Malling

Slik ble forretningsområdene til Malling knyttet sammen

Når virksomheter og bedrifter bruker utdatert teknologi og ulike driftssystemer, kan det føre til at verdifull innsikt går tapt på tvers av forretningsområder og avdelinger. Hvordan kan du forbedre den digitale arbeidsflyten og bli mer konkurransedyktig?

Malling forside

Da Malling skulle fornye seg, fikk Increo oppdraget med å sy sammen de tekniske løsningene. Jobben var en del av en total rebranding av eiendomshuset, utført av designbyrået Bleed. Den nye merkevareidentiteten krevde også en helt ny nettsidearkitektur.

Det var viktig for Malling at behovene til de ulike forretningsområdene i konsernet ble møtt med gode verktøy som kommuniserte sømløst på tvers av forretningsområdene.

– Det handler om god funksjonalitet, brukervennlighet og en digital helhetsstrategi som knytter sammen alle forretningsområdene for gode synergieffekter, sier Morten M. Wikstrøm, daglig leder og rådgiver i Increo.

Malling er Norges ledende rådgiver innen næringseiendom og har stor bredde i tjenestetilbudet. Selskapet leverer alt fra forvaltning, forretningsførsel og prosjektledelse til eiendomsutvikling, proptech, utleie, transaksjoner og kapitalforvaltning.

Over 330 ansatte forvalter og drifter 750 bygg over hele Norge. Den totale eiendomsporteføljen har en markedsverdi på 120 milliarder kroner.

Digitale utfordringer

Når virksomheter bruker utdatert teknologi, eller fragmenterte systemer i den daglige driften, kan det føre til at verdifull innsikt går tapt mellom ulike forretningsområder. Det kan igjen bety at man sakker akterut i forhold til konkurrentene og taper inntekter.

Løsningen er koordinering av aktiviteter på tvers av virksomheten og en sømløs dialog med omverdenen.

– Begrensninger i eksisterende CRM-system kan føre til mangelfulle data og rapporter. Dermed svekkes muligheten for faktabaserte beslutninger, optimalisering av salg, markedsføring og utvikling av kundeforhold, sier Wikstrøm.

En god digital arbeidsflyt forener data, avdelinger og prosesser. Dette gir bedre innsikt, produktivitet og leveranse til kundene.

– Vår langsiktige satsing på integrasjonskompetanse gir resultater for bedriftene vi jobber med. Vi er vant til å kombinere teknologi fra ulike leverandører og disipliner til én helhetlig løsning for kunden. Dette gir det en konsistent, sammensveiset opplevelse, til tross for kompleksiteten bak, sier Wikstrøm.

Utsnitt fra websiden

Alle systemene snakker sammen

For å møte behovet om en fremtidsrettet og skalerbar digital løsning for Malling, valgte Increo å ta i bruk en såkalt headless publiseringsløsning.

Headless-arkitektur vil si at frontenden med design, brukergrensesnitt og funksjonalitet som brukeren ser og opplever, er adskilt fra selve innholdssystemet og publiseringsløsning i backend.

– Dette er den mest skalerbare løsningen for nettprosjekter i dag, sier Christoffer Wiik, leadutvikler i Increo.

Denne nettside-arkitekturen  gir en rekke fordeler ved at frontend og backend kan utvikles uavhengig av hverandre, av hvert sitt team. Endringer eller videreutvikling på den ene siden, påvirker i liten grad den andre.

Tar i bruk de beste løsningene

For å få Mallings ulike forretningsområder til å snakke sammen, tok Increo i bruk det siste fra egen teknologiportefølje. I frontend ligger React for det visuelle. I backend brukes Umbraco som publiseringsløsning.

– Dette forenkler både utvikling og vedlikehold. I tillegg blir systemet veldig fleksibelt. Du kan enkelt lage flere ulike typer fronter, som nettsider og apper, som bruker den samme backenden, sier Wiik.

– Vi har også integrert oppsettet hos Malling med HubSpot for blant annet inbound marketing. I tillegg har vi gjort en integrasjon med meglersystemet Kvass, et verktøy for presentasjon og salg av boliger på nett.

Visning av mobilmeny og eiendommer i landskap

Utrolig fleksibel

Den åpne arkitekturen lot Increo tilpasse strukturer og funksjonalitet etter spesifikasjonene til Malling og designbyrået Bleed. 

– Vi formet publiseringsløsningen ut fra komponentbehovene i designet og funksjonskravene fra Malling. Alle elementer, moduler og komponenter er skreddersøm, sier Wiik.

I praksis betyr det at man kan sette sammen nettsider og menyer med nøyaktig det innholdet og den rekkefølgen man vil ha det. Samtidig håndteres mye av publisering og administrasjon på en smidig måte i Umbraco.

– Dette gir et utrolig fleksibelt system for innholdsproduksjon og fremtidig videreutvikling.

Komponenter for publisering

Tilbyr fremtidsrettet løsning

Wikstrøm er godt fornøyd med leveransen til Malling. Her fikk Increo vist bredden og kompetansen de tilbyr innen digitale løsninger.

– Malling har brukt oss på ulike prosjekter de siste 16 årene. Det er en fjær i hatten for oss at vi får fornyet tillit gang på gang.

Kombinasjonen av nettstedsarkitektur, integrasjonskompetanse og fleksible systemer, gir kundene en skalerbar og fremtidsrettet løsning, understreker Wikstrøm.

– Samtidig er det viktig for oss å forstå forretningsmodellen og brukerbehovene til kunden, sier han og legger til:

– Malling er et omfattende prosjekt, og man trenger ikke å gjøre en fullskala rebranding og teknisk oppgradering for å få en helhetlig digital strategi. Men kan begynne med å se på om den digitale arbeidsflyten i virksomheten fungerer bra nok. Det handler om å få et forsprang på konkurrentene dine. Vi hjelper deg gjerne.

Utsnitt av lokaler og eiendom utlisting

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306