Braasport

Splitter ny nettbutikk vokste med over 100 millioner på 3 år

Nettbutikken Braasport ser verdien av kontinuerlig utvikling over tid. De er eksperter på rådgivning innen sportsutstyr, og jobber ut fra én felles utfordring som styrende premiss: “Hvordan kan sportsfaget videreføres fra ekte møter mellom mennesker, til ekte transaksjoner på nett?”.

Animasjon av sidene på braasport.no

Braasport ble til i 2017 da folk fra Oslo Sportslager ønsket å tilby noe helt nytt. De ville åpne en sportsbutikk som eksisterte digitalt, men som samtidig konkurrerte på fagkompetanse. Kundenes behov skulle stå i sentrum.

For å få budsjettet til å gå opp måtte de være raskt på lufta med et godt produkt. Sammen med Increo lanserte de den første versjonen, en MVP (minimum viable product), av nettsiden etter kun måneder med utvikling. Deretter fulgte et samarbeid med tette, kontinuerlige nettstedsoptimaliseringer. 

Resultatet? Budsjettet gikk fra minus til pluss på kun tre år. I dag har de både en nettbutikk, en eksklusiv fysisk butikk på Ullevål, og et showroom på Frysja – med timebooking.

Utfordrende å vinne markedsandeler i et krevende marked

Salg av sportsutstyr er et krevende marked med høy konkurranse. 

For å skille seg fra konkurrentene, ønsker Braasport å tilby kvalitet over kvantitet i alle ledd. Nettbutikkens frontend må fungere som om den er en kunnskapsrik rådgiver innen sportsutstyr. Nettsidens struktur og visuelle design må fremstå som en attraktiv og ryddig sportsbutikk. Og backend må løse de samme oppgavene som et lager med høy effektivitet kan håndtere.

To nettbrett som viser utsnitt fra braasport.no

Skalerbart for vekst og spesialtilpasset kundenes behov

Hva er egentlig MVP for en enkel nettbutikk? For Braasport handlet det om å bygge en nettsidestruktur som samsvarte med kundenes reise i nettbutikken. Kundene skulle oppleve gode produkter og en god kjøpsopplevelse fra første klikk til gjennomført kjøp. Også kjent som “Braasport-reisen”. MVP i denne omgangen var ganske enkel, men samtidig solid nok for å bygge videre på nettstedet og legge til rette for vekst. 

Det er her at uttrykk som skreddersøm og spesialtilpasninger kommer til rette. 

I Increo tar vi helst ikke snarveier. Ferdig utviklede plugins og lignende, såkalte “hyllevareløsninger”, kommer ofte med begrensninger som bremser den fremtidige utviklingen av nettstedet. Vi velger heller plattformer med omhu, syr dem sammen, og passer på å ikke ta valg som vi vil angre på senere. Braasport fikk dermed et nettsted som enkelt kan skaleres opp.

“Increo har hjulpet oss med jevn trafikkøkning hvert år. Ingen kjente Braasport i 2017. I 2023 omsetter vi for ca. 120 millioner, og har rundt 30 ansatte i hel- og delt stilling. Det har vokst mye og jevnt. I det siste har vi jobbet med medlemsklubben vår, som blir stadig viktigere for oss. Her kommuniserer vi med riktig budskap til grupper med ulike behov.”
– Thomas W Aastebøl, Marketing and eCommerce manager i Braasport
Todelt bilde med fysisk butikk med produkter til venstre og to mobiler som viser utsnitt fra braasport.no til høyre

Systemer som snakker sammen

I tiden etter lansering var kundereisen i fokus. Det ble gjort flere brukertester for å se hvordan kundene ønsket å bruke nettstedet og hvordan de fant frem til sportsutstyret som var best egnet for seg. Det ble utviklet unike og omstendige produktinformasjoner, flere kategorier, showroom og chat. Dette kan sees på som utvikling av frontend - eller "forsiden" av nettbutikken. 

Da stormen hadde lagt seg, skiftet fokuset over mot utvikling av “baksiden” av nettbutikken, eller backend. Når noen gjennomfører et kjøp på braasport.no, må noen andre pakke ordren, håndtere returen og så videre. Det ble utviklet systemer som snakker med ordrehåndteringen, som igjen snakker med medlemsklubben og betalingsløsningen i nettbutikken. Optimaliseringen fokuserte på at de ansatte hos Braasport skulle kunne utøve jobben sin mest mulig effektivt. 

Stor investeringsvilje skaper muligheter

Det er mange systemer som skal snakke sammen i det digitale økosystemet til en nettbutikk. Summen av dette er det unike med Braasport. Det er også viljen til å investere – både i kapitale og menneskelige ressurser. Folkene i Braasport har hele tiden lyst til å være bedre i morgen enn det de var i går, og nettstedsløsningene er alltid under kontinuerlig utvikling. De kan rett og slett sies for å være butikkentusiaster for sportsentusiaster.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Merethe Honne
Merethe Honne
Rådgiver
Oslo
merethe@increo.no
/
928 87 311
Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017