker sidene umiddelbart med Brønnøysundregistrene for å finne ut hvilket regnskapsbyrå de benytter – og om dette byrået er en samarbeidspartner av Unimicro. Hvis det aktuelle byrået ikke er en samarbeidspartner får de en melding om kundens ønsker. Tilbyr de Unimicros tjenester/produkter får kunden en melding om det.

Denne funksjonen fremstår som selvfølgelig når man hører om den, men er en nyvinning som forenkler mye for bedrifter som er gode på helt andre ting enn regnskap. Det er en detalj i ånden til Unimicro, som har som visjon å skape verdens beste kundereise for sine kunder.

Unimicro valgte Sanity fordi

  • Sanitys modell for skreddersøm gir brukeren utenlukkende de modulene og komponentene de trenger
  • Sanity Studio reduserer feilmarginene for redaktørene. 
  • Data som er lagret i løsningen kan enkelt brukes i andre flater, for eksempel en app eller nyhetsbrev.
Skjermbilde av unimicro.no sin side hvor du kan velge om du ønsker å føre regnskapet selv eller benytte regnskapsfører

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306