Markedsføring og salg på nett – disse reglene må du kunne
Synes du det er vanskelig å navigere seg i hva som er lov og ikke når det kommer til salg og markedsføring på nett? Her gir vi deg en liten innføring i hva du bør tenke på.
Reklame i blogger og sosiale medier – slik gjør du det
Reglene er ganske klare: Reklame og annen markedsføring skal utformes og presenteres slik at det tydelig fremstår som nettopp markedsføring. Skjult reklame er med andre ord ikke lov. Dette er en typisk problemstilling man møter i forbindelse med sponsing av bloggere i sosiale medier. For når bloggeren får betalt (eller annen form for vederlag) for å omtale produktet eller tjenesten din, er det per definisjon reklame. Dette gjelder også annonselenker. Bloggeren skal da merke det aktuelle innlegget som reklame eller annonse. Merkingen må ligge øverst, og det må være så tydelig at brukerne ser det. I andre sosiale medier skal det også merkes. På Instagram for eksempel, benytter man #reklame som den første hashtaggen. Det samme gjelder Facebook og tilsvarende kanaler.
Styr unna falske brukeromtaler
Her er det naturlig å nevne brukeromtaler (for eksempel på produkter i nettbutikker). Det er problematisk, og brudd på regelverket om skjult reklame, om brukeromtaler er falske, kjøpte, redigerte eller premierte. Er du i tvil, er anbefalingen at du merker det som reklame.
For mer informasjon: Finn Forbrukertilsynets veiledning for merking av reklame i sosiale medier her
Få samtykke før masseutsendelse av e-post og SMS
Hovedregelen er at man som forbruker selv skal bestemme om man vil motta reklame. For e-post og SMS er det derfor et krav at du skal ha forhåndssamtykke fra forbrukeren. Samtykke skal være gitt uttrykkelig (det vil si at det krever en handling fra brukeren), og vedkommende må samtidig vite hva han samtykker til. I tillegg skal mottakerne når som helst kunne melde seg av om de ønsker det. Du som annonsør må senere kunne dokumentere dette samtykket.
Ingen regel uten unntak: Er mottakeren kunde i et eksisterende kundeforhold, er dette et unntak fra de nevnte reglene. Men kravet er da at man har en løpende avtale – det vil si at det bør være snakk om noe mer enn enkeltkjøp.
Konkurranser: Vær obs på spam-effekt og husk å trekke en vinner
Konkurranser på nett gir ofte god oppslutning, og er et effektivt markedstiltak. Konkurranser i reklame er tillatt, også når de er kjøpsforpliktende (du må kjøpe for å kunne delta). Men du bør passe på at de ikke er villedende, at du ikke bryter personvernet til deltagerne eller spam-bestemmelsene (ved for eksempel å ha konkurranser som baserer seg på deling). I tillegg må det selvfølgelig være en premie, og noen må vinne den.
Sjekkliste for deg som selger varer over internett
Driver du nettbutikk med salg av varer til privatpersoner blir ting litt mer komplisert, og du må forholde deg til en del nye bestemmelser. For å forenkle det litt, har Forbrukerombudet utarbeidet en god veileder og sjekkliste, hvor du kan kontrollere (og eventuelt korrigere) at regelverket følges. Regelverket er ganske konkret, og tar for seg hvordan man som bruker skal akseptere salgsbetingelsene, hvordan priser skal presenteres og hvordan bestillingsknappen skal utformes. Videre er det føringer for ordrebekreftelse og betalingsinformasjon. Veilederen sier også noe om levering, angrerett og hvem som skal dekke returkostnad.
Sjekk nettbutikken din ved å laste ned Forbrukertilsynets veileder her
Det handler om folkeskikk
Reglene kan fort virke unødvendig kompliserte, men intensjonen er god. Alt i alt handler det om å gjøre nettet til et best mulig sted å være for oss alle, gjennom høflighet og gjensidig respekt.
Nyttige ressurser:
Forbrukertilsynets nettside: https://www.forbrukertilsynet.no
Forbrukertilsynets veiledning om markedsføring via e-post og SMS.
Markedsføringsloven
Ehandelsloven
Angrerettloven
Åndsverksloven
Forskrift om urimelig handelspraksis «Svartelisten»
Er du usikker på om nettsiden din følger aktuelle regler eller om markedsaktivitetene dine er i tråd med lovgivningen? Spør oss om råd, så skal vi svare eller henvise etter beste evne. Ta kontakt for en uforpliktende prat!