Hopp til hovedinnhold
Lena Marie Olsen Robertsen
Skrevet av
Lena Marie Olsen RobertsenRådgiver, SEO955 21 815

Hvordan jobbe med innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring har blitt et populært begrep i bransjen de siste årene, og vi opplever at flere og flere bedrifter setter av mer penger i markedsbudsjettet for å øke fokuset på innholdsproduksjon. En svært positiv, og ikke minst viktig utvikling. Likevel ser vi også mange utfordringer – godt innhold som skal engasjere og til slutt kunne drive trafikk av seg selv, krever også engasjerte ansatte og god nok tid!

Hva er innholdsmarkedsføring?

Enkelt forklart, handler innholdsmarkedsføring om å skape engasjerende og relevant innhold for potensielle kunder, som igjen øker interessen og bevisstheten rundt dine produkter eller tjenester. Det kan være i form av artikler, video, bilder, guider og lignende som publiseres og deles via dine egne kanaler som blogg, nyhetsbrev og sosiale medier.

Hvorfor fokusere på innhold?

Tillit

Godt innhold er et sterkt virkemiddel til å skape tillit som leverandør. Det viser at du forstår brukeren, og kan bruke din kunnskap til å hjelpe dem med å løse sine problemstillinger. For eksempel; brukeren skal kanskje pusse opp badet, og trenger et nytt servantskap. Da er det også viktig å velge servant og blandebatteri som er kompatible med dette skapet. Selv om du kanskje ikke tilbyr blandebatteri selv, kan man likevel vise til hvilke spesifikasjoner man bør forholde seg til når de skal kjøpe blandebatteri. Slik viser du som leverandør at du kan faget og brukeren føler seg også tryggere på at servantskapet er et godt produkt.

Tips! Tenk på hva dere vanligvis blir spurt om av kunder i fysisk butikk, og møt kundenes behov for informasjon også på nett.

Trafikk

Innholdsmarkedsføring er en naturlig og viktig del av søkemotoroptimalisering. Google kjenner igjen godt innhold, og rangerer ofte lengre tekster og blogginnlegg høyt i søkeresultatene. Samtidig som at du over tid vil øke trafikk inn til siden fra Google (i takt med økt rangering), bør du også dele innholdet i andre kanaler som nyhetsbrev og Facebook. Engasjerende innhold fører også ofte til at brukere selv deler innholdet på sine sosiale medier – slik får man et enda bredere publikum og når ut til en potensiell ny målgruppe.

Merkevarekjennskap

Er du tilstede når potensielle kunder trenger svar, får de en “knagg” å henge deg på. Innhold er et viktig hjelpemiddel for helt nye bedrifter eller bedrifter med mindre kjennskap til å øke bevisstheten og synlighet rundt merkevaren. Ergo vil du lettere være top of mind neste gang de skal handle et produkt eller en tjeneste du tilbyr.

Konvertering

Sørg for en enkel inngang til produktet eller tjenesten når du jobber med innhold, da vil også konverteringsraten øke. For eksempel i et blogginnlegg for en interiørbutikk om “høstens favoritter i stua”, bør det linkes direkte til de aktuelle produktene slik at det blir enkelt å gjennomføre et kjøp eller en bestilling.

Økt konvertering med godt innhold

Hvordan jobbe med innholdsmarkedsføring?

Sett av tid og prioriter!

Størrelsen på markedsavdelingen varierer fra bedrift til bedrift. Noen har én alt-mulig-person, eller potet som vi også liker å kalle det, som tar alle markedsføringsoppgavene, andre har større team med dedikerte personer til de ulike fagområdene. Likevel har alle samme problemstilling, tiden strekker ikke til og innhold blir nedprioritert. Selv om ikke innhold alltid gir den umiddelbare effekten, vil det over tid øke kjennskapen til merkevaren, skape mer trafikk og flere konverteringer. Det må settes av tid til de som skal holde i det, så man faktisk har tid til å utarbeide de gode idéene og deretter produsere. Godt innhold kommer sjeldent av “noe som bare måtte gjøres” – det krever grundig forarbeid og kontinuerlig research.

Gjør grundig forarbeid

Hva er målet med å jobbe med innholdsmarkedsføring for din bedrift? Hvordan skal dere få best utbytte? Ved å gjennomføre en webanalyse og søkeordsanalyse i forkant, vil man få en grunnleggende innsikt i hvordan nettsiden fungerer i dag, hvor den kan forbedres og hva folk faktisk interesserer seg i og søker etter i Google. Det er da innholdsmarkedsføringen virkelig gir effekt!

Ønsker dere å gjennomføre en webanalyse og søkeordsanalyse for deres nettside? Ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud.

Legg en plan og sett opp mål

Høres kanskje veldig enkelt ut, men samtidig er det ofte her mange faller gjennom. De aller fleste opplever tidsklemma på jobb, og uten en konkret publiseringsplan ser vi at innholdsmarkedsføring ofte blir nedprioritert. Start med et årshjul med de viktigste merkedagene, hendelsene og arrangementene som kommer – da har dere noen tema å spille på. Det kan være alt fra 17. mai til refleksdagen den 18. oktober. Sett et mål på hvor mange innlegg dere skal få ut i måneden og hvilke dager de skal publiseres. Start heller med ett eller to innlegg i måneden for å få ballen til å rulle, så øker dere heller etter hvert.

Basert på forarbeidet, bør man sette seg noen konkrete mål å jobbe etter. Bedre synlighet? Høyere trafikk inn til nettsiden? Mer engasjement i sosiale medier i form av likes og kommentarer? Øke konverteringen fra bloggen? Sett opp noen målbare mål som dere må strekke dere litt etter. Bruk Google Analytics og Google Tag Manager aktivt for å måle effekten av arbeidet dere gjør.

Med en god publiseringsplan og mål å strekke seg etter, vil det også bli enklere å gjennomføre!

Hvilke kanaler skal dere bruke?

Tenk heller kvalitet i stedet for kvantitet. Hvor er det relevant for dere å være og har dere mulighet til å følge opp responsen som kommer? Skal innlegg deles på Facebook, må også noen sørge for å svare på eventuelle kommentarer og spørsmål i den kanalen. Brukerne stiller høye krav og forventer raske svar i sosiale medier. Er det en liten markedsavdeling med kanskje ikke de største midlene? Velg heller et par kanaler som dere tenker er mest relevant for deres målgruppe og budskap, og sørg for å bli best på disse kanalene!

Hvem skal holde i det?

Finn en form på hvordan dere skal gjennomføre og jobbe med innholdsmarkedsføring fremover. Er det markedssjefen som skal holde i det? Er det en enkelt person som både skal være ansvarlig og produsere eller skal man lage et lite team for innhold? Her må man finne ut hva som passer best for deres bedrift og avdeling. Vi anbefaler uansett at en person har overordnet ansvar og kontroll på at det settes av tid til det som skal produseres. Da unngår man at det utsettes gang på gang og til slutt “koker bort i kålen”. Hvis ingen har mulighet til å sette av nok tid, kan det være lønnsomt å få hjelp utenfra.

Skap engasjement rundt det!

Engasjert innhold kommer av engasjerte pådrivere og interessen for innhold. Bruk tid på intern markedsføring – fortell om konseptet, tanken bak og hvordan de andre ansatte kan være med å bidra. Vær åpen for alle ideer (så kan man heller skrelle bort etterpå) – lag en tavle der alle i bedriften kan komme med ideer til innhold. De gode ideene kan like så godt komme fra resepsjonen som fra daglig leder eller fra noe en kunde har sagt. Gjør research på innhold – samle kampanjer fra andre bedrifter som dere liker, finn ut hva slags innhold som inspirerer dere. Lag personas – hvem skal dere snakke til og lage innhold for? Kickstart det hele med en workshop – ikke glem å legge en konkret plan og mål for workshopen slik at dere faktisk får utbytte av den.

Vi hjelper dere med å legge grunnlaget slik at dere kommer skikkelig i gang med innholdsmarkedsføringen deres. Ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud.

Engasjert innhold kommer av engasjerte ansatte!

Du er frakoblet.