Hopp til hovedinnhold

Brukertesting

Brukertesting er en genial metode for å avdekke problemer med brukervennligheten i en digital løsning. Det gjøres både i stor og liten skala, og kan gjøres cirka når som helst i et prosjekt, eller for digitale løsninger som finnes fra før.

Hva er brukertesting?

Brukertesting gjøres ved at vi konstruerer et testmiljø, hvor vi inviterer personer fra målgruppen til å komme og utføre oppgaver i den digitale løsningen. Ved å sette dette i system, kan vi analysere hvordan brukerne responderer på oppgavene og finne ut hvor skoen trykker. Deretter vet vi hva som bør forbedres og justeres.

Det er lurt å brukerteste så ofte som mulig, og så tidlig som mulig. Lager du noe nytt, så er det fordelaktig at brukertesten gjennomføres tidlig – helst før veldig mange uker er gått til utvikling for eksempel. Dette minimerer risiko for unødvendig arbeid, som må rettes opp senere. 

Vår kompetanse på området

  • Brukertesting i lab 
  • Fjerntesting med Teston 
  • A/B testing
  • Geriljatesting 
  • Test av innhold 

Økt konvertering med A/B testing

A/B testing er en genial metode å jobbe med for å øke konverteringsraten. Ved å teste to versjoner med små og tydelige endringer, vil man kunne se hvilke faktorer som trigger brukerne best til kjøp eller ønsket handling. Lær mer om metoden i vårt tidligere innlegg om konverteringsoptimalisering med A/B testing.

Hvorfor er brukertesting viktig?

Vi har tidligere skrevet om fem gode grunner til å prioritere brukertesting. Du får overskriftene her:

  1. Vi kan ikke «late som om vi er brukeren»,  vi trenger faktiske brukere
  2. Det brukerne sier at de gjør stemmer ofte ikke med hva de faktisk gjør
  3. En god venn i en prosess
  4. Minimere risiko og bedre prioritering
  5. Det går alltid an å foreta en brukertest