Hopp til hovedinnhold
Mette Karine Skjelbred
Skrevet av
Mette Karine SkjelbredRådgivning, prosjektledelse974 78 482

Hvordan bli en god bestiller av webløsninger?

Hva koster en nettbutikk? Hvor høyt er et hus? Hvor tung er en stein? For å få et realistisk bilde av prosessen bak din nye webløsning, og hva dette vil koste, er det lurt å stille forberedt. Vi hjelper deg med forarbeidet, slik at du får mest mulig ut av ditt første møte med en mulig samarbeidspartner.  

Dersom det er første gang du bestiller en webløsning, enten det gjelder en nettbutikk, en webapplikasjon eller en nettside, er det lønnsomt å legge ned litt tid og energi i en kravspesifikasjon. Dette vil gjøre den første samtalen med en eventuell samarbeidspartner langt mer produktiv, da det vil spare deg tid, i tillegg til at både pris- og tidsestimatet vil bli mer korrekt.  

Hva er en kravspesifikasjon?

En kravspesifikasjon er et dokument som skal fortelle noe om formålet med webløsningen og hva den skal inneholde, slik at leverandøren kan få en forståelse for hvilke behov du som bestiller har. Noen løsninger er rent informative, mens andre har som formål å inspirere eller selge produkter eller tjenester. Jo mer du har tenkt gjennom på forhånd, jo enklere vil det bli for leverandøren å, sammen med dere, legge en realistisk plan for veien videre.

Hva bør du tenke gjennom før første samtale med leverandøren?

Lag gjerne en sjekkliste som inneholder essensiell informasjon om den ønskede løsningen. Hvem ønsker dere å nå ut til og hvorfor? Hva ønsker dere å formidle og på hvilken måte? Spør deg selv: Hva er målet med løsningen? Hvilke utfordringer skal du løse, og for hvem?

Deretter bør du gjøre deg opp noen tanker om hvordan siden skal se ut. Trenger du designmaler til flere ulike deler av siden? Skal løsningen inneholde skjemaer, og skal dere sende ut nyhetsbrev? Trenger dere en innloggingsportal til “Min side” eller liknende, og hvilket type innhold skal i så fall ligge her? I tillegg er det relevant å tenke gjennom om løsningen har behov for integrasjoner. Sagt på en annen måte: skal løsningen snakke med andre systemer? For eksempel kan en nettbutikk ha behov for å snakke med lager-, kasse- og faktureringssystemer.

Når du har tenkt gjennom og svart på disse spørsmålene, har du et godt grunnlag for å lage en kravspesifikasjon, som igjen vil gjøre det mulig for leverandøren å komme med et estimat på pris og tidsbruk.

Tenk gjennom budsjettet ditt på forhånd

Det finnes et stort spekter av løsninger og funksjoner som kan bidra til å gjøre akkurat din webløsningen optimal. Dersom du oppgir en budsjettramme kan leverandøren si noe om hvilken type løsningen det er realistisk å få til og som samtidig svarer til behovene dine.

Skreddersøm kan forenkle arbeidshverdagen din

Vi i Increo leverer skreddersøm, ikke hyllevare. Det vil si at vi lager alle løsninger spesialtilpasset til dine behov, slik at du får akkurat de funksjonene du trenger. På denne måten unngår vi overflødig funksjonalitet som kun virker som støy, både for de som skal bruke webløsningen, og for de som skal drifte den.  

Trenger du hjelp til å skrive en kravspesifikasjon? Vi hjelper deg gjerne!

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om dine muligheter.

Dersom du er usikker på hva du trenger av funksjonalitet til din nye eller eksisterende webløsning, ta en titt på hvordan arbeidshverdagen din er i dag. Er det noen oppgaver som tar unødvendig mye tid? Kanskje kan vi automatisere noe for deg? Her kan du lese mer om hvordan webapplikasjoner kan gi deg en mer effektiv arbeidshverdag.

Du er frakoblet.