Lettere å få hjelp i ammetåka
FOR et gøy og meningsfylt prosjekt dette har vært – å løfte Ammehjelpen.no til det nettstedet det fortjener å være.
Bedre nettside for sluttbrukerne
At vår kunde siden 2008, Ammehjelpen, hadde behov for en ny nettside, var det ingen tvil om. Den var utdatert designmessig og teknisk, blant mange utfordringer var siden ikke responsiv, og kom ikke sluttbrukerne i møte slik de ønsket. I år var tiden kommet for å kunne gi de det løftet de trenger, i stor grad takket være frivillige donasjoner fra småbarnsforeldre landet over via den lukkede Facebook-gruppen Ammehjelpsgruppen.
Oppgaven
Ammehjelpen.no er laget for å gi generell kunnskap om amming og morsmelk. Oppgaven var å lage et nytt nettsted, med fokus på å gi brukeren en så god brukeropplevelse som mulig. Vi visste at mobilformatet vil være spesielt viktig her, siden nitti – vi gjentar 90 – prosent av brukerne bruker en mobiltelefon.
Slik løste vi oppgaven
Vi startet med å se på hva vi hadde av innsikt om dagens bruk, og om målgruppen. I tillegg til å sette oss inn i eksisterende grunnlag, gjorde vi også en søkeordsanalyse og webanalyse for å kartlegge bruken av nettsiden, og for å finne ut hva brukerne trenger. Det å forstå målgruppen, deres situasjon og bruksmønstre, har vært svært viktig i dette prosjektet. Vi har hele tiden hatt fokus på å gjøre opplevelsen på nettsiden så god som mulig, og å møte målgruppen på den riktige måten.
Vi startet med en workshop, hvor vi sammen med Ammehjelpen fikk landet overordnede mål for prosjektet, fikk gode diskusjoner rundt spesielt brukeropplevelse, og la en plan for prosjektet.
Mobil først
Siden mobilvisningen var spesielt viktig her, har vi jobbet etter prinsippet «mobile first». Vi har også funnet ut (av åpenbare grunner for øvrig) at det vil være praktisk å kunne bruke nettsiden med én hånd. Derfor er blant annet meny og søkefelt plassert nederst til høyre.
Design som gjør det lettere å finne svar på nettsiden
Den viktigste brukeroppgaven er «å finne svar på en utfordring jeg har», og vi har jobbet etter en grunntanke om «Oppslagsverket».
Fra forsiden velger brukeren det temaet som er aktuelt, eller søker i søkefeltet som er fremhevet. I prosjektet ble det jobbet mye med brukervennlig kategorisering av artiklene, slik at disse blir lett å finne frem til både på nettsiden og fra Google.
De fleste lander rett fra Google eller Facebook, inn på en lang artikkel om et bestemt tema. Dette er sidetypen vi har jobbet aller mest med, da den ville gjøre størst forskjell for brukerne. Noen grep vi har gjort for å øke brukervennligheten på denne siden:
- Innholdsfortegnelse med snarvei ned til riktig avsnitt. Dette gjør det lettere å få oversikt over artikkelens innhold, slik at man kjappere kan finne svar.
- Passe stor tekststørrelse og typografiske virkemidler, for å gjøre selve lesingen så enkel som mulig.
- Lettere adgang til andre relevante artikler og annet innhold på nettsiden
Dette har vi gjort:
- Rådgivning innen teknologi, brukeropplevelse (UX), innhold og SEO
- Informasjonsarkitektur
- Design (i samarbeid med Ammehjelpen)
- Front end
- Back end
- Skreddersydd WordPress-løsning med Gutenberg
I dette prosjektet hadde vi også stort fokus på SEO, da 80-85% av trafikken inn til siden deres kom fra søk (Google). Derfor var det ekstremt viktig å kartlegge utfordringer og gjøre de rette tiltakene som skulle beholde deres posisjon i søkeresultatene.
Les mer om hvordan vi jobbet med SEO og Ammehjelpens synlighet her.
Besøk ammehjelpen.no her – og kjenner du en kommende mor (eller far), tips de gjerne om dette nettstedet 🙂