Minera Skifer

Slik økte vi den organiske trafikken med 200 %

Grundig innsiktsarbeid og innholdsplan skapte en økning på 200% i organisk trafikk. Les mer om hvordan vi jobbet med vekst her.

Minera nettsidens forside

Da Minera Skifer kom til oss for å utvikle ny nettside, så hadde de en spesifikk utfordring - folk flest forbandt skifer med den litt gammeldagse “hytteskiferen”. Den som man ofte finner i gangen eller oppover peisen på den klassiske fjellhytta. De visste hvor mye potensial de hadde til å øke salget, om de bare kunne nå ut til flere brukere.


For lite kjennskap til skifer som materiale

Selv om skiferen er et ypperlig valg for fjellhytta, så finnes det så utrolig mange flere muligheter med skifer – både i bruksområder, formater og stil. Minera Skifer hadde derfor ambisjoner om å øke kjennskapen til de gode kvalitetene skiferen har som materiale.

Et av målene for den nye nettsiden ble derfor å rangere på søkeord for brukere som er i research-fasen før de skal pusse opp, fornye eller gjøre noen oppdateringer i hus eller hage. Altså før de har begynt å tenke på hvilke materialer de trenger.

Minera forside på en laptop

Grundig innsiktsarbeid og søkeordsanalyser

I forkant av søkeordsanalysene, skaffet vi innsikt fra flere av butikkene som selger Minera Skifer:

  • Hvem er den typiske kunden som kjøper skifer? Kjønn? Aldersgruppe? Hustype? Inntekt? Annet?
  • Hvilke utfordringer møter de i kjøpsprosessen?
  • Hva lurer de ofte på?
  • Hvorfor valgte de skifer? Vurderte de andre materialer?
  • Hva bruker de skifer til?

Svarene vi satt igjen med ga oss et utgangspunkt for å lage personas og scenarier som var aktuelle for målgruppen. Deretter begynte vi å snevre oss inn på aktuelle områder og faser hvor det var relevant for Minera å være synlig.

Etter at vi hadde identifisert hva Minera skulle snakke om, så vi på hvordan de skulle gjøre det. Vi gjorde en omfattende søkeordsanalyse med fokus på inspirasjon og research-søkeord som: gårdsplass innkjørsel inspirasjon, vedlikeholdsfri hage, soner i hagen, hvordan lage sti i hagen, skifer flis inne og fliser i entre.

Skisser av brukerreiser for personas

Bedre synlighet med en god innholdsplan

Med en komplett oversikt over aktuelle søkeord og relevante temaer la vi en strategi for søkeordene vi ønsket å bli synlige med i Google, og lagde en innholdsplan for produktkategorier og inspirasjonsartikler. 

Produktkategoriene ble navngitt og optimalisert basert på det folk faktisk søker etter og inspirasjonsartiklene ble utformet basert på det brukerne gjorde research på - slik ville brukerne finne svarene de trengte på mineraskifer.no. 

I arbeidet med produktene ble også noen kategorinavn oppdatert med ord som brukerne søker etter.


Bruddheller eller bruddskifer?

En fallgruve når man jobber med innhold er at man ikke skriver de ordene som potensielle kunder faktisk bruker. Et eksempel er bruddheller og bruddskifer som har blitt brukt om hverandre i Minera Skifer, men har vidt forskjellige søkevolum. Det ene ordet har 110 søk i måneden, det andre har 590 søk i måneden. Det vil si at om man rangerer nummer 1 i søk, og 20 % klikker seg inn - så vil det ene ordet gi 22 besøkende, mens det andre gir 118. Derfor ble bruddskifer, som har 590 søk i måneden, navnet på produktkategorien. 

Det er mer enn antall søk som avgjør hva som er det beste søkeordet for en bedrift. I Minera Skifers tilfelle gjorde vi for eksempel en vurdering på ordet flis kontra skiferflis. Flis har et betydelig høyere volum (2400 søk i måneden) enn skiferflis (480 søk i måneden). Likevel valgte vi skiferflis. Ordet definerer hva brukeren er ute etter, og konkurransen er betydelig høyere for søk etter generelle ord som flis enn en nisje-kategori som skiferflis.

I arbeidet med prioritering av søkeord og idéer til innhold brukte vi Miro, et digitalt verktøy der flere kan jobbe sammen, samtidig. 

Tema-baserte artikler - også kalt keyword-clustering

Med utgangspunkt i EAT-strategien (EAT - expertise, authority, trustworthiness) bestemte vi oss for temaer/områder innen skifer som Minera skulle ta eierskap til. Hage, utekjøkken, fasade og hytte. Deretter utarbeidet vi minst 5 innholds-ideer for hvert tema, som avdekket de viktigste områdene innen de gitte temaene.

For å sikre god rangering på de søkeordene man ønsker å bli synlige på, må man lage innhold som gir nytte for brukeren, og samtidig vise at man er eksperten i markedet gjennom å formidle gode tips, råd og fagkunnskap til brukerne.

Ofte stilte spørsmål og FAQ-schemas

For å bygge opp under EAT-strategien og mye brukte søkeord, designet og utviklet vi et felt i cms-et for spørsmål og svar. Gjennom å kode blokken med strukturerte data (schemas) for ofte stilte spørsmål, vil Google også kunne lese innholdet som spørsmål og svar, og fremheve dette som rich snippet i søkeresultatene.

Bruker man strukturerte data i koden for spørsmål og svar, vil du få en tydeligere posisjon i søk.

Å bruke strukturerte data for å få bedre synlighet i søkeresultatene gir flere fordeler:

  • brukerne får raskt svar på det de lurer på
  • gir økt merkevarekjennskap over tid
  • tar opp mer plass av søkeresultatet, ergo det blir mindre plass til konkurrenter
  • mulig for brukerne å klikke seg inn på nettsiden for å lese mer eller gjøre mer research

200 % økning i organisk trafikk

Den nye nettsiden ble lansert i juni 2021, og siden har rangeringene bare gått oppover. Vår og sommer er høysesong for Minera Skifer. Når vi sammenligner høysesongen (april-aug) i 2021 med samme periode i 2022, ser vi en økning på hele 200 % i organisk trafikk. 

I samarbeidet med Minera Skifer går kunnskaps- og idéutveksling begge veier. På denne måten oppdager vi nye vekstmuligheter som kan utforskes. Etter lansering fortsatte vi med innsikt- og vekstanalyser for å måle resultatene av arbeidet. Hvilke tiltak førte til økt vekst, og hvilke skapte ikke like gode resultater? Hva kunne vi skalere opp og gjøre mer av? Arbeidet med evaluering og justering av tiltak er en kontinuerlig prosess som fortsatt pågår. En 200 % økning i trafikken til siden viser at det er verdt innsatsen.

«Vi får utrolig mange flere henvendelser fra nettsiden. Det oppleves som at vi får 99% mer henvendelser enn før.»

- Ane Gorset, Marketing Director

Trenger du hjelp med å øke vekst for din bedrift? Vi hjelper deg med vekstanalyser og å identifisere muligheter. Ved å sette i gang flere små tiltak som måles underveis, minimerer vi risiko og kostnader ved å bruke ressursene på å skalere de tiltakene vi faktisk ser en effekt av.

Utsnitt av analyseverktøy som viser utviklingen av organisk trafikk

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017